Wydatki TVP na misję publiczną wzrosną do 3 mld zł rocznie. Coraz więcej na TVP3, stacje tematyczne i dla Polonii

W projekcie karty powinności Telewizja Polska prognozuje, że jej wydatki na misję publiczną wzrosną z 2,62 mld zł w 2020 roku do 2,97 mld zł w 2024 roku. Ponad połowę tej kwoty nadawca zamierza przeznaczać na TVP1 i TVP2, mocno wzrosną też wydatki na TVP3, stacje tematyczne i dla Polonii oraz usługi internetowe i hybrydowe - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wydatki TVP na misję publiczną wzrosną do 3 mld zł rocznie. Coraz więcej na TVP3, stacje tematyczne i dla Polonii
Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej / fot. Łukasz Brzezicki

Zarząd Telewizji Polskiej projekt karty powinności na lata 2020-2024 przekazał właśnie Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji na mocy przyjętej w połowie ub.r. nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji.

Władze firmy spodziewają się, że w tym okresie jej wydatki na realizację zadań w ramach misji publicznej zwiększą się z 2,62 mld zł w 2020 roku do 2,97 mld zł w 2024 roku. Zdecydowaną większość tych kosztów mają pokryć środki publiczne, których wartość ma wzrosnąć z 1,84 mld zł w 2020 roku do 2,14 mld zł cztery lata później.

Te środki publiczne to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Dodatkowo od dwóch lat TVP dostaje rekompensaty z budżetu państwa za przychody nieuzyskane z abonamentu rtv wskutek zwolnienia z tej daniny kolejnych grup społecznych.

W 2017 roku zanotowała 355,1 mln zł z opłat abonamentowych i 266,5 mln zł rekompensaty budżetowej, a w ub.r. - 385,5 mln zł z abonamentu i 593,5 mln zł z rekompensaty. W br. Telewizja Polska dostanie kolejną rekompensatę - pod koniec kwietnia KRRiT zdecydowała, że z 1,26 mld zł aż 1,12 mld zł trafi do TVP.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/mateusz-matyszkowicz-czlonkiem-zarzadu-tvp-moim-celem-jest-wzmocnienie-misji-w-tvp,7171081232725633a ##

Z kolei przychody z działalności handlowej TVP, które będą przeznaczane na misję publiczną, mają wzrosnąć z 780,9 mln zł w 2020 roku do 829,8 tys. zł w 2023 roku i 824,7 mln zł w 2024 roku. W ub.r. łączne przychody nadawcy z reklam i sponsoringu (ich część jest wydawana na działalność niemisyjną( wyniosły w ub.r. 908 mln zł, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej.

grafika

Nieco mniej na TVP1 i TVP2, więcej na TVP3 i stacje tematyczne

W najbliższych latach Telewizja Polska zamierza zdecydowanie najwięcej przeznaczać na misję publiczną w swoich dwóch kanałach ogólnotematycznych. W 2020 roku wydatki w tym zakresie mają wynieść 1,61 mld zł, a w kolejnych czterech latach mieścić się w przedziale 1,49-1,59 mld zł rocznie.

Mocno wzrosną za to koszty misji publicznej w oddziałach regionalnych TVP - z 339,8 mln zł w przyszłym roku do 496,3 mln zł w 2024 roku.

grafika

Wydatki na misję w jedenastu kanałach tematycznych w 2020 roku mają wynieść 486,1 mln zł, z cztery lata później - 682,3 mln zł. W przypadku czterech stacji skierowanych do widzów za granicą zwiększą się natomiast z 75,8 do 88,2 mln zł.

Jeden z kanałów z tej drugiej grupy - TVP Wilno - ma zostać uruchomiony w maju br. Natomiast Poland IN jest nadawany od 11 listopada ub.r.

grafika

Z kolei koszty misji publicznej w ramach oferty multimedialnej TVP (m.in. aktywności w internecie i telewizji hybrydowej) mają pójść w górę ze 114,8 mln zł w 2020 roku do 126,6 mln zł w 2024 roku.

grafika

Dużo programów polskojęzycznych i z Europy

W projekcie karty powinności zarząd Telewizji Polskiej podkreślił, że nadawca w niektórych kanałach z nawiązką spełnia ustawowe wymogi udziału w czasie nadawania treści wyprodukowanych w Europie (50 proc.) i polskojęzycznych (33 proc.). Firma dąży do najmniej 60 proc. udziału produkcji europejskich i 50 proc. polskojęzycznych.

- Szczególnie wysoki jest zadeklarowany udział audycji europejskich, w tym wytworzonych pierwotnie w języku polskim, w serwisie audiowizualnym na żądanie (vod.tvp.p1), wynoszący 90 proc. katalogu, podczas gdy ustawowe minimum wynosi aktualnie 20 proc., a w obliczu nowelizacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych należy się spodziewać lew podniesienia do 30 proc. - dodano w dokumencie.

Władze TVP spodziewają się, że mimo rozwoju oferty internetowej i kanałów tematycznych istotną formą rozpowszechniania jej treści będzie naziemna telewizja cyfrowa.

TVP chce walczyć z fake newsami, TVP2 ma umacniać rodzinę

W projekcie karty powinności opisano też założenia strategiczne nadawcy w zakresie misji publicznej. - Szeroko określono działania w zakresie popierania twórczości, oświaty i sportu, w tym ofertę kulturalno-artystyczną TVP, wśród której istotne miejsce zajmuje m.in. Teatr TV. Ujęto powinności w zakresie informacji i publicystyki, przewidując także rozwijanie mechanizmów przeciwdziałania przejawom zjawiska określanego jako nieład informacyjny (information disorder), w tym fake news - czytamy w dokumencie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wiadomosci-debiut-nowego-studia-i-oprawy-kiedy-wideo-komentarz,7171078095189633a ##

W tym kontekście dwa główne kanały TVP mają pełnić nieco inne funkcje. - Dużą wagę przyłożono do nowego elementu na ustawowej liście powinności mediów publicznych - sprzyjania spójności społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, zarówno w kontekście roli programów w tym zakresie (zwłaszcza TVP1), jak poszczególnych form programowych i audycji, od transmisji wydarzeń (w tym sportowych) przez popularne formy fabularne (w tym seriale), aż po audycje dedykowane dla osób zagrożonych wykluczeniem i służące integracji. Nacisk położono także na potrzeby osób niepełnoprawnych, w tym na udogodnienia dla osób z dysfunkcjami wzroku lub słuchu - opisano.

- Istotna jest powinność umacniania rodziny, co znalazło wyraz już na poziomie charakterystyki programów (a zwłaszcza TVP2) - zaznaczono.

Rekordowa pomoc dla TVP

W marcu br. prezydent Andrzej Duda podpisał przyjętą wcześniej przez parlament nowelizację Ustawy o radiofonii i telewizji, na mocy której Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymają 1,26 mld zł kolejnej rekompensaty abonamentowej. Zdecydowana większość tej kwoty - 1,13 mld zł - trafi do TVP.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+