Wirtualna Polska zapowiada inwestycje w media i dziennikarzy

Mimo trwającej pandemii, holding Wirtualna Polska w czwartym kwartale zanotował wzrost zysku netto - z 26,86 do 40,05 mln zł. Prezes Jacek Świderski jest także zadowolony z wyników spółki Wirtualna Polska Media. - Jesteśmy zdeterminowani, aby inwestować w nasze media. Uważamy, że nasza spółka mediowa, czyli Wirtualna Polska Media, osiągająca świetne wyniki finansowe potrzebuje inwestycji - w redakcje, w produkty, ale też w formie nowych akwizycji - podkreśla.

Nikola Bochyńska / tw / pap
Nikola Bochyńska / tw / pap
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska zapowiada inwestycje w media i dziennikarzy
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-ile-zarabia-wyniki-finansowe-2020-rok,7170355792291457a ##

W pionie internetowym do Wirtualnej Polski oprócz serwisów z treściami (na czele z portalami WP.pl i o2.pl) należy grupa platform e-commerce przejętych w ostatnich latach: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).

- Dobre wyniki całej grupy kapitałowej w 2020 to głównie zasługa naszych mediów. Wirtualna Polska Media pod wodzą Joanny Pawlak osiąga dobre rezultaty oglądalnościowe i jeszcze lepsze wyniki finansowe. To pozwala nam w kolejnych kwartałach śmiało inwestować w jakość naszego mediowego produktu, tak aby umocnić się na pozycji lidera wśród portali horyzontalnych w Polsce - skomentował Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.

Zapowiedź inwestycji w media i dziennikarzy

Podczas konferencji wynikowej za IV kwartał 2020 roku zapytaliśmy także Jacka Świderskiego o inwestycje w media i o powód stworzenia niedawno zapowiedzianego zespołu reporterskiego, który będzie nadzorował Paweł Kapusta, zastępca redaktora naczelnego Wirtualnej Polski ds. treści premium i szefowi serwisu WP SportoweFakty.

- Wirtualna Polska zawsze chce przyciągać do siebie najlepszych dziennikarzy. Oczywiście zadanie, którego podjął się Paweł Kapusta i które zrealizował - za co mu dziękuję i gratuluję - spowodowało, że w jednym czasie skumulowaliśmy w redakcji kilka osób. Poszukiwanie dobrych dziennikarzy jest jednak procesem ciągłym i nie traktujemy tego, jako jednorazowy zryw, tylko ma ono charakter stały. Tak samo rekrutacje są procesem ciągłym - my zawsze będziemy rekrutowali, czy to na najważniejsze stanowiska w redakcji, czy na szeregowych dziennikarzy - odpowiedział na pytanie Wirtualnemedia.pl Świderski.

Dodał, że wyniki spółki Wirtualna Polska Media były w zeszłym roku „jednoznacznie dobre”.

- Co nas jednoznacznie zachęca do zwiększania inwestycji w redakcję, produkty WP Media. Chcemy tę spółkę rozwijać i należy się spodziewać, że kolejne rekrutacje będą miały miejsce, że zespół Pawła Kapusty i innych redaktorów będzie rósł. Zwiększyły się nam zasięgi, więc mamy pieniądze na inwestycje, mamy zdecydowanie chęci - tu mówię w imieniu właścicieli spółki WP Media - właściciele też chcą inwestować w media. Chcemy, aby Wirtualna Polska jako największy polski portal horyzontalny umacniał swoją pozycję na rynku. Uważam, że tego typu inwestycje są tej firmie - jak pewnie w każdej innej - szczególnie potrzebne - podkreślił.

Zarząd dodał, że w IV kwartale nie przeprowadzał znaczących redukcji, a wręcz zatrudniał - w ostatnich tygodniach w holdingu miało zostać zatrudnionych ok. 100 osób. Największe zwolnienia były natomiast przeprowadzane w spółce Wakacje.pl i Nocowanie.pl w I i II kwartale 2020 roku, ze względu na fakt zamknięcia lub znaczącego ograniczenia działalności branży turystycznej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-odpisuje-9-8-mln-zl-za-akcje-esky-domaga-sie-zaplaty-17-2-mln-zl,7170357608208513a ##

WP zainteresowana przejęciami

Wirtualna Polska zapowiedziała także, że jest zainteresowana fuzjami i przejęciami w Polsce i za granicą i będzie analizowała rynek e-commerce oraz mediowy.

