Ponad 40 proc. Polaków na prezent będzie szukać w tym roku produktów o wyższej jakości. Zakup musi jednak spełnić jeszcze dwa warunki: powinien być dostępny na przedświątecznej wyprzedaży albo z rabatem lub w promocji. Dla nieco ponad 22 proc. badanych kluczowa przy wyborze prezentu dla bliskich będzie cena. Polacy planują obdarować przede wszystkim rodzinę (98 proc.). 40 proc. badanych na liście odbiorców prezentów umieszcza także swoich przyjaciół. Dalszą rodzinę obdaruje 12 proc., a kolegów z pracy - 11 proc. respondentów.
>>> Polacy wydadzą na Święta 14,5 mld zł Inspiracji na zakup prezentów Polacy będą szukać głównie w galeriach handlowych oraz podczas rozmów ze znajomymi. Większość z nas (57 proc.) pozostawi zakup prezentów na okres przedświąteczny, a niewielki odsetek (6 proc.) nawet na dzień przed Wigilią lub też samą Wigilię. To co Polacy chcą podarować nie zawsze pokrywa się z tym co chcieliby dostać. Tak jest szczególnie w przypadku kosmetyków i książek, a także elementów wyposażenia mieszkania. Odwrotna sytuacja jest z pieniędzmi - raczej nie chcemy ich dawać zamiast prezentu (12 proc.), ale za to chcielibyśmy je dostać (28 proc.). Wśród najbardziej pożądanych prezentów świątecznych wśród kobiet pozostają kosmetyki i perfumy (51 proc.), odzież, obuwie i galanteria (40 proc.) oraz biżuteria i zegarki (36 proc.). Mężczyźni pod choinką najchętniej znaleźliby pieniądze (35 proc.), a następnie książki (32 proc.) oraz odzież, obuwie i galanterię (25 proc.). Polacy deklarują, że za świąteczne prezenty zapłacą z bieżących środków (61,7 proc.). Nieco ponad 11 proc. ankietowanych chce skredytować swoje wydatki. Wśród nich w większości znajdują się ci, którzy skorzystają z karty kredytowej (9,4 proc.). Znikomy odsetek skorzysta z kredytu zaciągniętego w banku (0,9 proc.) lub pożyczy pieniądze od rodziny (0,8 proc.). Badanie "Strategie zakupowe Polaków" zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Citi Handlowy.












