Cięcia popłaciły Bauerowi. Zysk o połowę wyższy

W ub.r. Wydawnictwo Bauer zwiększyło wpływy o 6,1 proc. do 383 mln zł, ograniczając koszty operacyjne dwa razy mocniej i liczbę pracowników o 11 proc. W efekcie zysk netto firmy poszedł w górę z 67,2 do 100 mln zł.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Cięcia popłaciły Bauerowi. Zysk o połowę wyższy

Przychody krajowe Wydawnictwa Bauer zwiększyły się w ub.r. z 353,21 do 376,94 mln zł, zaś te z zagranicy - z 7,03 do 7,22 mln zł. Firma nie podaje w sprawozdaniach finansowych, ile zarobił ze sprzedaży swoich czasopism, a ile z emisji reklam w prasie i internecie.

Widomo natomiast, że w ciągu ostatnich dwóch lat portfolio prasowe wydawnictwa zmalało. Z końcem 2022 roku firma zamknęła czasopisma „Naj”, „Przepis na zdrowie”, „Bliżej Ciebie”, „Takie jest życie” i „Cuda i objawienia” oraz szereg wydań specjalnych, a na początku ub.r. miesięcznik „Auto Moto”. Równocześnie ceny pozostałych swoich tytułów, tak jak inni wydawcy, regularnie podwyższała.

Wpływ od innych spółek zależnych Bauer Media poszły w górę z 6,39 do 11,19 mln zł (na zeszłoroczną kwotę złożyło się m.in. 3,98 mln zł od Bauer Global Technology, 2,09 mln zł od Grupy RMF i 1,5 mln zł od Bauer Print Wykroty.

W Bauerze ubyło 11 proc. pracowników

Wydawnictwu udało się w ub.r. zmniejszyć koszty operacyjne o 3,5 proc. do 284,58 mln zł, głównie w zakresie usług obcych (z 213,07 do 193,62 mln zł). Natomiast wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się z 57,34 do 61,88 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,97 do 10,56 mln zł.

Koszty pracownicze wzrosły, mimo że średnioroczne zatrudnienie w firmie zmniejszyło się z 465 do 413 pracowników. Oprócz zwolnień wynikających z zamykania czasopism firma przeprowadzała dodatkowe redukcje: na początku 2022 roku pożegnała się z kilkunastoma osobami, m.in. z redakcji czasopism segmentu yellow, a wiosną ub.r. z kilkunastoma pracownikami redakcji graficznej.

Z kolei koszty podatków i opłat poszły w górę z 3,88 do 7,43 mln zł, zużycia materiałów i energii - z 1,89 do 2,59 mln zł, a amortyzacji - z 6,51 do 6,68 mln zł.

Zysk operacyjny wydawnictwa podskoczył z 66,95 do 99,83 mln zł, a zysk brutto i netto - z 67,23 do 100,04 mln zł.

Zeszłoroczny zysk przeznaczono na dywidendę. Prawie całość otrzyma spółka Bauer Print Ciechanów, zaś do spółki Bauer z racji posiadania 0,0000416 proc. udziałów trafi 41,6 zł.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022 (kwoty w tys. zł)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele