Większość polskich internautów kupuje w hipermarketach

Wśród produktów zwykle kupowanych w hipermarketach znajdują się tzw. dobra szybko zbywalne: artykuły spożywcze, kosmetyki i artykuły przemysłowe.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Jednocześnie jedynie co czwarty polski internauta nigdy nie kupił w tego typu sklepie sprzętu RTV (26 proc.), odzieży i butów (23 proc.) oraz artykułów budowlanych (23 proc.). Do zakupów skłania internautów przede wszystkim atrakcyjna cena produktów oraz, jak pokazują wyniki najnowszego raportu Gemius SA, skuteczne działania reklamowe.

Z raportu wynika, że polscy internauci najczęściej kupują w hipermarketach wielobranżowych (91 proc.). Na brak klientów nie mogą także narzekać właściciele wielkopowierzchniowych placówek specjalistycznych, nastawionych na sprzedaż artykułów RTV/AGD lub materiałów budowlanych. W tego typu sklepach zakupy robiło już niemal 2/3 internautów. Jedynie 3 proc. badanych przyznaje, że nie kupiło jak dotąd żadnej rzeczy w hipermarkecie.

Czynnikiem decydującym o dokonywaniu zakupów w hipermarketach jest dla badanych internautów przede wszystkim atrakcyjna cena. Klienci hipermarketów zwracają także uwagę na wygodę oraz duży wybór produktów. Jakość dostępnych artykułów, co wydaje się szczególnie niepokojące, ma w przypadku podejmowania decyzji o zakupie poślednie znaczenie, dla wielu produktów mniejsze nawet niż szybkość dokonywania zakupów czy odległość sklepu od domu.

Ponad 3 internautów odwiedza hipermarkety w celu dokonania konkretnych, wcześniej zaplanowanych zakupów. Towarami najczęściej kupowanymi w hipermarketach są niezmiennie artykuły spożywcze – tylko 3 proc. respondentów nigdy nie kupiło żywności w hipermarkecie, natomiast ponad połowa (59 proc.) czyni to zawsze lub bardzo często. Wśród artykułów relatywnie rzadko nabywanych w sklepach wielkopowierzchniowych znajdują się natomiast sprzęt komputerowy oraz artykuły dla dzieci.

Rosnąca liczba hipermarketów sprzyja coraz aktywniejszej działalności promocyjnej i reklamowej. Gazetki reklamowe, ulotki, ogłoszenia prasowe, reklamy na bilbordach, a nawet kosztowne kampanie w telewizji i radiu, stają się potężnym orężem w walce o klienta, zarówno dla właścicieli sklepów, jak i producentów.

Jak pokazują wyniki badania Gemius, zdecydowana większość badanych internautów otrzymała choć raz gazetkę reklamową hipermarketu wielobranżowego (84 proc.). Niewiele mniejszy odsetek respondentów dostał gazetkę reklamową hipermarketu z artykułami RTV/AGD (71 proc.), a ponad połowa (57 proc.) gazetkę reklamową hipermarketu budowlanego. Badani internauci najczęściej otrzymują gazetki reklamowe hipermarketów wielobranżowych – aż co drugi ankietowany przyznał, że otrzymuje je kilka razy w miesiącu, a kolejne 21 proc. jeszcze częściej, kilka razy w tygodniu.

Zaletą gazetek reklamowych jest jednak nie tylko ich relatywnie wysoka dostępność, ale przede wszystkim, o czym przekonuje raport Gemius, skuteczność. Wśród internautów, którzy kiedykolwiek otrzymali gazetkę reklamową hipermarketu wielobranżowego, aż 35 proc. zawsze przegląda jej zawartość, a co drugi pod wpływem przedstawionej oferty zdecydował się na wizytę w hipermarkecie.

„Znajomość najnowszych trendów to karta przetargowa w walce o klienta, który, jak pokazują wyniki naszych badań, nie tylko oczekuje atrakcyjnej oferty cenowej, ale i chciałby być o niej poinformowany” – podsumowuje Krzysztof Chomicki z Gemius SA, autor raportu.

O badaniu - Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site – centric stat.pl/PBI.  Ankiety emitowane były losowo w okresie od 10 do 24 sierpnia 2006 roku. Analizą objęto 985 internautów, rodziców dzieci w wieku do 12 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Na pytania dotyczące kupowania pomocy szkolnych oraz ponoszonych lub planowanych w związku z tym wydatków odpowiadali jedynie rodzice dzieci w wieku od 7 do 12 lat.

kk
Autor artykułu:
kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"