Wyniki konkursu na najbardziej skuteczne reklamy Effie

Drugi rok z rzędu jury konkursu skutecznej reklamy nie przyznaje nagrody głównej

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Drugi rok z rzędu jury konkursu skutecznej reklamy nie przyznaje nagrody głównej. Mało tego - wśród rozdanych statuetek nie ma żadnej złotej. Wygląda na to, że polska reklama jest coraz mniej skuteczna.

- Optymalnym wariant to kiedy agencja reklamowa ma na swoich półkach nagrodę za oryginalną kreację i nagrodę za skuteczną kampanię - uważa Marcio M. Moreira, wiceprezes i szef kreacji McCann-Erickson Worldwide. Innymi słowy dobrze jest produkować reklamy ładne i skuteczne, ale nie zawsze idzie to w parze.

Polski przemysł reklamowy wybiera najbardziej skuteczne reklamy już trzeci rok. Konkurs Effie jest licencjonowaną imprezą, która narodziła się w USA i ma już 34 lata. Trzecia edycja polskiego Effie jest specyficzna. Z jednej strony odnotowała ona najwięcej - bo aż 51 - zgłoszeń. Jednak z drugiej - ostateczne wyniki w postaci rozdanych statuetek świadczą o tym, że poziom prac nie był w tym roku najwyższy. Bo jak inaczej można tłumaczyć fakt, że żadna ze zgłoszonych kampanii nie otrzymała złotej Effie, nie mówiąc już o Grand Prix, którego jury nie przyznało również w ubiegłym roku? A to jest impreza reklamy efektywnej, a nie ładnej. Dla producentów dóbr i usług, którzy wydają pieniądze na reklamę, żądają wyników i zasiadają w jury tego konkursu, może to być niepokojący sygnał.

Zdecydowana większość z nagrodzonych prac, które przedstawiamy poniżej, nie błyszczy efektami specjalnymi i zaskakującymi pomysłami. Te obrazki miały po prostu sprzedać nam produkt. Czy spełniły swoją funkcję? Każdy z nas, konsumentów, też głosował w tym konkursie swoją kartą płatniczą lub gotówką, bo kupował produkt. Na razie nie znamy wyników tego głosowania konsumentów, gdyż zostaną one wydane dopiero za kilka tygodni w formie grubej książki.

Żywność

Produkt: serki Hochland; kampania: "Szkolni przyjaciele"; Hochland Polska; agencja: Grey Worldwide.

Srebrna Effie. Urocza historia przyjaźni dziewczynki i rezolutnego chłopczyka ukazana w kilku reklamówkach telewizyjnych. On podbija serce koleżanki, oddając jej to, co lubi najbardziej (czyli serek z pieczarkami) i topiąc ser pod lupą. Twarz dziewczynki stała się wizytówką serów Hochland.

Produkt: chipsy Lay's Max; kampania: "Bo każdy człowiek ma dwa oblicza"; Fritolay Poland; agencja: NoS/BBDO.

Srebrna Effie. Oblicz może być nawet więcej, czego dowodzi przykład bohaterki reklam - Marysi. Jest grzeczną, kochaną córką, która nie tylko tańczy na rurze w nocnym klubie. Mamy tu wiele niedopowiedzeń i zabawy.

Produkt: Olej Kujawski; kampania: "Kujawski z pierwszego tłoczenia"; ZT Kruszwica; agencja Corporate Profiles DDB. Brązowa Effie. Jedna z tych mniej widowiskowych kampanii, które raczej uczą, niż bawią. Zakochać się w oleju? Czy w niczym niezmąconym rodzinnym spokoju, który emanuje z tej reklamy? Tak czy inaczej - Kujawski jest kupowany.

Artykuły nieżywnościowe

Produkt: szampon Shamtu; kampania: Bez tytułu; Procter & Gamble Polska; agencja: Leo Burnett Warszawa.

Brązowa Effie. Szampon bez wody, kobiecego ciała, machania włosami i erotycznego pojękiwania? Żadnych wodotrysków - raczej niedowierzanie. Mężczyzna przekonywał kobiety na Marszałkowskiej, że ten reklamowany szampon "zwiększa objętość włosów". I przekonał.

Napoje

Produkt: piwo Redd's; kampania: "Redd's bez cienia goryczy"; Kompania Piwowarska; agencja: PZL.

Srebrna Effie. Niewielu koneserów lubi piwo bez cienia goryczy. Jednak niebanalne reklamówki Redd's nie były adresowane do znawców piwa, lecz do oryginałów. Dlatego są takie, a nie inne i to musiało być docenione.

Produkt: Sprite; kampania: Sprite - Big Brother; Coca-Cola Poland Services; agencja: Publicis. Brązowa Effie. Koncern Coca-Cola jako jeden z pierwszych odważył się zdecydowanie inwestować w pierwszą polską edycję "Big Brother". Większość potraktowała program co najmniej ostrożnie. Jak widać, ryzyko się opłaciło.

Produkt: piwo Tyskie; kampania: "Irlandia, Praga, Bawaria, Australia"; Kompania Piwowarska; agencja: Corporate Profiles DDB.

Srebrna Effie. Złośliwi twierdzą, że niektóre z tych reklamówek miały przesadnie wysokie budżety, ale prawda jest prosta: Tyskie dokonało dekompozycji na naszym rynku piwa. A fakt, że babcia pochodzi z Chrzanowa, docenili nawet jurorzy pewnego konkursu kreatywnego w Krakowie.

Leki

Produkt: Etopiryna; kampania: "Goździkowa"; Polpharma; agencja: Corporate Profiles DDB.

Brązowa Effie. Wiem, wiem, wiem - niektórych cała ta Goździkowa denerwuje. Ale policzyliście państwo, ile razy w ciągu 30 sekund pada słowo Etopiryna? Cztery razy. Do tego kilka razy widzimy tę nazwę na ekranie. Chyba dało się zapamiętać...

Usługi finansowe

Usługa: internetowe konto bankowe; kampania: "Nie funduj bankowi marmurowych schodów", "Sam sobie daj podwyżkę"; Inteligo Financial Services; agencja: J. Walter Thompson.

Brązowa Effie. Prostym i jasnym językiem wytłumaczono klientowi zalety banku internetowego. Uliczne tablice raczej nie robiły wrażenia, ale kampania telewizyjna była chwytliwa. Widać, że opłacało się stymulować u konsumenta postawę roszczeniową.

Usługi telekomunikacyjne

Usługa: promocja bezpłatnych minut; kampania: Promocja urodzinowa Plus GSM; Polkomtel; agencja: Leo Burnett Warszawa.

Brązowa Effie. Kolarze przerywają wyścig, żeby zgłębić szczegóły promocji w sieci komórkowej. Działa to na nich tak bardzo, że aż nie mogą przeliczyć darmowych minut na godziny. Wyścig staje się nieważny, a widz razem z nimi gapi się na warunki promocji. Inteligentne.

Usługa: promocja połączeń międzymiastowych; kampania: 1033- kampania informacyjna; TP SA; agencja: NoS/BBDO.

Brązowa Effie. Efektowne to nie jest, ale z pewnością musiało być efektywne. Krystyna Loska - czołowa telewizyjna twarz PRL - znakomicie nadaje się do masowego klienta TP SA.

Pozostałe usługi

Usługa: program lojalnościowy; kampania: Teściowie; PKN Orlen; agencja: Leo Burnett Warszawa.

Brązowa Effie. Tankowanie jest tu pokazane jako czynność znacznie mniej stresująca niż wizyta u teściów. Akcja "Przyjazna stacja benzynowa"? Czemu nie, jeżeli zabierzemy się za to z humorem.

Kampanie non-profit

Usługa: Reklama społeczna; kampania "Dzieciństwo bez przemocy"; agencja: McCann-Erickson Polska.

Srebrna Effie. Coraz lepsze reklamy społeczne mamy ostatnimi czasy w kraju. To już druga nagroda dla dziewczynki karmiącej misia i naśladującej swoich niezrównoważonych rodziców. Bardzo przejmujące.

Media

Produkt: tygodnik "Newsweek"; kampania "Długopis i obiektyw"; Axel Springer Polska; agencja: PZL.

Srebrna Effie. Start "Newsweeka" był wielkim wydarzeniem. I żadne medium nie przeszło obok niego obojętnie. Zawdzięczamy to sile marki "Newsweek", ale niewątpliwie również tej kampanii reklamowej. Tym bardziej że zdobyła ona jeszcze jedną nagrodę w tym konkursie - statuetkę MEffie za najbardziej oryginalne i nowatorskie wykorzystanie mediów otrzymał dom mediowy MediaCom. Już drugi raz kierowana przez Tomasza Englerta firma jest wyróżniana w tej kategorii. Na półce w MediaCom można zobaczyć MEffie z ubiegłego roku za zaplanowanie kampanii reklamowej szybkich zup Knorra "Holistyczna Opycha".

Środki trwałe

Produkt: Toyota Corolla; kampania: Nowa Toyota Corolla Presale; Toyota Motor Poland; agencja: Saatchi & Saatchi.

Brązowa Effie. Mariaż Saatchi& Saatchi z Toyotą jest trwały i obie firmy na tym dobre wychodzą. Agencja skutecznie kreuje wokół samochodów tej marki zachwyt, ukazując ją jako seksowną.

Produkt: Toyota Yaris; kampania: Yaris 2001; Toyota Motor Poland; agencja: Saatchi & Saatchi.

Srebrna Effie. Prostsza i lżejsza gatunkowo kampania, która wyraźnie akcentuje korzyści. Poza tym załączony do gazety pilot, którym można otworzyć nowy samochód - to nowość.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online