WPP ze spadkiem wpływów o 9,3 proc. i 2,8 mld funtów straty, zwolnił 6,7 tys. pracowników

Według wstępnych danych koncern reklamowy WPP, do którego należą agencje Ogilvy, VMLY&R, GroupM zamknął 2020 rok stratą w wysokości 2,8 mld funtów. Zredukował liczbę pracowników z 106,5 do 99,8 tys. na koniec ub.r.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Pomijając odpis z tytułu utraty wartości 3,1 mld funtów, WPP osiągnął zysk operacyjny w wysokości 1,26 mld funtów, czyli o 19 proc. mniej niż w 2019 roku, i poprawił swój bilans poprzez zwiększenie przepływów pieniężnych i zmniejszenie zadłużenia netto.

Mark Read, dyrektor generalny WPP, był optymistycznie nastawiony do ożywienia po Covid-19, ponieważ spadek przychodów poprawił się w czwartym kwartale, a rok zakończył się lepszym wynikiem niż początkowo zakładano, w chwili wybuchu pandemii.

Roczne przychody pomniejszone o koszty przejściowe spadły o 8,2 proc., do 9,76 mld funtów w 2020 roku - przy 6,5 proc. spadku w czwartym kwartale w porównaniu z  7,6 proc. spadkiem w trzecim kwartale i 15,1 proc. w drugim kwartale ub.r.

grafika

- Widzimy wiele obszarów atrakcyjnego wzrostu dla WPP, od stałego przejścia do handlu elektronicznego, cyfryzacji mediów i potrzeby naszych klientów, aby przekształcić cel marki w działanie. Ostatnie 12 miesięcy pokazało znaczenie i wpływ komunikacji. Zapotrzebowanie klientów na proste, zintegrowane rozwiązania, które łączą wyjątkową kreatywność z zaawansowanymi danymi i możliwościami technologicznymi, ma tylko rosnąć i chociaż nadal istnieją wątpliwości co do wpływu wprowadzenia szczepionek i wzrostu gospodarczego, nadal oczekujemy, że rok 2021 będzie rokiem powrotu do zdrowia - powiedział Mark Read.

W USA i Kanadzie najmniejszy spadek

Przychody WPP w Ameryce Północnej spadły o 5,8 proc., w Wielkiej Brytanii - o 10,5 proc., w Europie Zachodniej o 8,1 proc., a w pozostałej części świata, w tym w regionie Azja i Pacyfik -  o 10,3 proc.

VMLY & R była „najlepiej działającą agencją zintegrowaną”, która powróciła do wzrostu w IV kwartale i „wykazała poprawę dynamiki biznesowej od czasu połączenia”.

Wunderman Thompson „poprawił się nieznacznie kwartał do kwartału”, podczas gdy trendy w Ogilvy i Grey „nieznacznie się pogorszyły”.

Przychody GroupM spadły o 4,1 proc. w IV kwartale, czyli podobnie jak w III kwartale 2020 roku.

grafika

Odpis z tytułu utraty wartości w wysokości 3,1 mld funtów

WPP już w sierpniu 2020 roku ogłaszało znaczną część odpisu aktualizującego w wynikach półrocznych, ale spółka przeprowadziła dalsze testy wartości firmy i dokonała innych korekt księgowych, w tym zmian w kapitale obrotowym, co wpłynęło na wyniki roczne.

Odpis z tytułu utraty wartości firmy wyniósł 2,82 mld funtów, co „w dużej mierze odzwierciedla niekorzystny wpływ Covid-19 na szereg przedsiębiorstw w Grupie”, a także dalsze 300 mln dolarów dla spółek stowarzyszonych.

„Wpływ tych globalnych warunków gospodarczych i okoliczności handlowych był na tyle poważny, że wskazywał na utratę wartości bilansowej wartości firmy” - informuje WPP.

grafika

Odpisy z tytułu utraty wartości obejmowały: 1,2 mld funtów dla Wunderman Thompson, 517 mln funtów dla VMLY & R, 145 mln funtów dla BCW i 841 mln funtów dla agencji specjalistycznych, w tym 306 mln funtów dla Geometry Global i 185 mln dolarów dla Landor i Fitch.

Read powiedział, że można się spodziewać odpisów z tytułu utraty wartości ze względu na skalę spowolnienia Covid-19, a wiele z nich dotyczy przejęć dokonanych kilkadziesiąt lat temu, szczególnie Y&R Group, która miała wiele agencji, w tym Y&R i Wunderman.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"