Wirtualna Polska szykuje kolejne przejęcia. Sprzedaje coraz więcej reklam u innych

Wirtualna Polska Holding spodziewa się w bieżącym kwartale wzrostu wpływów o kilkanaście proc. i skorygowanego zysku EBITDA o kilka proc. Mocniej od obszaru reklamowo-subskrypcyjnego rośnie jej biznes turystyczny. Firma chce w drugim półroczu kupić przynajmniej po jednym podmiocie z sektora mediów i e-commerce.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska szykuje kolejne przejęcia. Sprzedaje coraz więcej reklam u innych
Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding

W czwartym kwartale ub.r. Wirtualna Polska Holding w obszarze reklam i subskrypcji zanotowała spadek przychodów o 1,2 proc. do 211,23 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA o 2,4 proc. do 89,86 mln zł. W sprawozdaniu Wirtualnej Polski zaznaczono, że spadek marży tego segmentu „wynika w części ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu - sprzedaż produktów subskrypcyjnych oraz reklam na powierzchniach zewnętrznych (WPartner) charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam”.

- Minione 12 miesięcy, mimo że sprzedawaliśmy reklamy o 20 proc. drożej, to z powodu 18-proc. spadku oglądalności względem rekordów z 2022, kończymy na niewielkim wzroście (+1 proc. przychodów) (chodzi o wzrost w całym ub.r. - przyp.). Szkoda, bo gdyby nie zabrakło nam powierzchni, to byłby to dobry rok dla naszej reklamowej działalności - przyznał w liście do akcjonariuszy Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding.

- 2023 rok, mimo że w skali całej grupy bardzo przyzwoity, w naszej działalności reklamowej uważamy za rok stracony, którego nam szkoda, bo gdyby nie brakło nam powierzchni reklamowej, mieliśmy klientów chętnych do lokowania inwestycji reklamowych w naszej firmie. Albo gdyby nam się udało ponieść ceny o więcej niż 20 proc., to wtedy mimo mniejszego wolumenu odsłon również notowalibyśmy dużo większe wzrosty. Ale właśnie m.in. z powodu spowolnienia gospodarczego, klienci nie byli chętni płacić istotnie więcej - opisał Świderski na wtorkowej konferencji prasowej.

Podkreślił, że „priorytetem jest zapewnienie, żeby taki scenariusz nie miał miejsca już nigdy więcej, przynajmniej w tak dużej skali”.

WPartner coraz bardziej zagraniczny

Wirtualna Polska chce uniezależnić się od wahań ruchu we własnych serwisach, rozwijając narzędzia marketingowe dla swoich klientów i innych wydawców. Pod koniec ub.r. liczba odsłon reklamowych w ramach usługi WPartner za granicą wyprzedziła wyniki własnych serwisów Wirtualnej Polski. Obecnie jest trzy-cztery razy wyższa niż jesienią ub.r. Ponad połowa zagranicznego ruchu w ramach usługi jest generowana w Rumunii i na Słowacji, a reszta m.in. w Czechach, Bułgarii, Wielkiej Brytanii i na Łotwie.

W kraju WPartner obsługuje u zewnętrznych wydawców (współpracuje m.in. z Grupą OLX, Gremi Media i Polska Press) już ponad cztery razy więcej odsłon niż generują serwisy WP.

- Tej obcej powierzchni reklamowej - zarówno zagranicznej, jak i polskiej - potrzebujemy naprawdę w dużych ilościach, po to żeby dowozić istotne poziomy EBITDA. Bo oczywiście na powierzchniach zewnętrznych zarabiamy dużo, dużo mniej niż na własnych - stwierdził Jacek Świderski.

Wirtualna Polska rozwija też narzędzia WPads (korzysta z niego już 1,5 tys. klientów) oraz WP Sales Booster (jego udział w sprzedaży brutto u 40 największych klientów poszedł w górę z 0,26 proc. w czwartym kwartale 2022 roku do 1,2 proc. w pierwszym kwartale br.). Firma zaznaczyła w sprawozdaniu, że w br. jak dotąd „obserwuje stopniową poprawę w dynamice przychodów reklamowych w porównaniu do 2023 r.”

Wydawcy nie niepokoi, że od początku br. ruch w jego serwisach mediowych był o 6 proc. niższy niż przed rokiem. - To taki poziom spadków, z którym spokojnie jesteśmy w stanie sobie poradzić poprzez podnoszenie cen i efektywności reklamowej. To spadki związane z bieżącymi wydarzeniami, sezonowością, zupełnie się tym nie przejmujemy - zapewnił Jacek Świderski. - Zainteresowanie Polaków w dużej mierze jest pochodną tego, co się dzieje, kalibru wydarzenia, z którym mamy do czynienia. Niezależnie od tego, na jak wysokim poziomie będzie zrealizowana praca dziennikarska, jeżeli nie dzieją się ważne rzeczy, trudno spodziewać się ogromnych oglądalności - zauważył.

Turystyka motorem wzrostu

Dużo wyższą dynamikę notuje od kilku kwartałów pion turystyczny Wirtualnej Polski Holding, obejmujący platformy do wyjazdów krajowych (kupione kilka lat temu Nocowanie.pl i witryny przejętej jesienią 2022 roku za 83 mln euro węgierskiej Grupy Szalasz) oraz podróży zagranicznych (Wakacje.pl).

W czwartym kwartale ub.r. jego przychody podskoczyły o 53,8 proc. do 94,04 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 10,6 do 15,26 mln zł.

W kończącym się pierwszym kwartale br. zarząd Wirtualnej Polski Holding spodziewa się kilkunastoprocentowego wzrostu przychodów, głównie dzięki „wysokim dwucyfrowym wzrostom przychodów w segmencie Turystyka”, a także dodatniej dynamice sprzedaży reklam i subskrypcji.

Wydawca uważa, że także w nadchodzących miesiącach rynek turystyki zagranicznej będzie dalej rósł. - Sprzedaż w formule first minute (przedsprzedaż oferty 2024) rozpoczęła się dobrze, z widocznymi pozytywnymi dynamikami wzrostu r/r, co jest dowodem na silne  zainteresowanie turystów wyjazdami zagranicznymi - stwierdziła firma w sprawozdaniu. Liczy, że Wakacje.pl będą dalej zwiększały swoje udziały w tym rynku, wykorzystując rosnącą popularność zakupów internetowych.

Skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski ma wzrosnąć w bieżącym kwartale jednocyfrowo. W całym br. firma spodziewa się wyższej dynamiki przychodów i rentowności niż w obecnym kwartale. - Pierwszy kwartał jest mało waży zarówno w działalności turystycznej, jak i reklamowej - zaznaczył Jacek Świderski. Stwierdził, że utrzymanie w całym roku dynamiki na poziomie z pierwszego kwartału to najgorszy scenariusz. - Jesteśmy bardziej optymistyczni. Zakładamy, że będzie lepiej - dodał.

W raporcie firma przytoczyła dane, na których opiera swój optymizm. O ile w ub.r. PKB w Polsce zyskał realnie jedynie 0,2 proc., a w wielu miesiącach sprzedaż detaliczna rok do roku notowała realne spadki, o tyle w br. Komisja Europejska spodziewa się u nas wzrostu PKB o 2,7 proc., zaś sprzedaż detaliczna w styczniu zwiększyła się realnie o równie 3 proc.

- Poprawa otoczenia makroekonomicznego może mieć pozytywny wpływ na przychody Grupy, zarówno z reklamy, jak i ze sprzedaży produktów i usług przez Internet - zaznaczono.

Będą zakupy w mediach i e-commerce

W drugiej połowie 2022 roku Wirtualna Polska Holding po ponad dwóch latach przerwy na dobre wróciła do przejęć. W połowie ub.r. za 74,6 mln zł przejęła większościowy pakiet akcji Audioteki, pod koniec ub.r. zainwestowała 14 mln zł w mniejszościowy pakiet walorów Legimi, a w styczniu br. przejęła portal Wirtualnemedia.pl.

To nie wyczerpuje jej apetytu. - Cały czas toczą się rozmowy na temat akwizycji. Nie wyobrażam sobie, żebyśmy w tym roku po jednej spółce mediowej i e-commerce nie kupili - stwierdził Jacek Świderski. - To są tematy na tyle zaawansowane, że wydarzą się w drugiej połowie roku. Ich stopień zaawansowania na to wskazuje - dodał.

Niedawno firma podpisała z konsorcjum banków umowę dotyczącą kredytów w łącznej kwocie do 1,067 mld zł. Zrolowała swoje zadłużenie sprzed czterech lat, a maksymalnie 300 mln zł może przeznaczyć na przejęcia.

Konkretów co do swoich celów akwizycyjnych nie zdradza. - Na pewno pozostaniemy aktywni akwizycyjni w wymiarze mediowym. Ale co dokładnie, w jakich kategoriach - tego nie ujawniamy - powiedział Jacek Świderski. Firma nie chce komentować, czy bierze pod uwagę przejęcie Polska Press. - Nie słyszałem, żeby Polska Press była na sprzedaż - zauważył Świderski.

Pod koniec lutego br. Orlen, że otrzymał dwie wstępne oferty podmiotów zainteresowanych kupnem Polska Press, ale nie są to oferty wiążące. - Trochę za wcześnie mówić, co zrobimy z Polska Press. Prowadzimy analizy wielowymiarowe w sensie ekonomiki i opłacalności biznesu. Po tym czasie będziemy mogli się wypowiedzieć, jakie podejmiemy kroki - stwierdził Witold Literacki, p.o. prezesa Orlenu. Według nieoficjalnych ustaleń jedną z tym ofert złożyła Grupa ZPR Media, wydająca m.in. “Super Express”.

W połowie stycznia br. Wirtualna Polska Holding kupiła za 19,92 mln zł spółkę zarządzającą portalem Wirtualnemedia.pl. W swoim bilansie określiła jej wartość na 13,51 mln zł, z czego 6,71 mln zł przypada na relacje z klientami, 1 mln zł na znaki towarowe, a 6,41 mln zł na aktywa netto możliwe do zidentyfikowania. Spółka miała 640 tys. zł należności, 531 tys. zł zobowiązań oraz 1,46 mln zł podatku odroczonego.

60 mln zł na dywidendę

W całym ub.r. Wirtualna Polska Holding osiągnęła łącznie wzrost przychodów o jedną trzecią do 1,44 mld zł, skorygowanego zysku EBITDA z 371,35 do 438,97 mln zł i zysku operacyjnego z 239,59 do 281,19 mln zł. Natomiast wskutek pogłębienia się straty z działalności finansowej z 8,17 do 62,47 mln zł (koszty odsetek i prowizji poszły w górę z 29,02 do 63,37 mln zł) zysk netto zmalał ze 178,32 do 163,95 mln zł.

Zarząd firmy proponuje, żeby za ub.r. wypłaciła maksymalnie 60 mln zł dywidendy, po 2 zł na akcję. Na tę kwotę ma złożyć się 42,79 mln zł jednostkowego zysku netto z ub.r. oraz 17,21 mln zł z wcześniejszych zysków zatrzymanych w spółce. Dzień ustalenia praw do dywidendy wyznaczono na 22 lipca br., a dzień jej wypłaty - cztery dni później. Propozycję zarządu pozytywnie oceniła rada nadzorcza.

Przy kursie 119 zł z zamknięcia wtorkowej sesji daje to stopę dywidendy w wysokości 1,7 proc. - Wirtualna Polska w najbliższej dekadzie, mam nadzieję, nie będzie spółką, którą można by nazwać dywidendową. Mamy tyle wzrostu przed sobą, że skupiamy się na nim, a nie na odcinaniu kuponów od pozycji rynkowej, którą do tej pory osiągnęliśmy - skomentował Jacek Świderski.

Zaznaczył, że wysokości dywidend w najbliższych latach będzie zależeć od wielkości realizowanych przejęć. Na koniec ub.r. zadłużenie netto firmy wynosiło 541,8 mln zł (wobec 545,5 mln zł kwartał wcześniej), a jego stosunek do skorygowanego zysku EBITD z minionych 12 miesięcy - 1,2x

We wtorek akcje Wirtualnej Polski Holding zdrożały o 2,6 proc. Od początku stycznia br. kurs zyskał 22 proc., natomiast dalej sporo brakuje mu do szczytu z jesieni 2021 roku, gdy na krótko przekroczył 150 zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"