„Wymień starą na nową” w reklamie NavRoad nie dyskryminuje kobiet

Komisja Etyki Reklamy odrzuciła skargi na billboard nawigacji NavRoad z hasłem „Wymień starą na nową” i zdjęciem nagiej modelki. Protestujący zarzucali temu przekazowi dyskryminowanie kobiet.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W skardze na billboard reklamujący urządzenie do nawigacji NavRoad, którą otrzymała Komisja Etyki Reklamy, zwrócono uwagę na połączenie w tym layoucie hasła „Wymień starą na nową” i zdjęcia nagiej modelki. Autor jednego z protestów uznał, że stanowi to jaskrawy przykład przedmiotowego wykorzystania wizerunku kobiety i jej ciała w reklamie. „Postać nagiej kobiety nie ma żadnego związku z reklamowanym produktem i jej wykorzystanie nie jest niczym uzasadnione” – zwrócił uwagę protestujący. Jednocześnie zaznaczył, że slogan „Wymień starą na nową” w takim kontekście staje się dwuznaczny – może bowiem odnosić się nie tylko do produktu, lecz również do modelki. „Jej naga postać jest wyłącznie "ozdobnikiem" i przyciągającym wzrok dodatkiem do urządzeń” – podkreślił autora drugiej skargi. Zdaniem protestujących reklama uprzedmiotawia kobietę i kreuje w oczach odbiorców, w szczególności dzieci, szkodliwe stereotypy.

grafika

Na podstawie skarg reklamie postawiono zarzuty zawierania treści dyskryminujących ze względu na płeć oraz nieuwzględniania jako swoich odbiorców dzieci i młodzieży, a w konsekwencji – zagrażania ich rozwojowi. Odpowiedzialna za tę kampanię firma Jamicon D. Leszczyński podkreśliła, że postać kobiety, zwłaszcza młodej i atrakcyjnej, kojarzy się z widokiem estetycznym i przyjemnym, przez co często pojawia się w reklamach różnych produktów i usług. Zdaniem przedsiębiorstwa hasło „Wymień starą na nową” na billboardzie NavRoad odnosi się jedynie do nawigacji samochodowej tej marki. Ponadto firma poinformowała, że w różnych fazach przygotowywania tej reklamy pracowały kobiety, z których nie wyraziła dezaprobaty dla treści zawartych w layoucie.

Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do tych wyjaśnień, uznając, że reklama nie przedstawia instrumentalnego traktowania kobiet. Zdaniem zespołu orzekającego w tej sprawie billboard nie ogranicza niczyich praw, ani tym bardziej nie ma na celu dyskryminowania kogokolwiek ze względu na płeć. W konsekwencji komisja oddaliła skargi dotyczące tej reklamy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów