Wirtualna Polska wraca do rozmów o przejęciach. „E-commerce nie będzie rósł jednorodnie”

Według Wirtualnej Polski w bieżącym półroczu rodzimy rynek reklamy internetowej urośnie o minimum 10 proc., a e-commerce - o 30-40 proc. - Wracamy do procesów akwizycyjnych, wiele z nich trzymaliśmy zresztą „na małym ogniu” w zeszłym roku - mówi prezes spółki Jacek Świderski. Firma nie wyklucza wypłaty w br. dywidendy.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska wraca do rozmów o przejęciach. „E-commerce nie będzie rósł jednorodnie”
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W czwartym kwartale ub.r. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 15,2 proc. do 218,46 mln zł oraz zysku netto z 26,86 do 40,05 mln zł. To dużo lepsze wyniki niż we wcześniejszych dwóch kwartałach.

W drugim kwartale, obciążonym skutkami lockdownu w czasie pierwszej fali epidemii, przychody firmy poszły w dół rok do roku o 37,8 proc., a skorygowany zysk EBITDA z 50,89 do 38,76 mln zł. W trzecim kwartale przy spadku przychodów sprzedażowych rok do roku o 16,6 proc. do 153 mln zł zysk netto WP wzrósł z 21,44 do 26,55 mln zł.

- Dla Wirtualnej Polski czwarty kwartał był bardzo dobry. Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach. Różnica między trzecim a czwartym kwartałem była bardzo duża - podkreślił we wtorek na konferencji prezes firmy Jacek Świderski.

Udany kwartał w e-reklamie

Zdecydowaną większość biznesu Wirtualnej Polski stanowią serwisy internetowe: portale horyzontalne i serwisy tematyczne z treściami, a także platformy e-commerce z kilku kategorii tematycznych.

W czwartym kwartale ub.r. przychody pionu internetowego firmy zwiększyły się rok do roku o 14,2 proc. do 209,59 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 63,64 do 71,12 mln zł. W poprzednich latach mniej więcej po połowie wpływów segmentu internetowego pochodziło z reklam i prowizji e-commerce’owych.

- Mamy poczucie, że cały rynek reklamy internetowej zyskuje, ale nie mamy jeszcze w tej chwili wyników za IV kwartał, trudno nam podsumować sytuację rynkową - zaznaczył Jacek Świderski. - Gdybym miał kierować się swoją intuicją i wiedzą, którą pozyskujemy z rynku, powiedziałbym, że dla wszystkich podmiotów z rynku reklamy internetowej ten czwarty kwartał był wyjątkowo dobry - dodał.

Według danych Publicis Groupe w ub.r. wydatki na reklamę internetową (bez uwzględnienia ogłoszeń) zwiększyły się o 4,6 proc. - z 3,52 do 3,69 mld zł. W samym drugim kwartale nastąpił spadek o 6,9 proc., ale duże wzrosty w pozostałych kwartałach zapewniły dodatnią dynamikę w całym roku.

Wzrost całego rynku reklamowego nie oznacza, że mocniej promują się wszystkie branże. - Sektor finansowy nadal ogranicza wydatki, tak samo jak sektor motoryzacyjny, w sytuacji w której zamknięte są salony samochodowe. Wzrosty, i to w istotnej skali, całego rynku (reklamy internetowej - przyp.) wynikają z tego, że uaktywniają się inne branże, w szczególności handlowa, która nie jest w stanie dystrybuować swoich produktów tradycyjnymi kanałami, robi to obecnie właściwie tylko przez internet - opisał prezes Wirtualnej Polski.

Reklama internetowa zyska ponad 10 proc.

Według Jacka Świderskiego w bieżącym półroczu wartość polskiego rynku reklamy internetowej „wzrośnie w jakichś dolnych dwucyfrowych granicach”.

- W pierwszym półroczu tego roku, kiedy nadal będziemy borykać się z pandemią, czas dla reklamy internetowej będzie nadal dobry. Wiemy to, ponieważ widzimy wyniki za pierwszy kwartał oraz spodziewamy się utrzymania trendu w II kwartał - uzasadnił. - Z racji zduszenia innych sektorów gospodarki internet będzie tym przeręblem, do którego każdy przypływa, żeby móc zaczerpnąć powietrza - dodał.

Zaznaczył, że w drugich półroczu dynamika wzrostu e-reklamy może być niższa, ale nie obawia się spadku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/lockdowny-juz-niestraszne-reklamie-w-2021-roku-wzrost-o-kilka-proc-internet-dogoni-telewizje,7170360820459649a ##

W ub.r. Wirtualna Polska uruchomiła nowe narzędzia dla marketerów: WP Sales Booster (pozwala sklepom internetowym zwiększać sprzedaż przy gwarantowanym efekcie i wyeliminowaniu pośredników, głównie Google’a) oraz WPartner (sieć partnerska serwisów internetowych). Z pierwszej usługi w marcu br. korzystało już 28 proc. klientów reklamowych firmy promujących się z użyciem formatów display.

Natomiast liczba powierzchni reklamowych w WPartner przez pół roku zwiększyła się o 158 proc.

- Nasz udział w powierzchni reklamowej w Polsce to kilkanaście proc., a dzięki partnerom dodatkowo zwiększamy nasze zasięgi. Zachęcamy ich popytem reklamowym ze strony naszych spółek e-commerce, ale również z innych źródeł - stwierdził Jacek Świderski.

Superauto z największym wzrostem, turystyka odrodzi się po szczepieniach

Szef Wirtualnej Polski ocenia, że na rynku e-commerce sytuacja poszczególnych branż jest zróżnicowana.

- Są spółki, które rosną fantastycznie, jak dostawa żywności czy, dodatkowo obecnie ze względu na zamknięcie sklepów stacjonarnych, np. materiały budowlane czy odzież można kupić właściwie tylko w internecie. To nie znaczy, że wszystkie branże nie są dotknięte pandemią, przykładem jest turystyka. Są branże, w których niezależnie od tego, w jakiej formie odbywa się dystrybucja produktów, są totalnie zablokowane - opisał.

Według Świderskiego w bieżącym półroczu wartość polskiego e-commerce zwiększy się o co najmniej o 30 proc., a może nawet 40 proc.

- Na pewno rynek e-commerce nie będzie rósł jednorodnie. Dopóki nie zakończy się program szczepień, nie należy się spodziewać szczególnych zmian - stwierdził.

Do Wirtualnej Polsk należą serwisy e-commerce z różnych kategorii: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).

Epidemia najmocniej uderzyła w Wakacje.pl i Nocowanie.pl. Z pierwszej spółki zwolniono kilkadziesiąt osób, a z Nocowanie.pl ok. 10 pracowników, dodatkowo pożegnano się z kilkunastoma pracownikami Domodi. W drugim i trzecim kwartale ub.r. Wakacje.pl, jako jedyna spółka zależna Wirtualnej Polski zanotowały stratę EBITDA. Wiosną miała nawet ujemne przychody, ponieważ klienci rezygnowali z wykupionych wcześniej wycieczek.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ceneo-bez-1-mln-uzytkownikow-aliexpress-mocno-w-gore-top10-serwisow-e-commerce,7170356874299521a ##

Jacek Świderski uważa, że sektor turystyczny odrodzi się, dopiero gdy w efekcie programu szczepień osiągnięta zostanie odporność populacyjna na koronawirusa. Jako przykład podał sytuację w Izraelu, gdzie po zaszczepieniu zdecydowanej większości społeczeństwa znów można korzystać z lokali gastronomicznych czy hoteli.

Z drugiej stronie w czasie epidemii dobrze radzą sobie platformy odzieżowe Wirtualnej Polski, Extradom (korzystający na wzroście zainteresowania budową domów) oraz zajmujące się sprzedażą samochodów Superauto, które osiągnęło największe wzrosty procentowe.

Możliwe przejęcia w Polsce i za granicą

W ub.r. Wirtualna Polska nie zrealizowała żadnego nowego przejęcia, w połowie roku dokupiła jedynie za 13,47 mln zł 10 proc. udziałów Nocowanie.pl i ustaliła harmonogram nabycia pozostałych 15 proc. za ok. 21 mln zł. https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-wydluza-o-rok-wykup-reszty-udzialow-nocowanie-pl-w-br-zaplaci-13-5-mln-zl-za-10-proc,7170530665289345a

- W pandemii każdy powinien dbać o bezpieczeństwo firmy i pracowników i my również staraliśmy się chomikować środki finansowe, by przejść przez ten okres. Teraz widzimy, że lód topnieje i wracamy do procesów akwizycyjnych, wiele z nich trzymaliśmy zresztą „na małym ogniu” w zeszłym roku - wyjaśnił Jacek Świderski. - Możecie się państwo spodziewać odmrożenia naszej aktywności w obszarze fuzji i przejęć - zapowiedział.

- Przyglądamy się zarówno Polsce jak i bliskiej zagranicy. Za granicą interesują nas tylko e-commerce, w Polsce patrzymy zarówno na e-commerce jak i media - zaznaczył.

W zeszłą niedzielę holding Grzegorza Hajdarowicza poinformował, że zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczący większościowego pakietu akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Jedną z możliwości jest sprzedaż tego pakietu. https://www.wirtualnemedia.pl/rzeczpospolita-i-parkiet-wystawione-na-sprzedaz,7170356721178753a

Jacek Świderski nie chciał powiedzieć, czy Wirtualna Polska bierze pod uwagę złożenie oferty kupna Gremi Media. - Nigdy nie komentuje konkretnych procesów M&A (przejęć i fuzji - przyp.), Niezależnie od tego, czy jesteśmy nimi zainteresowani czy nie. Nie chcę komentować ruchów naszych konkurentów mediowych - tłumaczył.

Podkreślił, że grupa chce mocno inwestować w rozwój mediów internetowych w Polsce, które osiągają - jak ocenił - bardzo dobre wyniki.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rzeczpospolita-kto-kupi-spolka-skarbu-panstwa-nie-ma-miejsca-na-trzy-dzienniki-gospodarcze,7170355849619073a ##

Do Wirtualnej Polski należy też Telewizja WP, emitowana na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej oraz przez wybranych operatorów satelitarnych i kablowych. W czwartym kwartale ub.r. stacja osiągnęła wzrost wpływów o 45,4 proc. do 8,87 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA z 451 tys. zł do 2,65 mln zł.

WP chce wrócić do wypłaty dywidendy

Wiceprezes Elżbieta Bujniewicz-Belka stwierdziła, że Wirtualna Polska nie widzi przeszkód dla realizacji polityki dywidendowej wobec zysku za 2020 rok.

- Zarząd nie podjął jeszcze decyzji w sprawie dywidendy, ale mamy ogłoszoną politykę dywidendową, która zakłada wypłatę do 70 proc. zysku i co roku historycznie wypłacaliśmy dywidendy w wysokości ok. 1 zł na akcję. Mamy dosyć dobrze odlewarowaną spółkę, nic pewnie nie stoi na przeszkodzie, by polityka dywidendowa była realizowana - powiedziała.

- W zeszłym roku nie wypłaciliśmy dywidendy ze względu na niepewność - przypomniała.

Polityka dywidendowa holdingu Wirtualna Polska, uchwalona w 2016 roku, zakłada wypłatę dywidendy nie wyższej niż 70 proc. skonsolidowanego zysku netto. W 2019 roku firma wypłaciła akcjonariuszom 29,06 mln zł (po 1 zł na akcję), w 2018 roku - 27,7 mln zł (0,96 zł na akcję), a w 2017 roku - 31,69 mln zł (1,10 zł na akcję).

Całoroczne przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zmalały o 10,8 proc. do 632,29 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 218,94 do 216,92 mln zł, a zysk netto - m.in. niższej kwocie podatku dochodowego wynikającej z wcześniejszych strat - wzrósł z 71,13 do 81,7 mln zł.

Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy poprzez spółkę zależną ma walory stanowiące 12,94 proc. kapitału i 18,63 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu