Większość polskich firm nie ma strategii transformacji cyfrowej

Zaledwie 1 na 4 polskie firmy posiadała na początku br. gotowy dokument dotyczący strategii transformacji cyfrowej. Dominuje podejście status quo, utrzymania wydatków i zatrudnienia. Posiadanie strategii cyfryzacji jest awangardą i wyjątkiem, nie regułą - podała w czwartek firma KPMG.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

W czwartek firma doradcza KPMG poinformowała o wynikach badaniach przeprowadzonego wspólnie z Microsoft o nazwie "Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu". Główny wskaźnik Monitora wynosi 4,8 pkt w dziesięciostopniowej skali. "Z łącznym wynikiem 41 pkt Polska w 2021 roku wyprzedzała jedynie Grecję, Bułgarię oraz Rumunię i mimo wyraźnego wzrostu, wciąż pozostaje daleko od unijnej średniej, która wyniosła 50,7 pkt w 2021 roku. W ostatnich latach (2016-2021) poziom zaawansowania cyfrowego wyrażony wskaźnikiem DESI (Digital Economy and Society Index - PAP) w Polsce rósł w tempie 8-11 proc. r/r powoli goniąc UE" - przekazała KPMG.

"Poziom cyfryzacji polskiego społeczeństwa i gospodarki w większości obszarów wypada poniżej unijnej średniej. Pozytywnym wyjątkiem od wielu lat pozostaje sektor finansowy, w którym polskie rozwiązania stanowią wzór do naśladowania dla innych krajów. W porównaniu z innymi państwami regionu, ogólny poziom ucyfrowienia Polski wypada mało optymistycznie" - napisali autorzy informacji o raporcie.

Jedna czwarta (21 proc.) firm z Polski, które wzięły udział w badaniu KPMG, planuje zwiększyć wydatki na transformację cyfrową w perspektywie 12 miesięcy. "Najczęściej nie były to duże firmy, ale podmioty średniej wielkości zatrudniające między 50 a 249 pracowników (30 proc. wskazań)" - wskazano. "Strategię transformacji cyfrowej najczęściej wprowadziły firmy: finansowe (44 proc. wskazań) oraz zajmujące się technologiami informacyjnymi, mediami i komunikacją (32 proc. wskazań)" - dodano.

Autorzy raportu przekazali, że "na początku 2022 roku jedna na pięć badanych firm planowała zwiększyć w ciągu roku wydatki na digitalizację względem obecnego poziomu, jednak dla większości z nich będzie to co najwyżej umiarkowana zmiana". "Tylko 10 proc." firm planuje zwiększyć liczbę pracowników odpowiedzialnych za cyfryzację. W ciągu następnych 12 miesięcy "zdecydowana większość" przedsiębiorstw planuje utrzymać na niezmienionym poziomie wydatki (73 proc.) i liczbę pracowników (89 proc.) związanych z procesem digitalizacji.

"Firmy są świadome konieczności cyfryzacji, jednak nie znajduje to odzwierciedlenia w ich działaniach. Dominuje podejście status quo, utrzymania wydatków i zatrudnienia. Posiadanie strategii cyfryzacji jest awangardą i wyjątkiem, nie regułą" - ocenił cytowany w informacji przedstawiciel KPMG dr. Grzegorz Cimochowski.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem cyfrowym są chmury

Najczęściej stosowanym przez polskie firmy rozwiązaniem cyfrowym są chmury - ich wdrożenie zadeklarowało 63 proc. "Nie zmienia (to) faktu, że Polska plasuje się na jednym z ostatnich miejsc w Europie pod kątem adopcji tego rodzaju rozwiązań w przedsiębiorstwach" - podkreśliła KPMG. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się odpowiednio rozwiązania mobilne, takie jak aplikacje na smartfony i tablety (57 proc. wskazań) i wspomagany komputerowo proces decyzyjny (ang. Decision Support System), który wdrożyło już 42 proc. respondentów.

W badaniu znalazły się pytania związane z cyberbezpieczeństwem: 42 proc. menedżerów posiada "co najwyżej umiarkowane przekonanie o cyberbezpieczeństwie swoich firm". "Specjalny, dedykowany do spraw cyberbezpieczeństwa zespół lub dział posiada w swoich strukturach tylko 29 proc. ankietowanych firm. Odsetek ten rośnie do 59 proc. w grupie przedsiębiorstw zajmujących się technologiami informacyjnymi, mediami i komunikacją" - wymienia KPMG. "Największą pewność dot. stosowanych zabezpieczeń posiadają przedstawiciele firm sektora finansowego (78 proc. odpowiedzi o dużym lub bardzo dużym stopniu)" - przekazano.

"Blisko dziewięć na dziesięć badanych przedsiębiorstw przyznaje, że dokonuje nakładów na digitalizację, natomiast w większości przypadków nie są one bardzo znaczące – w przeważającej części badanych firm nie przekracza 5 proc. ich rocznych przychodów" - wynika z badania KPMG.

KPMG wspólnie z Microsoft opracowała wskaźnik, który pozwala ocenić nastawienie i gotowość polskich organizacji do procesu transformacji cyfrowej. "Wskaźnik główny Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu prowadzących działalność w Polsce wynosi 4,8 na maksymalnie 10 pkt. W obszarze strategii cyfryzacji przedsiębiorstwa uzyskały łącznie wynik 3,8 pkt" - przekazali autorzy.

"Cyfryzacja nie powiedzie się bez ludzi posiadających odpowiednie wiedzę i kompetencje. Niestety respondenci przyznają, że osoby w ich organizacjach są tylko częściowo przygotowane do tego procesu" - skomentował cytowany w informacji Piotr Grzywacz, przedstawiciel polskiego oddziału Microsoft.

KPMG to międzynarodowa firma świadcząca usługi doradcze i audytorskie. Działa w 145 krajach i zatrudnia ponad 236 tys. pracowników. W Polsce KPMG działa od 1990 roku i zatrudnia 2 tys. osób.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"