Ponad połowa dorosłych Polaków (dokładnie 52,6 proc.) nie potrafi spontanicznie wymienić żadnego hasła, za pomocą którego promuje się któreś z polskich miast wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie magazynu „MarketingMiejsca.com.pl” przez Instytut Badawczy IPC.
- Wydaje się więc, iż tak popularny ostatnio trend obserwowany w dużych jak i małych miejscowościach, na opracowanie strategii promocji, której głównym elementem jest hasło reklamowe, jest nieefektywne - mówi Artur Kotliński, prezes Instytutu Badawczego IPC. - Przypuszczalnie strategie te istnieją albo tylko na papierze, albo zasięg czy też planowane instrumenty promocji, są źle dobierane. Tudzież nakłady na działania promocyjne są źle wydatkowane - dodaje.
Najefektywniejszy, w opinii badanych, okazał się slogan „Wrocław - miasto spotkań”, który został zapamiętany i uznany za najlepsze hasło promocyjne przez 13,2% badanych. Działania promocyjne stolicy okazały się mniej skuteczne. Hasło „Zakochaj się w Warszawie” zostało wskazane jako najlepsze tylko przez 8,7 proc. badanych. Na trzecim miejscu uplasował się slogan miasta Gdańsk - „Gdańsk - morze możliwości” (6,8 proc. wskazań).

Najsłabiej rozpoznawalne przez Polaków są hasła promocyjne: Katowic, Olsztyna i Szczecina, które było wstanie wymienić mniej niż 2 proc. badanych.
- Miasta, które pompują ogromne środki finansowe na promocje w internecie powinny zastanowić się nad przeznaczeniem chociaż części budżetu na marketing szeptany - uważa Anna Gabory, specjalista ds. badań IPC. - Dla 9,9% ankietowanych znaczenie przy wyborze miejsca na krótki wypoczynek ma to, czy w danym mieście odbywa się duże wydarzenie kulturalne lub sportowe. Warto więc zainwestować również w organizacje cyklicznej wydarzeń o charakterze kulturalno-sportowym, które staną się wizytówką danej miejscowości - dodaje ekspert.
Według danych pochodzących z Ministerstwa Finansów w ubiegłym roku samorządy wydały na promocję 642 mln zł, co i tak jest mniej w porównaniu z rekordowym rokiem 2011, kiedy to na działania marketingowe lokalne władze przeznaczyły 684 mln zł.

Najlepsze hasła promocyjne miastnie kojarzę żadnego hasła - 52,6%Wrocław - miasto spotkań - 13,2%Zakochaj się w Warszawie - 8,7%Gdańsk - morze możliwości - 6,8%Lublin Miasto inspiracji - 3,1%POZnan* Miasto know-how - 3,0%Toruń - Gotyk na dotyk - 2,6%Łódź kreuje - 2,6%Wschodzący Białystok - 2,0%Rzeszów stolica innowacji - 2,0%Katowice dla odmiany - 1,9%Olsztyn - ogród natury - 1%Szczecin Floating Garden - 0,6%.
Badanie na zlecenie magazynu o marketing terytorialnym "MarketingMiejsca.com.pl" zostało wykonane przez Instytut Badawczy IPC w maju 2014 roku metodą CATI na reprezentatywnej grupie 1075 dorosłych Polaków.











