Wpływy LPP z e-commerce 47 proc. w górę. Stanowią już 10,5 proc. łącznych przychodów

W I kwartale br. przychody firmy LPP ze sprzedaży internetowej wyniosły 192,2 mln zł, o 46,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Najważniejszą marką producenta, pod względem przychodów i liczby sklepów, pozostaje Reserved.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Tak duży wzrost wpływów z e-commerce LPP tłumaczy w raporcie finansowym trzema czynnikami: rozwojem e-sklepów za granicą, wydatkami marketingowymi (m.in. na współpracę z blogerkami i influencerkami) oraz zmianami przyzwyczajeń klientów z Polski (związanymi m.in. z ograniczeniem handlu w niedzielę od marca ub.r.).

W zeszłym kwartale 58 proc. przychodów ze sprzedaży internetowej wygenerowano w Polsce, stanowiły one 12 proc. łącznych wpływów krajowych. Natomiast łączne przychody z e-commerce to 10,5 proc. przychodów sprzedażowych LPP.

Dzięki tak wysokiemu wzrostowi e-commerce wyprzedził pod względem wpływów dwie sieci stacjonarnych sklepów firmy: Sinsay (w górę o 31 proc. do 186 mln zł) oraz Mohito (o 10,5 proc. do 179 mln zł).

Zdecydowanie najważniejszą siecią sklepową LPP pozostaje Reserved - jej przychody wzrosły w skali roku o 11,8 proc. do 813 mln zł.

- Cieszymy się, że wszystkie nasze marki odnotowały lepsze wyniki sprzedaży niż w poprzednim roku. Tym bardziej, że początek roku jest zwykle najtrudniejszy dla branży modowej. Kolejny kwartał pokazuje, że LPP rozwija się w słusznym kierunku - komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP.

- Konsekwentnie pracujemy nad jakością kolekcji i inwestujemy w dalszy rozwój omnichannelu. Sprzedaż wielokanałowa pozwala nam lepiej poznać naszych klientów i precyzyjnie identyfikować trendy, a nasi projektanci potrafią wykorzystać tę wiedzę i przygotowywać kolekcje, które podobają się klientom. Szczególnie cieszy nas kolejny udany kwartał marek House i Reserved - dodaje.

Firma zapowiada, że w br. uruchomi sklep internetowy na Ukrainie oraz e-sklep paneuropejski. Planuje też uruchomić w br. centrum logistyczne na potrzeby e-commerce w Rumunii, w pierwszym kwartale 2020 roku na Słowacji, szykuje się też do rozpoczęcia budowy centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim (wyda na to ok. 500 mln zł).

Na Zachodzie marketing jest czterokrotnie droższy niż w Europie Wschodniej

Lutkiewicz poinformował, że spółka nie planuje dużych wydatków na marketing dla e-sklepów w krajach Unii. Nie przewiduje też subsydiowania kosztów wysyłki towaru. LPP chce się nauczyć preferencji klientów z innych krajów UE, aby ułatwić sobie w przyszłości wejście ze sklepami stacjonarnymi.

- Widzimy silne wzrosty e-commerce w Polsce, widzimy szybko rosnące rynki, gdzie otworzyliśmy e-sklepy rok, dwa lata temu: Rumunia, Węgry, Słowacja, Rosja. Mamy tam dynamiki 70-90 proc. z roku na rok. Siłą napędową będą więc te kraje, gdzie już jesteśmy z e-commerce. Nowe sklepy, jak paneuropejski, czy ukraiński będą potrzebować czasu - powiedział Lutkiewicz.

Wskazał, że na Zachodzie marketing jest czterokrotnie droższy niż w Europie Wschodniej.

- Tak długo jak Europa Wschodnia rośnie o 70-80 proc., to wolimy nasze budżety przekierować na te rynki. Gdy w Europie Środkowo-Wschodniej będziemy mieć mniejsze przyrosty, zaczniemy bardziej przyglądać się Europie Zachodniej. To jednak trudniejszy, bardziej konkurencyjny rynek. (...) Podchodzimy do niego ostrożnie. Chcemy tam być, ale nie za wszelką cenę - dodał wiceprezes.

grafika

Reserved to też największa sieć sklepowa LPP - w skali roku liczba jej sklepów co prawda zmalała o 7, ale ich łączna powierzchnia zwiększyła się o 8,7 proc. do 609,7 tys. metrów kwadratowych.

Podobne zmiany (mniej sklepów, większa powierzchnia) nastąpiły w przypadku Cropp, House i Mohito. Natomiast liczba sklepów Sinsay wzrosła o 38, a ich łączna powierzchnia o 25 proc. do 107,3 tys. metrów kwadratowych.

Na koniec marca do LPP należały ogółem 1 724 sklepy (cztery mniej niż przed rokiem) w 24 krajach o łącznej powierzchni 1,08 mln metrów kwadratowych (po wzroście o 8,4 proc. w skali roku). Za granicą działały 804 sklepy o powierzchni 571,5 tys. metrów kwadratowych.

grafika

Sprzedaż w sklepach porównywalnych 11,4 proc. w górę

Przychody LPP w kraju zwiększyły się w skali roku o 6,3 proc. do 922,28 mln zł. Natomiast zdecydowanie największym rynkiem zagranicznym firmy jest Rosja, gdzie wpływy poszły w górę o 15,3 proc. do 321,58 mln zł.

Przychody ze sprzedaży w sklepach porównywalnych (w ujęciu LFL) w walutach lokalnych wzrosły rok do roku o 11,4 proc. - o ponad 10 proc. na Litwie, Ukrainie, w Rumunii, Rosji, Wielkiej Brytanii i Niemczech.

- Pomimo wysokiej bazy z poprzedniego roku, sprzedaż w sklepach porównywalnych wzrosła dużo powyżej naszych wcześniejszych oczekiwań, bo aż o 11,4 proc. Te dane pokazują, że przychody LPP rosną nie tylko dzięki otwieraniu nowych lokalizacji, ale również przez to, że istniejące salony są w stanie przynosić coraz więcej przychodów. Cieszy nas dobra dynamika sprzedaży na rynkach zagranicznych, szczególnie w Europie Wschodniej i Południowej - mówi Przemysław Lutkiewicz.

grafika

LPP ze wzrostem wpływów i straty netto

W minionym kwartale LPP zanotowało 1,51 mld zł przychodów sprzedażowych, o 12,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jednocześnie koszt własny sprzedaży poszedł w górę z 855,8 mln zł do 1,02 mld zł, koszty sklepów i dystrybucji - z 378,8 do 384,9 mln zł, a koszty ogólne - ze 150 do 157 mln zł.

W konsekwencji strata operacyjna firmy wzrosła z 48,22 do 64,45 mln zł, a strata netto - z 14,9 do 69,86 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu