Dwie handlowe niedziele w miesiącu były lepszym rozwiązaniem

Rok obowiązywania zakazu handlu sprawił, że Polacy są dobrze zorientowani, w które niedziele można zrobić zakupy. Tegoroczne zaostrzenie handlu nie było dla nas zaskoczeniem - wynika z badania Havas Media Group.

km
km
Udostępnij artykuł:

Rok 2019 przyniósł ze sobą kolejne zaostrzenie regulacji dotyczących handlu w niedziele. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie, w tym roku zakupy będziemy mogli zrobić tylko w jedną niedzielę w miesiącu.

Ponad 60% badanych poprawnie wskazało, że od stycznia 2019 r. zakaz handlu nie obowiązuje tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Jednocześnie blisko 1/4 respondentów nie ma tego typu wiedzy - są to osoby, które za każdym razem muszą sprawdzać czy w niedzielę mogą zrobić zakupy.

grafika

Dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu znacznie lepszym rozwiązaniem

Mimo sporej wiedzy i pewnego przyzwyczajenia do obowiązującego zakazu handlu, blisko 46% badanych wskazuje, że dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu były znacznie lepszym rozwiązaniem (z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzają się kobiety - 49,8% - oraz mieszkańcy największych miast - 52,7%). Podobny odsetek badanych jest zdania, że zakaz handlu w niedziele powinien zostać całkowicie zniesiony, podczas gdy w zeszłym roku odsetek ten wynosił ok. 37%.

Rok obowiązywania zakazu handlu sprawił, że Polacy przyzwyczaili się już do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele. Planujemy i robimy zakupy z wyprzedzeniem.

grafika

Szczególnie dobrze przygotowane do zakazu handlu są kobiety – 61,7% z nich robi zakupy z wyprzedzeniem (w grupie mężczyzn odsetek ten wynosi 48,3%). Z kolei mężczyźni częściej skłonni są zrobić zakupy przez internet (4,8% vs. 2,7% w grupie kobiet) lub poszukać sklepów otwartych w niedzielę (15,8% vs. 8,6%). Sklepów otwartych w niedziele częściej poszukują też najmłodsi konsumenci, w wieku 18-24 lata (17,9%).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/zakaz-handlu-w-niedziele-z-coraz-mniejszym-poparciem,7171161216125057a ##

Szczególnie uciążliwy brak możliwości zrobienia awaryjnych zakupów spożywczych

Mimo całkiem dobrej organizacji i przygotowania do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele, prawie 1/3 badanych deklaruje, że odczuwa negatywne skutki obowiązywania zakazu. Respondenci wskazują, że szczególnie uciążliwy jest dla nich brak możliwości zrobienia awaryjnych, drobnych zakupów spożywczych, niezbędnych w momencie niespodziewanej wizyty gości lub gdy zabraknie czegoś do obiadu. Na tego typu niedogodność wskazuje ok. 20% badanych. Ok. 10% respondentów wskazuje również, że w związku z godzinami pracy i brakiem czasu na zakupy, zakaz handlu jest uciążliwy sam w sobie. 4,5% badanych obawia się negatywnych skutków ekonomicznych (m.in. spowolnienia gospodarczego, zwolnień, wyższych cen w sklepach, itp.).

Zakaz handlu w niedziele obowiązuje od 1 marca 2018 roku. Od tego roku nie obejmuje ostatniej niedzieli w miesiącu. Od 2020 r. handel dozwolony będzie w Polsce jedynie w 7 niedziel, a zabroniony w 45.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję mediową Havas Media Group w połowie stycznia 2019 r., metodą CAWI, na internetowym panelu badawczym, na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków, n=1077. To pierwsza fala cyklu badań, które mają być realizowane raz na kwartał.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu