Wirtualna Polska dzięki środkom z giełdy chce zwiększyć zasięg i rozwinąć reklamy e-commerce’owe

Wirtualna Polska Holding środki pozyskane z przygotowywanego debiutu giełdowego chce przeznaczyć przede wszystkim na umocnienie się na pozycji lidera wśród polskich wydawców i rozwój usług reklamowych dla sektora e-commerce. - Sklepy internetowe muszą się gdzieś reklamować, wierzymy, że będą to robiły u lidera rynkowego. Mamy też zamiar dalej brać udział w konsolidacji polskiego rynku portali i serwisów tematycznych - deklaruje Jacek Świderski, prezes firmy.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska dzięki środkom z giełdy chce zwiększyć zasięg i rozwinąć reklamy e-commerce’owe
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

We wtorek Wirtualna Polska Holding przedstawiła prospekt emisyjny debiutu giełdowego, planowanego wstępnie na 8 maja. Spółka zamierza sprzedać maksymalnie 14,8 mln swoich akcji: 8,97 mln nowo wyemitowanych, a także 5,85 mln stanowiących 23,5 proc. kapitału spółki, należących dotychczas do funduszy Innova Capital i MCI Management (przeczytaj więcej na ten temat).

Celem wejścia na giełdę jest pozyskanie od 80 do 100 mln zł, z czego od 50 do 80 mln zł ma zostać przeznaczone na sfinansowanie kolejnych przejęć, a 20-30 mln zł na spłatę części kredytów bankowych.

Prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski na konferencji prasowej zapowiadającej debiut giełdowy przedstawił dwa główne cele planowanych akwizycji: zwiększenie zasięgu oraz rozwój usług w segmencie e-commerce. Co do zasięgu to wydawcy w grudniu ub.r. udało się po raz pierwszy od wielu lat wyprzedzić Onet (od półtora roku klasyfikowany w badaniach odwiedzalności wspólnie z jego siostrzaną spółką Ringier Axel Springer Polska) pod względem łącznej liczby użytkowników oraz utrzymać tę przewagę w styczniu br. (zobacz pełne wyniki Megapanelu PBI/Gemius z tego miesiąca).

- Zdajemy sobie sprawę, że nasza przewaga jako lidera w polskim internecie nie jest duża. Czujemy na plecach oddech naszych konkurentów - przyznał Świderski. - W naszym biznesie skala ma bardzo duże znacznie, dlatego tak walczymy o bycie numerem jeden i chcemy pozyskać środki z giełdy, żeby dokończyć nasze starania w tym zakresie. Potrzebujemy dalej szybko się rozwijać - podkreślił.

Bycie liderem zasięgowym (zarówno ogólnie, jak i w najważniejszych kategoriach tematycznych) jest istotne przy pozyskiwaniu budżetów reklamowych, co szefowie Wirtualnej Polski podkreślają od roku, wspominając o tzw. reklamowej premii dla lidera. - Mamy jeszcze sporo do zrobienia w brakujących segmentach tematycznych. Patrzymy, gdzie będą się przesuwać budżety reklamowe w najbliższych latach, i na tej podstawie będziemy podejmować decyzje, gdzie wzmocnić naszą obecność - stwierdził Jacek Świderski zapytany o plany firmy w zakresie przejęć. Dodał, że na polskim rynku jest niespotykana gdzie indziej sytuacja: działa kilka portali horyzontalnych oraz wiele serwisów tematycznych należących do różnych wydawców. - Mamy też zamiar dalej brać udział w konsolidacji polskiego rynku portali i serwisów tematycznych - zadeklarował.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/561-pracownikow-i-286-wspolpracownikow-w-wirtualna-polska-holding-pozwy-na-3-mln-zl ##

Zarządzający Wirtualną Polską są bardzo zadowoleni ze zrealizowanych w drugiej połowie ub.r. przejęć agregatorów zakupowych Domodi.pl i Homebook.pl oraz Grupy Money.pl (obejmującej m.in. serwis finansowy Money.pl i sieć reklamy biznesowej BAN). - Grupę Money przejęliśmy m.in. ze względu na jej silną pozycję w sektorze e-commerce finansowego - zaznaczył Jacek Świderski.

Z kolei oferty z Domodi.pl i Homebook.pl, a także zewnętrznych sklepów internetowych, od kilku miesięcy są reklamowane przy artykułach dotyczących poszczególnych produktów i marek w serwisach Wirtualnej Polski. - Dzieje się tak zwłaszcza w serwisach lifestylowych (przede wszystkim tych skierowanych do kobiet), turystycznych i motoryzacyjnych - wyliczył Świderski. - Jest to model łączenia treści redakcyjnych i reklamowych znany chociażby z prasy kobiecej. Wirtualna Polska chce być miejscem rekomendującym i inspirującym w zakresie zakupów internetowych - podkreślił.

- Oczekujemy, że Wirtualna Polska będzie naturalnym beneficjentem wzrostu aktywności e-commerce na rynku reklamowym. Sklepy internetowe muszą się gdzieś reklamować, wierzymy, że będą to robiły u lidera rynkowego - powiedział prezes WP. - Uważamy, że tak duży wydawca jak Wirtualna Polska powinien przesuwać się w stronę e-commerce: nie tylko oferować powierzchnię reklamową podmiotom e-commerce’owym, lecz także de facto dostarczać im użytkowników z konkretnymi intencjami zakupowymi. Tego oczekują od nas klienci z tego segmentu, bo pozwala im to osiągać wyższe zwroty z inwestycji marketingowych w Wirtualnej Polsce - dodał.

Wydawca zamierza dzięki środkom od inwestorów giełdowych rozwinąć swoją działalność w segmencie e-commerce, przy czym nie jest zainteresowany kupnem samych sklepów internetowych, tylko tzw. marketplace’ów, czyli serwisów agregujących oferty z e-sklepów. Podkreśla, że sektor ten jest tak atrakcyjny, ponieważ rośnie stabilnie i dużo szybciej niż rynek reklamy internetowej - według prognoz Boston Consulting Group średnie roczne tempo wzrostu e-handlu w latach 2014-2020 wyniesie 20 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wirtualna-polska-holding-zarabia-glownie-z-reklam-display-i-mailingow-na-przejecia-wydala-66-mln-zl ##

Debiut giełdowy Wirtualna Polska Holding nastąpi rok i kwartał po powstaniu tej spółki z połączenia Wirtualnej Polski i Grupy o2. Dla części obserwatorów to wczesna decyzja i szybkie wyjście z firmy jej inwestorów finansowych: funduszy Innova Capital i MCI Management. Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający tego pierwszego, zwrócił jednak uwagę, że fundusze nie sprzedają wszystkich swoich udziałów WP, a jego firma zamierza pozostać w tej inwestycji jeszcze przez dwa-trzy lata (prawny zakaz sprzedaży pozostałych akcji będzie obowiązywać przez rok od wejścia na giełdę). - Sprzedajemy teraz mniejszą część udziałów niż zwykle wychodząc z inwestycji - zaznaczył Krawczyk.

Z kolei Wirtualna Polska Holding zakłada możliwość pozyskania inwestora strategicznego, ale jedynie w przypadku fiaska debiutu giełdowego. - To nie jest wymarzony scenariusz dla założycieli firmy - przyznał Jacek Świderski.

W ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała 200,6 mln zł przychodów (w tym 93,3 proc. ze sprzedaży reklam) i 4,1 mln zł zysku netto, a na przejęcia (Grupy Money.pl oraz serwisów Domodi.pl, Homebook.pl i Sportowefakty.pl) wydała 66 mln zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jonny-crowe-prezes-onetu-zasieg-w-internecie-jest-przeceniany ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów