Wydatki na prezenty spadną w tym roku średnio o 2,5%

Polacy w tym roku wydadzą średnio ok. 287 zł na prezenty, czyli o2,5% mniej niż w roku ubiegłym (294,4 zł w 2007 r.), wynika zgrudniowych badań Pentor International Reserach, opublikowanych wraporcie Deloitte "Zwyczaje zakupowe i zachowania Polaków przedświętami w porównaniu do innych krajów".

isb / kk
isb / kk
Udostępnij artykuł:

"Święta będą tańsze, ale uroczyste. Do gospodarstw domowychdoszła informacja, że jest gorzej. Nie ma to dużego przełożenia naosobistą sytuację gospodarstw domowych" - powiedział dziennikarzomprezes Pentor Research International Eugeniusz Śmiłowski.

Spośród osób, które zadeklarowały w tym roku chęć kupnaprezentów, 50% zdecydowało się wydać na nie tyle samo, co w 2007r., 11% zamierza przeznaczyć więcej niż w ubiegłym roku, a 20%zmniejszy swój budżet świąteczny.

W Polsce, podobnie jak w całej Europie, widać tendencję doograniczania prezentów markowych i luksusowych. Nadal będądominować prezenty praktyczne (kosmetyki 51%, odzież 27%, żywność15%). Eksperci Deloitte podkreślają, że przy obecnej sytuacjiekonomicznej najkorzystniejsze dla gospodarki jest kupowanie takichproduktów i usług, które obdarowywani rzadziej zdecydowaliby sięnabyć samodzielnie (np. książki, wycieczki, karnety itp.).Natomiast najmniej korzystne jest kupowanie prezentów praktycznych,które z punktu widzenia wzrostu gospodarczego niewiele wnoszą, ajedynie przesuwają wydatek z obdarowywanego na obdarowującego.

"Nie ma powodu odwoływać świąt. Święta będą tylko trochę tańsze,ale nadal uroczyste" - podsumował menadżer w dziale konsultinguDeloitte Krzysztof Pycia.

Deloitte zwraca uwagę, że w związku z kryzysem finansowymwydatki świąteczne w większości krajów europejskich - poza Czechamii Słowacją - w tym roku zmaleją.

Badania nastrojów konsumenckich w Polsce wskazują na jedynienieznaczne pogorszenie oczekiwań. Bieżący wskaźnik ufnościkonsumenckiej wzrósł w listopadzie br. o 0,5 pkt wobec poprzedniegomiesiąca do poziomu -12,6 pkt. W listopadzie ub. roku wskaźnik tenwyniósł -3,2 pkt, wynika z badań przeprowadzonych przez GłównyUrząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), podczas gdysprzedaż detaliczna wzrosła w październiku 2008 roku o 3,8% wujęciu miesięcznym i zwiększyła się o 7,9% r/r według danych zGUS.

isb / kk
Autor artykułu:
isb / kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"