Serwis Muska nie radzi sobie z przedwyborczą dezinformacją w USA

Tworzone przez społeczność X Community Notes nie prostują dezinformacji wyborczych w USA. A te są już plagą platformie mediów społecznościowych Elona Muska – pokazuje nowy raport pozarządowej organizacji Center for Countering Digital Hate.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Serwis Muska nie radzi sobie z przedwyborczą dezinformacją w USA
Donald Trump i Elon Musk, kolaż, Shutterstock.com

Funkcja Community Notes w założeniu ma służyć m.in. kontestowaniu nieprawdziwych informacji pojawiających się w X. Członkowie społeczności w swoich notatkach podają dodatkowe informacje, które weryfikują prawdziwość publikacji niezależnie od tego, czy autor jest politykiem, biznesmenem, influencerem czy dziennikarzem.

„Notatki społeczności mają na celu stworzenie lepiej poinformowanego świata przez umożliwienie ludziom na X wspólnego dodawania kontekstu do potencjalnie mylących postów” – definiują Community Notes sami twórcy.

Właścicielowi X Elonowi Muskowi przy tworzeniu Community Notes przyświecała idea transparentności i walki o prawdę w internecie. Najnowsze badanie, publikowane na kilka dni przed wyborami prezydenckimi w USA, pokazują jednak, że miliarder o prawdę nie zabiega, gdy stawką jest prezydentura popieranego przezeń Donalda Trumpa.

Fala wyborczej dezinformacji w X

Raport organizacji non-profit Center for Countering Digital Hate dotyczący Community Notes pokazuje, że dokładne notatki korygujące fałszywe i wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące wyborów w USA nie były wyświetlane przy 209 z 283 postów uznanych za dezinformujące, czyli aż przy 74 proc.

Dezinformacja pozbawiona korekty Community Notes dotyczyła najczęściej fałszywych twierdzeń, że wybory prezydenckie w 2020 r. zostały skradzione i że systemy do zliczania głosów są zawodne.

Kłamstwa dotyczące wyborów w USA uzyskały 13 razy więcej wyświetleń niż prostujące je informacje Community Notes.

Imran Ahmed, dyrektor generalny Center for Countering Digital Hate, powiedział, że badania jego organizacji „sugerują, że notatki społecznościowe X to niewiele więcej niż pomoc w rwącym potoku nienawiści i dezinformacji, które podważają naszą demokrację i jeszcze bardziej polaryzują nasze społeczności”.

Keith Coleman, wiceprezes ds. produktu w X, który nadzoruje Community Notes, w oświadczeniu cytowanym przez agencję Associated Press, twierdzi, że program „utrzymuje wysoko postawioną poprzeczkę, aby notatki były skuteczne i podtrzymywały zaufanie z różnych punktów widzenia”.

„Tysiące notatek związanych z wyborami i polityką zdało ten egzamin w 2024 roku. Tylko w ciągu ostatniego miesiąca setki takich notatek pojawiły się w tysiącach postów i zostały obejrzane dziesiątki milionów razy. To dzięki ich jakości notatki są tak skuteczne” – dodał menadżer z X. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?