IGRZ: w 2016 roku wydatki na reklamę zewnętrzną wzrosły o 4,5 proc. do 492,6 mln zł

Łączna wielkość sprzedaży w segmencie reklamy out of home, na którą składają się reklama zewnętrzna, tranzytowa i DOOH wyniosła w 2016 roku 492,6 mln zł - wynika z analizy Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Łączna wielkość sprzedaży w segmencie reklam zewnętrznej, tranzytowej i DOOH wyniosła w 2016 roku 492,6 mln zł - wynika z raportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej przygotowanego we współpracy z domem mediowym Starlink (należy do Publicis Media). Z wyliczeń IGR wynika, że w zakresie reklamy zewnętrznej nastąpił w porównaniu z 2015 rokiem wzrost o 4,5 proc.

Estymowana wielkość sprzedaży w czwartym kwartale 2016 roku wyniosła ponad 131,9 mln zł. W zakresie samej reklamy zewnętrznej była niższa o blisko 0,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.

Najwięcej na reklamę outdoorową wydawały w ub.r. - podobnie jak wcześniej - takie sektory, jak handel, telekomunikacja, media, żywność oraz napoje i alkohole. Ich wydatki stanowiły w ub.r. dwie trzecie przychodów reklamy OOH. IGRZ nie podaje obecnie konkretnych kwot – szerszy raport dotyczący 2016 roku zaprezentuje w drugiej połowie lutego.

Z szacunków IGRZ wynika też, że ponad 83 proc. udziałów w monitorowanych wydatkach na reklamę OOH w Polsce posiadają cztery największe firmy: AMS, Ströer Polska, Cityboard Media oraz Clear Channel Poland, przy czym udział firm AMS i Ströer wyniósł w 2016 podobnie jak w ubiegłym roku ponad 60 proc.

Izba wyjaśnia, że utrzymanie dynamiki lekkiego wzrostu branża outdoorowa zawdzięcza rosnącej popularności powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu citylight oraz efektywniejszemu wykorzystaniu nośników frontlight premium o powierzchni ekspozycyjnej 18 m² (spadek ich liczby ze względów administracyjnych spowodował zwiększenie zajętości pozostałych powierzchni). Istotny wpływ na wynik OOH ma także rosnące zainteresowanie reklamą tranzytową, która stała się ważnym elementem w kampaniach OOH.

Tranzyt 11,3 proc. w górę

Dominującymi na polskim rynku graczami i zdecydowanymi liderami są w zakresie reklamy tranzytowej dwie firmy: AMS oraz Business Consulting. Na rynku działają także`firmy Synergic oraz Clear Channel Poland.

grafika

Wielkość sprzedaży łącznie dla działań i akcji reklamowych wykorzystujących zewnętrzne powierzchnie, jak i wnętrza taboru komunikacji miejskiej wyniosła w roku 2016 ponad 34,5 mln zł i  była wyższa w stosunku do 2015 roku o ponad 11,3 proc.

grafika

W ub.r. marketerzy mieli do dyspozycji łącznie 69 899 nośników reklamy OOG - ponad 4,5 tys. więcej niż rok wcześniej. Wg Izby wzrost liczby nośników w stosunku do 2015 roku spowodowany jest rozbudową systemu powierzchni ekspozycyjnych w ramach „roweru miejskiego” (w kategorii „nośników małego formatu”). W głównych kategoriach nośników widoczny jest spadek spowodowany przede wszystkim działaniami administracyjnymi w niektórych dużych miastach i aglomeracjach. Stabilna sytuacja występuje jedynie w kategorii nośników typu citylight.

22 mln zł na reklamę DOOH

Z szacunków IGRZ wynika, że wydatki na reklamę DOOH w 2016 roku wyniosły blisko 22 mln zł. Zdecydowanym liderem w tym sektorze pozostaje firma Screen Network, która posiadała na koniec 2016 roku 20 252 nośniki w 1 236 lokalizacjach, w tym 42 ekrany zewnętrzne. Nośniki Screen Network obejmują sieci: Lagardere, Lagardere Lotniska, LED City, Lukoil, Media Markt, PKP Kasy Intercity, Saturn, TUI, Empik. W 2016 roku sieć nośników Screen Network powiększona została o lokalizacje na Paczkomatach firmy Inpost.

W sektorze DOOH wśród największych firm OOH: firma AMS S.A. posiadała na koniec 2016 roku 1 806 nośników w sieci CityINFOtv w wagonach Metra Warszawskiego, a firma Ströer Polska 31 nośników „Infoscreen” na stacjach Metra Warszawskiego. Firma Clear Channel Poland dysponowała 141 powierzchniami na 66 totemach w galeriach handlowych: Wola Park, Arkadia, Galeria Mokotów, Arkadia, Wileńska w Warszawie, Aleja Bielany i Magnolia we Wrocławiu, Riviera w Gdyni oraz Posnania w Poznaniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+