- W pandemii każdy powinien dbać o bezpieczeństwo firmy i pracowników i my również staraliśmy się chomikować środki finansowe, by przejść przez ten okres. Teraz widzimy, że lód topnieje i wracamy do procesów akwizycyjnych, wiele z nich trzymaliśmy zresztą na małym ogniu w zeszłym roku. Możecie się państwo spodziewać odmrożenia naszej aktywności w obszarze fuzji i przejęć - zapowiedział Jacek Świderski.

Na pytanie, jakie obszary są dla Grupy szczególnie interesujące stwierdził, że to e-commerce i media. - Za granicą na pewno na e-commerce, a jeśli chodzi o Polskę – patrzymy zarówno na e-commerce, jak i na media. Jesteśmy zdeterminowani, aby inwestować w nasze media. Uważamy, że nasza spółka mediowa, czyli Wirtualna Polska Media, osiągająca świetne wyniki finansowe potrzebuje inwestycji - w redakcje, w produkty, ale też w formie nowych akwizycji - podsumował.

Jacek Świderski nie chciał jednak odpowiedzieć, czy będzie zainteresowany przejęciem akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. W niedzielę kontrolowana przez Grzegorza Hajdarowicza spółka KCI poinformowała, że zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczący posiadanego pakietu.

- Nie mogę tego komentować, nigdy tego nie robię - niezależnie od tego czy jestem zainteresowany, czy nie. Bardzo proszę nie pytać o konkretne spółki, szczególnie takie, które bardzo dobrze znam, bo przecież działamy na tym rynku od wielu lat. Znam też pana Grzegorza Hajdarowicza i nie chcę komentować ruchów mediowych naszych konkurentów. Szczególnie takich, które mają na celu jakieś istotne zmiany. Muszę się uchylić od tego pytania - odpowiedział Świderski.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rzeczpospolita-kto-kupi-spolka-skarbu-panstwa-nie-ma-miejsca-na-trzy-dzienniki-gospodarcze,7170355849619073a ##

WP zobowiązała się we wtorek do uzyskania neutralności emisyjnej do 2023 roku, w zakresie zużycia energii przez serwerownie. W pierwszym kwartale tego roku zużycie prądu w centrach danych grupy obniżono o 10 proc., a obecnie trwa montaż pierwszej testowej farmy fotowoltaicznej, która ma zasilać jedną z serwerowni. W tym roku spółka chce kupować tylko prąd od wytwórców z zielonymi certyfikatami.

Udany kwartał w e-reklamie

Zdecydowaną większość biznesu Wirtualnej Polski stanowią serwisy internetowe: portale horyzontalne i serwisy tematyczne z treściami, a także platformy e-commerce z kilku kategorii tematycznych.

W czwartym kwartale ub.r. przychody pionu internetowego firmy zwiększyły się rok do roku o 14,2 proc. do 209,59 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 63,64 do 71,12 mln zł. W poprzednich latach mniej więcej po połowie wpływów segmentu internetowego pochodziło z reklam i prowizji e-commerce’owych.

- Mamy poczucie, że cały rynek reklamy internetowej zyskuje, ale nie mamy jeszcze w tej chwili wyników za IV kwartał, trudno nam podsumować sytuację rynkową - zaznaczył Jacek Świderski. - Gdybym miał kierować się swoją intuicją i wiedzą, którą pozyskujemy z rynku, powiedziałbym, że dla wszystkich podmiotów z rynku reklamy internetowej ten czwarty kwartał był wyjątkowo dobry - dodał.

Według danych Publicis Groupe w ub.r. wydatki na reklamę internetową (bez uwzględnienia ogłoszeń) zwiększyły się o 4,6 proc. - z 3,52 do 3,69 mld zł. W samym drugim kwartale nastąpił spadek o 6,9 proc., ale duże wzrosty w pozostałych kwartałach zapewniły dodatnią dynamikę w całym roku.

Wzrost całego rynku reklamowego nie oznacza, że mocniej promują się wszystkie branże. - Sektor finansowy nadal ogranicza wydatki, tak samo jak sektor motoryzacyjny, w sytuacji w której zamknięte są salony samochodowe. Wzrosty, i to w istotnej skali, całego rynku (reklamy internetowej - przyp.) wynikają z tego, że uaktywniają się inne branże, w szczególności handlowa, która nie jest w stanie dystrybuować swoich produktów tradycyjnymi kanałami, robi to obecnie właściwie tylko przez internet - opisał prezes Wirtualnej Polski.

Reklama internetowa zyska ponad 10 proc.

Według Jacka Świderskiego w bieżącym półroczu wartość polskiego rynku reklamy internetowej „wzrośnie w jakichś dolnych dwucyfrowych granicach”.

- W pierwszym półroczu tego roku, kiedy nadal będziemy borykać się z pandemią, czas dla reklamy internetowej będzie nadal dobry. Wiemy to, ponieważ widzimy wyniki za pierwszy kwartał oraz spodziewamy się utrzymania trendu w II kwartał - uzasadnił. - Z racji zduszenia innych sektorów gospodarki internet będzie tym przeręblem, do którego każdy przypływa, żeby móc zaczerpnąć powietrza - dodał.

Zaznaczył, że w drugich półroczu dynamika wzrostu e-reklamy może być niższa, ale nie obawia się spadku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/lockdowny-juz-niestraszne-reklamie-w-2021-roku-wzrost-o-kilka-proc-internet-dogoni-telewizje,7170360820459649a ##

W ub.r. Wirtualna Polska uruchomiła nowe narzędzia dla marketerów: WP Sales Booster (pozwala sklepom internetowym zwiększać sprzedaż przy gwarantowanym efekcie i wyeliminowaniu pośredników, głównie Google’a) oraz WPartner (sieć partnerska serwisów internetowych). Z pierwszej usługi w marcu br. korzystało już 28 proc. klientów reklamowych firmy promujących się z użyciem formatów display.

Natomiast liczba powierzchni reklamowych w WPartner przez pół roku zwiększyła się o 158 proc.

- Nasz udział w powierzchni reklamowej w Polsce to kilkanaście proc., a dzięki partnerom dodatkowo zwiększamy nasze zasięgi. Zachęcamy ich popytem reklamowym ze strony naszych spółek e-commerce, ale również z innych źródeł - stwierdził Jacek Świderski.

WP chce wrócić do wypłaty dywidendy

Wiceprezes Elżbieta Bujniewicz-Belka stwierdziła, że Wirtualna Polska nie widzi przeszkód dla realizacji polityki dywidendowej wobec zysku za 2020 rok.

- Zarząd nie podjął jeszcze decyzji w sprawie dywidendy, ale mamy ogłoszoną politykę dywidendową, która zakłada wypłatę do 70 proc. zysku i co roku historycznie wypłacaliśmy dywidendy w wysokości ok. 1 zł na akcję. Mamy dosyć dobrze odlewarowaną spółkę, nic pewnie nie stoi na przeszkodzie, by polityka dywidendowa była realizowana - powiedziała.

- W zeszłym roku nie wypłaciliśmy dywidendy ze względu na niepewność - przypomniała.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/lockdowny-juz-niestraszne-reklamie-w-2021-roku-wzrost-o-kilka-proc-internet-dogoni-telewizje,7170360820459649a ##

Polityka dywidendowa holdingu Wirtualna Polska, uchwalona w 2016 roku, zakłada wypłatę dywidendy nie wyższej niż 70 proc. skonsolidowanego zysku netto. W 2019 roku firma wypłaciła akcjonariuszom 29,06 mln zł (po 1 zł na akcję), w 2018 roku - 27,7 mln zł (0,96 zł na akcję), a w 2017 roku - 31,69 mln zł (1,10 zł na akcję).

Całoroczne przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zmalały o 10,8 proc. do 632,29 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 218,94 do 216,92 mln zł, a zysk netto - m.in. niższej kwocie podatku dochodowego wynikającej z wcześniejszych strat - wzrósł z 71,13 do 81,7 mln zł.

Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy poprzez spółkę zależną ma walory stanowiące 12,94 proc. kapitału i 18,63 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Nikola Bochyńska / tw / pap
Autor artykułu:
Nikola Bochyńska / tw / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"