Witold Woźniak: Kryzys potrwa do końca roku

Witold Woźniak - prezes Grupy Bauer - przewiduje, że kryzysowasytuacja na rynku reklamy potrwa co najmniej do końca roku zkumulacją spadków w drugim i trzecim kwartale.

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Udostępnij artykuł:

Robert Stępowski: Jak pan ocenia obecną sytuację GrupyBauer?Witold Woźniak: Pierwszy kwartał b.r. zakończyłsię dla Grupy Bauer stosunkowo pomyślnie. Aktualnie, podstawowebolączki firm mediowych w Polsce to niespodziewanie wysokie spadkiprzychodów reklamowych, silne osłabienie złotego i utrudnienia wwindykacji należności handlowych.W reklamie prasy kolorowej Wydawnictwo Bauer zanotowało 6 proc.spadek przychodów, co przy szacowanej przez agencje 16 proc.ujemnej dynamice całego segmentu można nazwać umiarkowanymsukcesem. Myślę, że wynika on z zaufania klientów reklamowych itradycyjnie wysokich pozycji sprzedażowych tytułów WydawnictwaBauer.

W stacjach radiowych było chyba trochę lepiej. Grupa radiowaBroker zanotowała niewielki wzrost przychodów reklamowych, alerównież cały segment radiowy w pierwszym kwartale został dotkniętykryzysem tylko w skali kilkuprocentowej.Optymizmem napawają rekordowe wyniki słuchalności RMF FM (27,0proc.) przy jednoczesnych silnych spadkach wyników konkurencji(Radio Zet 16,3 proc.), co w praktyce oznacza koniec dwubiegunowegocharakteru komercyjnego rynku radiowego na rzecz jednegoniekwestionowanego lidera.Efekty przynosi również konsekwentna rozbudowa sieci RMF Maxxx,która z wynikiem 2,5 proc słuchalności jest już siódmymnajsilniejszym formatem radiowym w Polsce.

A jak ocenia pan rynek reklamyinternetowej?On nie jest monitorowany, stąd trudno pokusić się o precyzyjneestymacje wzrostu i porównania wzajemne. Wydaje się jednakracjonalnym założenie, że głównym beneficjentem wzrostu reklamyinternetowej są wyszukiwarki, a więc Google, natomiast reklamadisplayowa może liczyć najwyżej na kilkuprocentowe wzrosty.Z naszych wstępnych szacunków wynika, że rynek reklamy w drugimkwartale będzie istotnie gorszy niż w pierwszym. Objawią się w nimskutki wojny cenowej stacji telewizyjnych, której efektem jestmigracja części budżetów z prasy, radia i internetu do znacznie"potanionej" telewizji. Na to zjawisko nakładają się dodatkoworedukcje łącznych wydatków reklamowych niektórych klientów wobliczu spadającego popytu wewnętrznego. Zwiększać wydatki będąm.in. te firmy, które w kryzysie upatrują szansy na zwiększenieudziałów sprzedaży swoich produktów w stosunku dokonkurencji.Wydaje się jednak, że prognozy spadku łącznych wydatków reklamowychw 2009 roku szacowane na -10 proc. są niestety realne.

W związku z tą sytuacją coś się zmieni? Ograniczycieinwestycje?Nie planuje nowych spektakularnych projektów, koncentrując się nautrzymaniu wysokich parametrów sprzedażowych swoich produktów orazoptymalizacji kosztów. Wyjątkiem w tej strategii jest działalnośćinternetowa, w której zakładamy znaczące inwestycje w nowe serwisyi funkcjonalności. Efekty tych działań powinny objawić się wprzeciągu najbliższych kilku miesięcy.Ponadto rozwijamy inne źródła przychodowe, takie jak mobilnekonkursy (radiowe i na łamach czasopism), usługi druku zewnętrznegoczy kooperacje handlowe, które są istotnym wsparciem dla przychodówi zysków Grupy w dobie kryzysu. Negatywne efekty kursowe dlaWydawnictwa kompensują zwiększone przychody eksportowe zdziałalności poligraficznej drukarń.Problemem, który może się wkrótce objawić niekorzystnie dla wieluwydawnictw w Polsce jest spadająca solidność płatnicza niektórychfirm kolporterskich oraz mniejszych klientów reklamowych.

Czyli pomimo pozytywnych informacji docierających z GPWto jeszcze nie koniec kryzysu?Zakładamy, że kryzysowa sytuacja na rynku reklamy będzie trwała conajmniej do końca roku z kumulacją spadków w drugim i trzecimkwartale. Rok 2010 powinien przynieść stabilizację wydatkówreklamowych lub ich niewielki wzrost. Odbudowa poziomu przychodówfirm medialnych z 2008 roku zajmie kilka lat. Ponadprzeciętnie wstosunku do rynku będą sobie radziły podmioty oferujące wysokieparametry handlowe (sprzedaż, słuchalność, oglądalność) wpołączeniu z innowacyjnością i umiejętną polityką handlową. Będzieto również czas licznych fuzji, przejęć i niestety - postępowańupadłościowych.

Robert Stępowski
Autor artykułu:
Robert Stępowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące