WP Pilot w sporze z nadawcami o jakość nadawania ich kanałów w HD

Wirtualna Polska wciąż nie może dojść do porozumienia w sprawie platformy WP Pilot, której działanie wzbudza wątpliwości wśród pozostałych nadawców. Obecnie osią sporu ma być jakość nadawania ich kanałów w WP Pilocie - stacje telewizyjne chcą obniżenia standardu z HD do SD - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
WP Pilot w sporze z nadawcami o jakość nadawania ich kanałów w HD

WP Pilot to internetowa platforma służąca do odtwarzania kanałów telewizji naziemnej w internecie. Bezpłatnie można oglądać do 30 kanałów, powyżej - w zależności od pakietu i jego ceny - można oglądać także kanały z ofert nadawców kablowych i satelitarnych. W 2017 roku Wirtualna Polska kupiła spółkę Netwizor, do której należy serwis.

Jej działanie od początku wzbudzało wątpliwości wśród nadawców, którzy nie zgadzają się z zasadą must carry, must offer. Pozwala ona na retransmitowanie wraz z reklamami ich programów, przy czym nie otrzymują oni pieniędzy z tytułu obecnych w WP Pilocie reklam.

Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w tej sprawie operator rozprowadzający programy telewizyjne musi włączać do swojej oferty kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i regionalną antenę TVP (must carry), a nadawcy tych telewizji nie mogą odmówić zgody na udostępnienie sygnału ani uzależniać jej "od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania" (must offer).

Nadawcy chcą obniżenia jakości nadawania z HD do SD

Spytaliśmy prezesa Wirtualna Polska Holding Jacka Świderskiego, jak obecnie układają się relacje z nadawcami i czy firma jest z innym nadawcą w sporze prawnym w sprawie WP Pilota.

- Jesteśmy w tej chwili w fazie umów z operatorami, główny punkt sporny jest taki, że nadawcy domagają się od nas, abyśmy obniżyli jakość transmisji ich programów z HD na SD na WP Pilocie, na co się nie zgadzamy. Chociażby z tego względu, że ci sami nadawcy chcieliby emitować u siebie taką jakość w wersji HD. Uważamy, że obniżanie jakości jest bardzo złym pomysłem i nie rozumiemy, dlaczego nadawcy chcieliby pogorszyć jakość usługi WP Pilot dla Polaków. To główna oś sporu – przekazał nam Jacek Świderski.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/allegro-mocno-w-gore-facebook-ze-spadkiem-na-komputerach-netflix-przed-instagramem-mediapanel-z-marca,7170352020932225a ##

Według niego to, że nadawcy domagają się obniżenia jakości usługi WP Pilot „jest zupełnie niezrozumiałe”. - To przecież jakość ich stacji, którą my oferujemy Polakom. Dziwne dla nas, niezrozumiałe i to główna oś sporu w tych rozmowach - podsumował.

Odwieczny spór z nadawcami

Jak nadawcy komentują te kwestie? Od 1 kwietnia 2020 roku TVN24 i TVN24 BiS jest dostępny we wszystkich pakietach w platformie należącej do Player.pl (która jest konkurencją dla WP Pilota). Strony toczyły wtedy spór sądowy, jednak ostatecznie oba kanały pojawiły się w WP Pilocie w jakości HD.

Teraz biuro prasowe TVN Grupa Discovery pytane przez nas o spór o jakość kanałów w HD odpowiada nam jedynie, że „rozmowy trwają”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/netflix-znow-liderem-player-mocno-w-dol-tvp-vod-i-ipla-ze-wzrostami-top10,7170210819762305a ##

Natomiast pod koniec grudnia 2020 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zwróciła się do nadawców i operatorów w związku z naruszeniem przez nich zasady must carry, must offer. Adresatami pisma o przestrzeganiu regulacji byli: Telewizja Puls, TVN, Telewizja Polsat oraz Telewizja Polska. List w tej sprawie został również wysłany do operatorów: Canal+ Polska, TVN oraz Cyfrowego Polsatu.

Po tym piśmie ostatecznie główny kanał Polsatu pojawił się w ofercie WP Pilota. Natomiast Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Polsatu przekazał nam teraz, że „firma nie komentuje swoich relacji z innymi spółkami i nie nazwałby tego sporem”. – Jeżeli chodzi o zasadę must carry, must offer to obejmuje ona kanały nadawane w telewizji naziemnej w jakości SD – powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl.

TVP zaproponowała jakość SD i HD

Telewizja Polska na nasze pytania w sprawie relacji z Wirtualną Polską poinformowała nas, że TVP przesłała do Grupy Wirtualnej Polski "stosowne propozycje umowy i oczekuje na ich zawarcie". - Udostępnianie programów TVP1, TVP2 oraz TVP3 w serwisie WP Pilot bez zawartej umowy z nadawcą stanowi naruszenie obowiązującego prawa - stwierdza publiczny nadawca.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-akcje-gielda-joanna-pawlak-zapisy,7170210092705921a ##

Jednocześnie telewizja publiczna miała zaproponować dostarczenie sygnału programu, zarówno w jakości SD, jak i jakości HD. - Decyzja jest po stronie WP, który wariant umowy wybierze - słyszymy.

Zapytaliśmy również, jak będzie wyglądała kwestia retransmisji kanałów TVP podczas nadchodzących wydarzeń sportowych (dotyczy to m.in. Igrzysk Olimpijskich w Tokio). W 2018 roku Telewizja Polska przy okazji Mundialu wezwała WP do zaprzestania nadawania programów meczowych na platformie. - Zasada must carry must offer nie zwalnia z konieczności respektowania praw własności intelektualnej, wobec czego nadawca nie może udostępnić podmiotowi trzeciemu audycji wchodzących w skład programu, do której nie posiada praw. Dotyczy to także  wydarzeń sportowych - zaznaczyło biuro prasowe spółki w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl.

Zasada must measure

W połowie października 2020 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaproponowała nadawcom telewizyjnym zrzeszonym w MOC TV wprowadzenie zasady dotyczącej pozyskiwania danych analitycznych od operatorów – nazwanej roboczo „must measure”. Miałaby ona częściowo rozwiązać problem, jaki zrodził się wokół wpływów z reklam z retransmitowanych przez platformę WP Pilot kanałów.

Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT stwierdza, pytany przez Wirtualnemedia.pl o stan prac nad "must measure", że to zagadnienie, którym KRRiT zajmuje się od początku startu projektu jednoźródłowych badań mediów.

- Kwestia budowy jednego źródła danych o konsumpcji contentu wideo jest jednym z kluczowych elementów projektu badań. Obecnie prowadzone są zakrojone na szeroką skalę rozmowy z rynkiem w celu określenia zasad i warunków przekazywania podstawowych danych o konsumpcji wideo z urządzeń końcowych, tj. z dekoderów operatorów kablowych, urządzeń mobilnych (platform OTT) czy telewizorów podpiętych do internetu. Wszystko zmierza w kierunku budowy ogólnopolskiego systemu raportowania w ramach jednej hurtowni danych RPD (dane ze ścieżki zwrotnej - przyp.red.), która poprzez odpowiednie narzędzia umożliwi dostęp do tych danych wszystkim interesariuszom - tłumaczy.

- To też kluczowe w wymiarze obróbki danych, tj. informacji w oparciu o które nadawcy rozliczają się z reklamodawcami przy prowadzeniu kampanii reklamowych. KRRiT złożył w tym obszarze odpowiednie propozycje zapisów do obecnie procedowanej noweli ustawy o radiofonii i telewizji. Jednocześnie rozmowy z rynkiem zmierzają do ustalenia, jaki zakres danych RPD w ramach reguły must measure będzie udostępniany w formule open data (otwarty dostęp do danych - przyp.red.), a jaki w paid data (płatny dostęp - przyp.red). Koordynacją i wdrożeniem danych i narzędzi opartych na RPD zajmuje się Krajowy instytut Mediów powołany przez KRRiT przy wsparciu Państwowego Instytutu NASK - poinformował nas szef KRRiT.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji