Wojna w warszawskim eterze

Eska grozi Stowarzyszeniu Rada Reklamy, że "podejmie odpowiednie kroki prawne"

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Czwartego grudnia

informowaliśmy

, że Radio Zet zarzuca Esce bezprawne posługiwanie się hasłem "Numer 1 w Warszawie" i dlatego złożony został wniosek do Stowarzyszenia Rada Reklamy o opinię w tym sporze. Przedstawiciele Radia Zet powołując się na swoich prawników informują publicznie, że " nie istnieją obiektywne przesłanki pozwalające Radiu Eska na promowanie się takim hasłem".

W piątek oficjalne stanowisko w tej sprawie zajęła Eska:

- Nie możemy pozostać obojętni wobec oskarżeń wygłaszanych publicznie pod naszym adresem. Zwracamy przede wszystkim uwagę na to, że slogan autopromocyjny Radia Eska Warszawa brzmi: "Hity na czasie numer 1 w Warszawie". Tymczasem Radio Zet odwołuje się do jego fragmentu: "Numer 1 w Warszawie" i twierdzi, że hasło odnosi się do pozycji stacji w mieście. Podkreślamy więc: slogan ten jest używamy w odniesieniu do utworów muzycznych prezentowanych na naszej antenie. Dlatego też naszym zdaniem - z uwagi na złożoność sprawy - właściwym organem do ewentualnego rozstrzygnięcia sporu mógłby być, jeśli okazałoby się to konieczne, sąd powszechny, a nie Rada Reklamy - mówi Leszek Kozioł, wiceprezes ds. finansowych spółki Radio Eska.

Tymczasem Radio Zet odpiera zarzuty Eski:

"Radio Eska Warszawa nadaje na swojej antenie hasło o treści: "Tylko hity na czasie. Numer 1 w Warszawie". Aktualne brzmienie hasła zastąpiło jego pierwotna wersję, emitowaną od co najmniej 2000 roku i obejmującą wówczas jedynie wyrażenie "Numer 1 w Warszawie".

W naszym pozwie kwestionujemy posługiwanie się przez Radio Eska sloganem "Numer 1 w Warszawie" określenie to bowiem zawiera w sobie sugestię obiektywizmu, odwoływania się do określonych sprawdzonych faktów. Określenie to przywołuje skojarzenia z niezależnymi zestawieniami lub rankingami. Wyniki badań prowadzonych przez SMG/KRC które są uznawane przez cały rynek radiowy za miarodajne i wiarygodne wykazują, ze Radio Eska nie zajmuje i nie zajmowało w Warszawie pozycji nr 1.

W opinii specjalistów dwudzielność hasła oraz konstrukcja gramatyczna i stosunek semantyczny obydwu wyrażeń stanowiących obecne hasło Radia Eska, powodują że ma ono charakter wieloznaczny i może być interpretowane w znacznym stopniu dowolnie. Regulacje leksykalne i gramatyczne języka polskiego nie pozwalają na racjonalną interpretację hasła jako komunikatu informującego wyłącznie o dużej popularności utworów muzycznych nadawanych w ramach programu radiowego. W reklamach Eski określenie "Numer 1" odnoszone jest wyraźnie do pozycji programu radiowego, a nie nadawanych w jego ramach utworów.

Naszym zdaniem rozpowszechnianie takiego hasła stanowi reklamę wprowadzającą klienta w błąd. Reklama porównawcza, jaką stanowi rozpowszechniane przez Radio Eska hasło , jest jednocześnie reklamą sprzeczną z dobrymi obyczajami tj. niedopuszczalną. Dokonuje nierzetelnych porównań, jednocześnie nie porównuje żadnej z istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech zestawianych ofert, a także dyskredytuje oferty konkurencyjne i samych konkurentów" - czytamy w komunikacie Radi Zet.

"Jako, że wcześniejsze próby porozumienia się z Radiem Eska w opisanej sprawie nie przyniosły efektów, Radio Zet zdecydowało się na interwencję w Radzie Reklamy. Chcemy żeby zasady obowiązujące wszystkich reklamodawców były jasne, a działanie na tym rynku zgodne z etyką reklamy" - dodaje Andrzej Matuszyński Dyrektor Badań i Marketingu Eurozet.

Tymczasem Eska kwestionuje obiektywizm Rady Reklamy, gdyż jak podkreśla "jednym z jego założycieli i członków jest właśnie Radio Zet, które uczestniczy w pracach tego Stowarzyszenia (podczas gdy Radio Eska nie). Dlatego właśnie Rada Reklamy nie może występować w tej sprawie w roli arbitra".

Jednocześnie przedstawiciele Eski poinformowali, że jakiekolwiek orzeczenie Stowarzyszenia Rada Reklamy wskazujące na nieetyczne postępowanie Radia Eska "będzie naruszeniem dobrego imienia Radia ESKA i spotka się z wszczęciem kroków prawnych przeciwko osobom odpowiedzialnym".

A co Państwo o tym myślą? Zapraszamy do komentowania za pomocą opcji "dodaj komentarz" na dole strony.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online