WPROST BIZNES: co robią dzieci najbogatszych Polaków

Zamiast opalać się w blasku fortuny rodziców, sami wolą pracować na swój sukces. Jan Olszewski otwiera w Berlinie bary ze zdrową żywnością, Maria Voelkel uczy koronkarstwa, Tomasz Gudzowaty jeździ po świecie i robi zdjęcia, Joanna Jakubas jest absolwentką Royal College of Music w Londynie… W nowym WPROST BIZNES - dzieci najbogatszych Polaków, które zrezygnowały z wygodnego życia i posady w rodzinnych firmach.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Ponadto we WPROST BIZNES o tym, czy Inwestycje Polskie ruszą z kopyta i o nowej giełdowej gorączce złota. 

Chcę stworzyć nowego Starbucksa. Jeżeli mi się to uda, na pewno nie wrócę do rodzinnego biznesu – deklaruje Jan Olszewski, syn polskich milionerów Solange i Krzysztofa Olszewskich, właścicieli producenta autobusów Solaris. Dwa lata temu rzucił pracę w rodzinnym biznesie, wyjechał do Berlina i z własnych pieniędzy otworzył pierwszą kawiarnię ze zdrową żywnością. Za miesiąc otwiera kolejną. Maria Voelkel nigdy nie zabiegała o to, żeby wepchać się do rodzinnej firmy. Piotr Voelkel, producent mebli VOX z Poznania chciał zrobić to za nią jeszcze kiedy była w liceum. Po pierwszym roku Maria porzuciła studia na technologii drewna, dzisiaj uczy tradycyjnego koronkarstwa. Tomasz Gudzowaty nie chciał przejąć biznesów po zmarłym w zeszłym roku ojcu. Ojcowskie interesy prowadzi wynajęty menadżer, a syn Aleksandra Gudzowatego woli jeździć po świecie i robić zdjęcia. Według majowego raportu firmy badawczej KPMG zaledwie 6,3 proc. dzieci właścicieli firm rodzinnych jest zainteresowanych przejęciem biznesu rodziców. Co z resztą? Jedni zamiast przychodzić na gotowe, wolą osiągnąć coś na własną rękę. Inni boją się, że nie doczekają tego magicznego momentu, kiedy ojciec albo matka będą gotowi oddać im stery w firmie. „Dziedzice na swoim” – w najnowszym wydaniu e-tygodnika WPROST BIZNES.

Na łamach WPROST BIZNES także o tym, że w czerwcu ma ruszyć pierwszy projekt przygotowany przez Polskie Inwestycje Rozwojowe SA. Będzie to wspólne przedsięwzięcie z Lotos Petrobaltic– eksploatacja złoża ropy naftowej z dna Bałtyku. A to oznacza, że Ministerstwo Skarbu Państwa będzie musiało niebawem sprzedać akcje wytypowanych spółek na sfinansowanie tej inwestycji. Bo na razie w kasie PIR nie ma pieniędzy na to przedsięwzięcie. Ministerstwo twierdzi, ze jest gotowe do rozpoczęcia procesu. „Wartość transakcji zależy od potrzeb PIR, liczby i wielkości realizowanych projektów” – odpowiada lakonicznie. Pieniądze na cele PIR mają pochodzić ze sprzedaży części akcji państwowych gigantów: PZU, PKO BP i PGE. Spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe jest jednym z filarów programu „Inwestycje Polskie”, który zapowiedział w swoim drugim exposé premier Donald Tusk. Był to październik 2012 r. „Inwestycje Polskie” to nic innego jak fundusz inwestycyjny na kształt działających już od kilku lat w krajach Europy Zachodniej. Żeby całe przedsięwzięcie miało sens, musi zostać odważnie dokapitalizowane przez Skarb Państwa. Ale dzisiaj sztandarowy program Tuska znajduje się w punkcie zwrotnym. Albo ruszy z kopyta, albo… - pisze we WPROST BIZNES Cezary Bielakowski.

We WPROST BIZNES także o nowej odsłonie gorączki złota. Takiego ożywienia na polskim rynku jubilersko-biżuteryjnym nie było od czasu, gdy sześć lat temu Vistula & Wólczanka przejmowała W. Kruka. Wydawało się, że jest już „pozamiatane”. 40 proc. tortu skupia w swoich rękach trzech wielkich graczy: Apart, Yes i W. Kruk. Resztę rynku dzieli między sobą ok. 10 tys. średnich i małych przedsiębiorców. I taka sytuacja panuje od lat. Teraz  rynek znowu czekają zmiany, bo z giełdy New Connect na główny parkiet GPW przeszła właśnie poznańska spółka Briju. Chcemy dołączyć do wielkiej trójki. Rynek w Polsce nie jest jeszcze poukładany i jest szansa na zawalczenie z konkurencją – mówi Przemysław Piotrowski, prezes Briju.  „Gieldowa gorączka złota” – na łamach WPROST BIZNES.

WPROST BIZNES to nowy tygodnik gospodarczy dostępny wyłącznie w formie e-wydania. Tygodnik jest dostępny w formie cyfrowej dla prenumeratorów w systemie dystrybucji e-wydań wydawcy na stronie: ewydanie.wprostbiznes.pl. Magazyn jest także dostępny u wszystkich dystrybutorów prasy cyfrowej oraz na platformach na urządzenia mobilne w formie pojedynczych wydań i prenumeraty. Czytelnicy, którzy kupują papierowe wydanie WPROST, co tydzień znajdą w nim kod dostępu do e-wydania WPROST BIZNES, którym mogą się zalogować na stronie wydawcy.

E-tygodnik WPROST BIZNES jest już również dostępny w aplikacji natywnej, zarówno w App Store, jak i w Google Play.  Aplikacja na iOS jest dostępna pod adresem: https://itunes.apple.com/us/app/wprost-biznes/id861093888?mt=8. Aplikacja na urządzenia z Androidem - pod adresem:https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.wprost.biznes

Ważne linki:

- e-wydanie dostępne  z kodem i główna strona www www.wprostbiznes.pl

- e-wydanie dostępne odpłatnie: www.ewydanie.wprostbiznes.pl

Twitter: www.twitter.com/Wprostbiznes, @WprostBiznes

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"