Wirtualna Polska walczy o reklamy z Facebookiem i Google, za granicą chce kupować liderów kategorii

W sektorze e-commerce Wirtualna Polska Holding notuje już 50 proc. swoich łącznych wpływów internetowych i 33 proc. zysku EBITDA. Jednocześnie rosną też jej przychody z reklam. - Wierzymy, że odbieramy Google’owi i Facebookowi sporo wzrostu rynku reklamowego - mówi prezes WP Jacek Świderski.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska walczy o reklamy z Facebookiem i Google, za granicą chce kupować liderów kategorii
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W poniedziałek na konferencji prasowej przedstawiciele firmy podkreślili, że od drugiego kwartału ub.r. do końca marca br. już 50 proc. wpływów i 33 proc. zysku EBITDA jej pionu internetowego zapewniły serwisy e-commerce. W ub.r. było to 48 proc. wpływów i 32 proc. EBITDA, a w 2017 roku - 41 proc. wpływów i 27 proc. EBITDA.

Ten wzrost wynika przede wszystkim z serii przejęć, w efekcie których Wirtualna Polska jest obecna w kilku kategoriach rynku e-commerce: odzież (serwisy Domodi.pl i Allani.pl), turystyka zagraniczna (Wakacje.pl i kupione przez nie w ub.r. My Travel i Parklot.pl, a także przejęty w br. Wakacyjny Świat), turystyka krajowa (Nocowanie.pl i eHoliday.pl), wyposażenie wnętrz (Homebook.pl) oraz finanse (Totalmoney.pl).

Pod koniec ub.r. firma weszła do kolejnych kategorii tematycznych: kupiła firmę Extradom.pl za 75 mln zł oraz 50,8 proc. udziałów Superauto24.com za 21,1 mln zł (plus ewentualnie 5 mln zł dopłaty).

Synergie i dobra koniunktura w e-handlu

Wirtualna Polska stara się osiągnąć maksymalne synergie w przejmowanymi platformami sprzedażowymi. W przypadku Extradom.pl przyniosło to w minionym kwartale wzrost wpływów o 42 proc. - Czynnik wzrostu jest dość prozaiczny: po przejęciu poprawiliśmy znacząco działanie call center, wykorzystujemy know how, które mamy w Wakacje.pl - wyjaśnił prezes WP Jacek Świderski. - Ten wzrost nas cieszy, bo to duży podmiot - roczne przychody wynoszą ok. 34 mln zł, a EBITDA jest prawie dwucyfrowa - dodał.

Dla serwisów turystycznych ogromne znaczenie ma sezonowość i polityka sprzedażowa biur podróży. - Jesteśmy w przededniu sezonu, który ma bardzo „ostre brzegi”: czerwiec waży tyle co kwiecień i maj, a lipiec tyle co kwiecień, maj i czerwiec. Mamy dwucyfrowe wzrosty, jesteśmy zadowoleni z przygotowania do sezonu - stwierdził Świderski, komentując wyniki Wakacje.pl. - Polacy kupują usługi turystyczne, ewidentnie programy rządowe sprzyjają wyjazdom. Liczymy, że to będzie dobry rok dla Wakacje.pl, pewnie nie tak rekordowy jak poprzedni, ale wciąż dobry - dodał.

Na Nocowanie.pl średnia opłata roczna została podwyższona z 700 zł w ostatnich kilku latach do 1 tys. zł. - Jesteśmy wciąż poniżej 50 proc. tego, co pobiera Booking.com, więc mamy tu przestrzeń do uwalniania dodatkowej wartości. Oczywiście staramy się to robić w ten sposób, że najpierw oferujemy dodatkowe funkcjonalności, a dopiero potem przekonujemy naszych klientów, że warto za obecność na platformie zapłacić więcej - wyjaśnił prezes Wirtualnej Polski.

Z kolei branża odzieżowa odżyła po trudnym okresie letnim w ub.r. - Ten rok zaczął się bardzo dobrze, wróciliśmy na ścieżkę dwucyfrowych wzrostów. Liczymy, że drugi kwartał będzie jeszcze lepszy - stwierdził Jacek Świderski. Inaczej jest w przypadku Homebooka. - Na początku roku mieliśmy spowolnienie i jednocyfrowy wzrost. Nie niepokoi nas to, bo za nami już kwiecień i maj i Homebook znów rośnie w wysokim tempie dwucyfrowym - dodał.

Na rynku e-commerce Wirtualna Polska skupia się obecnie na poszerzaniu skali działalności. - Trwa wyścig o przestrzeń na rynku, czas na pracę nad marżami przyjdzie - podsumował Świderski.

Ostrożne i drogie przejęcia zagraniczne

Po serii akwizycji w kraju Wirtualna Polska zaczęła analizować pod tym kątem podmioty e-commerce z innych państw naszego regionu, m.in. Czech, Węgier i Rumunii.

- Jesteśmy bardzo ostrożni, bo ta pierwsza akwizycja w danym kraju musi być szczególnie starannie dobrana - powinien być to co najmniej wicelider, jeśli nie lider, świetny zespół. Jesteśmy dużo bardziej selektywni niż w Polsce, chociażby dlatego, że nie mamy tam synergii z naszymi mediami - skomentował Jacek Świderski.

- Wyceny są naprawdę wysokie - przyznał. I dodał, że niedawno firma odpadła z rozmów dotyczących przejęcia, po tym jak zaproponowała cenę wynoszącą 15-krotność zysku EBITDA firmy, którą była zainteresowana.

WP walczy o nowe budżety reklamowe z Google i Facebookiem

Nadal połowę przychodów i dwie trzecie zysku EBITDA zapewniają Wirtualnej Polsce reklamy emitowane w serwisach mediowych (na czele z WP.pl, o2.pl, Money.pl i Pudelek.pl). Są to reklamy prowadzące do platform e-commerce, sprzedawane w modelu programatycznym oraz w starszych systemach (flat free, CPM). W ostatnich latach w przychodach mocno zmalał udział tych ostatnich, a znacząco wzrósł udział systemu programatycznego.

- Mniej więcej od roku obserwujemy bardzo duże, dwucyfrowe wzrosty w części mediowej, reklamowej WP, nawet powyżej naszych wewnętrznych budżetów - podkreślił Jacek Świderski. - To nie znaczy, że reklam jest więcej, tylko że szybciej się ładują - zaznaczył.

Od początku ub.r. firma sprzedaje marketerom tylko widoczne przez internautów formy reklamowe, wcześniej przebudowała siatkę powierzchni reklamowych w swoich serwisach i aplikacjach. Według badania Gemius Adreal w marcu br. na stronach WP poziom widoczności reklam wideo i display (mierzony na komputerach) wyniósł 53 proc., podczas gdy w przypadku Onetu było to nieco ponad 40 proc., dla Interii i Gazeta.pl - 25-30 proc. - To jest naszym zdaniem jedna z głównych przyczyn tego, że Wirtualna Polska rozwija się (pod względem wpływów reklamowych - przyp.) w tempie - obstawiamy - nieco wyższym niż Google, nieco niższym niż Facebook, ale zdecydowanie ponadrynkowym - skomentował prezes Wirtualnej Polski.

Według danych IAB do Google’a i Facebooka trafia obecnie ok. 60 proc. wzrostu polskiego rynku reklamy internetowej, podczas gdy kilka lat temu było to 80 proc. - Naszym zdaniem to w dużej mierze Wirtualna Polska odbiera dużą część tego wzrostu - skomentował Świderski.

W segmencie mediowym firma bierze pod uwagę jedynie pojedyncze przejęcia. - Po prostu nie ma zbyt wielu podmiotów w mediach, które można by przejąć, a które byłby komplementarne do Wirtualnej Polski mającej 80-proc. zasięg - wyjaśnił prezes WP.

Telewizja WP bez efektu wejścia TVP na MUX-8

Nadawana od jesieni 2016 roku Telewizja WP, dostępna m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, w minionym kwartale zanotowała 4,6 mln zł wpływów reklamowych i 1,78 mln zł straty EBITDA, wobec 2,89 mln zł przychodów i 2,59 mln zł straty EBITDA rok wcześniej.

Wpływy stacji rosną proporcjonalnie do jej oglądalności w tzw. komercyjnej grupie widzów (w wieku 16-49 lat). Według danych Nielsen Audience Measurement w marcu br. zanotowała w tej grupie 0,447 proc. udziału w oglądalności, o 46,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zasięg techniczny Telewizji WP wynosi obecnie 65 proc. i rośnie o ok. 1 pkt proc. w skali miesiąca. Pod koniec ub.r. na MUX-8 pojawiły się TVP Rozrywka i TVP Sport HD, a od połowy marca ten multipleks jest promowany w kampanii z udziałem Dariusz Szpakowskiego.

Czy przełożyło się to na wyniki Telewizji WP? - Nie zauważyliśmy tego efektu. Może to wynika z faktu, że TVP Sport jest dostępny również na trzecim multipleksie - skomentował Jacek Świderski.

Wirtualna Polska zakłada że strata EBITDA jej stacji w br. będzie o połowę mniejsza niż w ub.r., kiedy wyniosła 5,83 mln zł (przy czym w samym czwartym kwartale kanał osiągnął 265 tys. zł zysku EBITDA).

Wirtualna Polska od czterech lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu: prezes Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy poprzez firmy zależne ma akcje stanowiące po 13,04 proc. kapitału WP i dające po 18,74 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów