Tegoroczne badanie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR objęło 70 stanowisk w agencjach reklamowych, 45 w domach mediowych oraz 18 dla stanowisk w agencjach eventowych, które po raz pierwszym zostały uwzględnione w badaniu. Spośród 96 stanowisk, dla 41 odnotowano wzrost średniej płacy rynkowej w ciągu ostatniego rokiem, natomiast dla 55 - spadek.
Jeśli chodzi o agencje marketingowe, to na 27 stanowiskach średnie wynagrodzenia wzrosły, na 4 nie zmieniły się, na 28 zmalały. Mediana liczby zatrudnionych w agencjach reklamowych zwiększyła się w ciągu roku z 57 do 66, a średnia arytmetyczna - z 65 na 75. 26 proc. pytanych agencji nie planuje zmian zatrudnienia przez najbliższy rok, 37 proc. zamierza powiększyć swoje zespoły, natomiast 21 proc. firm szykuje cięcia zatrudnieni. Te prognozy są mniej optymistyczne niż w poprzednich latach.

W przypadku 37 stanowisk w domach mediowych wzrosty wynagrodzenia nastąpiły dla 14, spadki - dla 19, a stagnacja - na 4. Średnia liczba zatrudnionych pracowników zmalała ze 101 do 91. Przez najbliższych 12 miesięcy 60 proc. badanych domów nie zamierza zmieniać poziomu zatrudnienia, 30 proc. przewiduje wzrost, żadna z firm nie planuje spadku. Jednak i te prognozy są znacznie mniej optymistyczne niż w latach ubiegłych i mogą świadczyć o przewidywaniu przez pracodawców dalszej stagnacji na rynku.

Wśród agencji eventowych 60 proc. zwiększyło w ostatnim roku swoje zatrudnienie, co świadczy o dobrej koniunkturze na tego typu usługi. Jednak prognozy na najbliższy rok są zdecydowanie gorsze: aż 80 proc. firm deklaruje jedynie utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia.
Badanie objęło również oszacowanie przeciętnych stawek godzinowych i wynagrodzeń rocznych netto na poszczególnych stanowiskach. Zestawienia tych stawek znajdują się na kolejnej podstronie.
Stawki godzinowe w firmach marketingowych w ostatnich 12 miesiącach zmalały przeciętnie o około 6 proc. Tylko dla 7 stanowisk wzrosły, dla kolejnych nie zmieniły się, natomiast aż dla 27 spadły.

W agencjach reklamowych najwięcej za godzinę zarabiają creative directorzy (425-430 zł), client service directorzy (419-453 zł) i creative group headzi (325-329 zł). W domach mediowych zdecydowanie najwyższe stawki otrzymują financial directorzy (563-564 zł), a w agencjach eventowych - senior flash/actionscript developerzy (173-204 zł).
Wszystkie kwoty to stawki netto z 1 kwietnia br.
Jeśli chodzi o całkowite płace roczne, to w agencjach reklamowych największe mają client service directorzy (251,1 tys. zł), creative directorzy (227,4 tys. zł) i deputy/associate creative directorzy (195,5 tys. zł). W agencjach eventowych zdecydowanie najwięcej zarabiają strategic directorzy (199,2 tys. zł), a w domach mediowych - client service directorzy (269,3 tys. zł) i media (planning/buying) directorzy (255,9 tys. zł).

Badanie na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR zostało przeprowadzone przez firmę IDEA! Management Consulting. Objęło agencje reklamowe i eventowe oraz domy mediowe zrzeszone w SAR-ze.
Badanie wynagrodzeń obejmuje:1. analizę płac zasadniczych - są to wynagrodzenia pieniężne wyrażone brutto (z podatkiem PITi ZUS-em pracownika) , których wartość jest zagwarantowana i typowo w kolejnych miesiącach ma taką samą wartość. Może być wypłacana jako pensja, honoraria, wynagrodzenie w ramach prowadzonej przez współpracownika działalności gospodarczej;2. analizę płac całkowitych - jest to suma wszystkich elementów płacy pieniężnej wyrażonej brutto (z podatkiem PIT i ZUS-em pracownika) Obliczana jest jako suma płacy zasadniczej, gwarantowanej oraz wszystkich dodatkowych wypłat o zmiennej wartości: z tytułu premii, honorarium za konkretne projekty, prowizji czy nagrody. Do wartości płacy całkowitej nie są wliczane świadczenia (program medyczny, samochód służbowy). Żeby porównać płace całkowite w różnych firmach, wypłacających je z różną częstotliwością, zbierane są kwoty wypłat za ostatnie 12 miesięcy.

Opracowanie statystyczne badania poziomów wynagrodzeń i stawek rynkowych, polega na tym, iż wszystkie zebrane dane indywidualne dla poszczególnych stanowisk zostają uporządkowane w rankingu od najwyższej do najniższej. Następnie z tak przygotowanej listy stawek (próby) wybrano dla każdego stanowiska następujące dane charakteryzujące rynek:mediana (wartość płacy położonej w środku listy wszystkich indywidualnych płac dla danego stanowiska, uporządkowanych według ich wartości);pierwszy kwartyl (wartość płacy, dla której 25 proc. zebranych danych osiąga niższą wartość);trzeci kwartyl (wartość płacy, dla której 25 proc. zebranych danych osiąga wyższą wartość);średnia arytmetyczna (suma arytmetyczna wszystkich danych podzielona przez ilość danych).Dane zawarte pomiędzy pierwszym i trzecim kwartylem reprezentują główny nurt praktyki rynkowej. Wartości 1 i 3 kwartyla podawane są w przypadku zebrania co najmniej 7 danych o konkretnych wynagrodzeniach osób z co najmniej 3 firm. Jeśli zebrano 3 do 6 danych, podane są tylko wartości mediany











