12 proc. więcej na reklamę zewnętrzną

Sprzedaż na rynku reklamy zewnętrznej w trzech kwartałach br. wyniosła 567,63 mln zł i była wyższa w skali roku o 11,8 proc. - wynika z najnowszego raportu OOHlife Izby Gospodarczej i Starcomu (Publicis Group). Izba prognozuje dalszy wzrost na poziomie 8-12 proc.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
12 proc. więcej na reklamę zewnętrzną

Monitorowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzecim kwartale br. (w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej – klasyczne OOH + City Transport + reklama digital OOH) zamknęła się kwotą w wysokości 181,31 mln zł, co oznacza spadek w porównaniu z trzecim kwartałem 2023 roku o 7,4 proc.

Spadek sprzedaży - jak tłumaczy Izba - wynika z braku przychodów z kampanii wyborczej przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi (15 października 2023), która wpłynęła na wielkość sprzedaży w trzecim kwartale ub.r. Analiza rynku pozwala na postawienie tezy, że część budżetów na reklamę OOH wykorzystana została wcześniej, tj. w czerwcu tego roku, kosztem kampanii letnich, zwłaszcza w lipcu i sierpniu.

Izba zwraca uwagę na fakt, że spadek sprzedaży na rynku OOH w trzecim kwartale br. bazuje na mniejszym wykorzystaniu nośników w klasycznym outdoorze, które rok wcześniej stanowiły podstawę dla prowadzenia wspomnianej wyżej kampanii wyborczej. W pozostałych segmentach rynku OOH odnotowano wzrosty w stosunku do tego samego okresu roku 2023.

Klasyczny outdoor zarobił jedną piątą mniej

Sprzedaż klasycznego OOH w trzecim kwartale br. wyniosła 116,71 mln zł i była niższa rok do roku o 19,7 proc. Ten segment reklamy zewnętrznej stanowił w omawianym okresie br. 64,3 proc. rynku OOH, wobec 71,9 proc. rok wcześniej. 

W klasycznym OOH główne przychody generują dwa rodzaje nośników: citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz billboard 18 m² (w grupie nośników tradycyjnych). W trzecim kwartale br. sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach stanowiła 70 proc. przychodów.

Sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tradycyjnych nośnikach dużego formatu, gdzie dominują powierzchnie 36 m² i 48 m², generowała 16,5 proc., a na nośnikach podświetlanych typu backlight we wszystkich formatach 11 proc. przychodów. Powierzchnie ekspozycyjne na tradycyjnych nośnikach w formacie 12 m² generowały w omawianym okresie jedynie 2,5 proc. przychodów. Ich sprzedaż pozostaje obecnie właściwie na poziomie regionalnym.

Wydatki promocyjno-reklamowe w klasycznym OOH odnotowano nadal głównie w kampaniach w dominujących sektorach „handel”, „media”, „napoje i alkohole” (specyfika dla miesięcy letnich), „telekomunikacja”, „żywność”, oraz „czas wolny” (specyfika dla miesięcy wakacyjnych) i „społeczne/polityczne” (tu odnotowano znaczący spadek udziałów ze względu na małe zaangażowanie spółek skarbu państwa w kampanie społeczne).

grafika

Telekomy rządzą w City Transporcie

W trzecim kwartale br. wielkość sprzedaży w City Transporcie wyniosła 13,10 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 13,7 proc. (baza spółek w City Transporcie pozostała bez zmian).

Reklama w tym segmencie OOH wykorzystuje zewnętrzne powierzchnie oraz wewnętrzne przestrzenie pojazdów komunikacji miejskiej. Nie tylko w największych miastach i aglomeracjach. Zauważalny jest wzrost zainteresowania reklamodawców akcjami promocyjnymi w mniejszych miejscowościach, w których reklama w City Transporcie jest jedyną systemową formą dotarcia do klientów. Wpływ na wzrost sprzedaży tutaj ma również łączenie oferowanych formatów, na przykład zewnętrznych powierzchni reklamowych z emisją spotów na ekranach LCD usytuowanych wewnątrz pojazdów.

Wśród największych reklamodawców wykorzystujących potencjał City Transportu znajdują się firmy telekomunikacyjne, sieci handlowe i producenci żywności. Zaobserwowano także coraz więcej akcji promujących nowe technologie, wydarzenia kulturalne i społeczne, a także wspomagających kampanie informacyjne lokalnych samorządów.Liderem w tym segmencie OOH pozostaje firma Business Consulting.  Reklamę w tym segmencie oferują na rynku także firmy: AMS, Clear Channel Poland, Ströer (Metro Warszawskie), Synergic oraz Warexpo.

Wydatki na digital OOH w górę o jedną czwartą

W trzecim kwartale tego roku sprzedaż digital OOH wyniosła 51,50 mln zł, co oznacza wzrost w skali roku o 27,6 proc. W ciągu ostatnich pięciu lat znaczenie reklamy digital OOH w polskim rynku OOH rosło, systematycznie zwiększając udział i osiągając wysokie, dwucyfrowe dynamiki wzrostu. Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł w omawianym okresie 28,4 proc., a w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku - 27,1 proc.. W tym samym okresie 2023 roku był na poziomie 23,2proc., a w całym ubiegłym roku 24,7proc.

grafika

Wydatki promocyjno-reklamowe w digital OOH odnotowano w sektorach zbieżnych do klasycznego outdooru. Liderem w tym segmencie jest firma Screen Network, a wśród czołowych graczy są firmy: AMS, Clear Channel Poland, IMS Sensory Media, Jet Line, Ströer (Metro Warszawskie) i Synergic, oferujące emisję spotów zarówno na nośnikach usytuowanych w przestrzeniach zamkniętych, jak i w przestrzeni miejskiej.

Wielkość sprzedaży na rynku reklamy wielkoformatowej wyniosła w trzecim kwartale br. 42,26 mln zł, a w pierwszych trzech kwartałach br. - 124,96 mln zł.W raporcie podsumowującym ubiegły rok – Raport OOH 2023, szacowano wartość monitorowanego rynku reklamy wielkoformatowej OOH w roku 2023 na blisko 150 mln zł. Według Izby wynik bieżącego roku winien być większy. Liderem w segmencie reklamy wielkoformatowej (w tym murale) jest firma Braughman Group Media, a wśród czołowych graczy są firmy: Grupa RW Media oraz BP Media. Także firmy AMS, Gigaboard Polska, Ströer i Synergic oferują różnorodne opcje wielkoformatowych powierzchni ekspozycyjnych.

Monitorowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (klasyczne OOH + City Transport+ digital OOH) zamknęła się po trzech kwartałach kwotą w wysokości 567,63 mln zł, czyli była wyższa niż po trzech kwartałach ub.r. o 11,8 proc.). Izba prognozuje dalsze zwiększenie udziałów reklamy OOH na rynku mediów oraz dynamiki wzrostu na poziomie 8-12proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji