x-kom już nie rośnie. Zysk dwa razy większy, mniej pracowników

Sieć sklepów z elektroniką x-kom zatrzymała się sprzedażowo pod pułapem 3 mld zł rocznie. W ub.r. ubyło z niej 14 proc. pracowników, zaś zysk netto podwoił się głównie dzięki wyższym zarobkom z posiadanych pieniędzy.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
x-kom już nie rośnie. Zysk dwa razy większy, mniej pracowników
fot. x-kom.pl

O sklepach x-kom w ostatnich dniach głośno było z powodu okoliczności zwolnienia pracownicy, która na TikToku opisała, że pożegnano się z nią dzień po tym, jak wróciła z urlopu macierzyńskiego. Po fali krytyki szef i większościowy udziałowiec firmy Michał Świerczewski wyjaśnił, że w trakcie jej urlopu stanowisko zajmowane przez kobietę zostało zlikwidowane w ramach reorganizacji działu wsparcia, a spółka akurat nie mogła jej zaproponować innej funkcji.

- Takie historie zdążają się u nas niezwykle rzadko, albo wcale. Przez 2 ostatnie lata na 101 kobiet wracających po dłuższych nieobecnościach związanych z urlopami macierzyńskimi lub wychowawczymi 96 otrzymało od nas propozycję powrotu na swoje dotychczasowe stanowisko pracy. Pewnie, że lepiej by było jakby to było 100%. Ale nie zawsze się da - przyznał Świerczewski.

x-kom bez 14 proc. pracowników

Dane ze sprawozdań finansowych x-komu pokazują, że od dwóch lat firma nie rośnie już pod względem liczby pracowników. Zatrudnienie w niej zwiększyło się z 945 osób na koniec 2017 roku do 1 285 cztery lata później.

Potem natomiast nastąpiły spadki: do 1 256 na koniec 2022 roku i 1 083 rok później. Tym samym w 2023 roku z firmy ubyło 173 pracowników. To spadek o 13,8 proc.

W efekcie koszty wynagrodzeń zmalały w ub.r. ze 105,04 do 100,97 mln zł, a wydatki na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 22,14 do 20,73 mln zł.

Spadek obszarze pracowniczym był dużo głębszy od dynamiki łącznych wydatków operacyjnych x-kom, które zmalały w ub.r. o 0,7 proc. do 2,87 mld zł. Stanowiąca ich zdecydowaną większość wartość sprzedanych towarów i materiałów zmniejszyła się z 2,59 do 2,58 mld zł.

Firma ograniczyła też wydatki na usługi obce (ta kategoria obejmuje m.in. koszty działań marketingowych) - ze 111,14 do 105,43 mln zł, a także na zużycie materiałów i energii - z 14,45 do 12,52 mln zł.

Natomiast pozostałe koszty operacyjne sięgnęły w ub.r. 14,56 mln zł, wobec 12,84 mln zł rok wcześniej. Wzrost nastąpił głównie wskutek 3,67 mln zł kosztów utylizacji i niedoborów inwentaryzacyjnych (przed rokiem były zerowe). Zaś wydatki finansowe skurczyły się r/r z 23,08 do 3,68 mln zł, bo bilansu firmy nie obciążyły już koszty aktualizacji posiadanych aktywów finansowych (w 2022 roku wyniosły one 21,31 mln zł).

x-kom już nie rośnie sprzedażowo

Przychody x-komu w 2023 roku wyniosły 2,88 mld zł, co wobec 2,91 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 1 proc. Wpływy firmy ze sprzedaży towarów zmalały rok do roku z 2,786 do 2,764 mld zł zaś te z usług (głównie towarzyszących sprzedawanym urządzeniom) - ze 120,95 do 113,49 mln zł.

To pierwszy od lat spadek przychodów x-komu. W 2022 roku spółka wypracowała jeszcze niewielki wzrost (o 2,5 proc. do 2,91 mld zł), a wcześniej przez pięć lat podwoiła swoją sprzedaż: w 2016 roku wyniosła ona 1,3 mld zł, rok później 1,43 mld zł, w 2018 roku już 1,61 mld zł, a w 2019 roku 1,83 mld zł. Dynamika przyspieszyła w okresie epidemii: w 2020 roku przychody sięgnęły już 2,47 mld zł, a rok później - 2,83 mld zł.

Firma prawie całość przychodów osiąga w kraju. Te ze sprzedaży zagranicznej zmalały w ub.r. ze 150,75 do 89,27 mln zł. x-kom to sieć ok. 30 sklepów stacjonarnych i platforma e-commerce ze sprzętem elektronicznym.

W sprawozdaniu wyliczyła, że w ub.r. prace rozwojowe prowadziła głównie w obszarze cyfrowym. Przygotowała m.in. nowe odsłony swojej aplikacji mobilnej i serwisu www, wirtualnego doradcę klienta oraz inteligentny systemu zarządzania produktami w oparciu o sztuczną inteligencję.

Z kolei pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 42,13 do 49,76 mln zł (głównie dzięki wzrostowi z 15,64 do 34,51 mln zł premii pieniężnych i innych), a wpływy finansowe - z 9,48 do 21,71 mln zł (przychody z odsetek zwiększyły się z 6,04 do 10,1 mln zł, do tego doszło w ub.r. 11,51 mln zł z aktualizacji aktywów finansowych).

Na poziomie operacyjnym zyskowność x-komu nieco zmalała - z 46,34 do 43,74 mln zł. Natomiast dzięki korzystnemu bilansowi wpływów i kosztów finansowych i spadkowi kwoty zapłaconego podatku dochodowego (z 4,73 do 2,23 mln zł) zysk netto podskoczył z 28,02 do 59,54 mln zł.

Mała dywidenda, duży kapitał

Kontrolę właścicielską nad firmą sprawuje jej prezes Michał Świerczewski, który ma 96 proc. udziałów. 1 proc. należy do Elżbiety Świerczewskiej, a 3 proc. to walory umorzone.

Z zeszłorocznego zysku zdecydowaną większość - 58,3 mln zł - przeznaczono na kapitał zapasowy, zaś 1,24 mln zł trafiło do udziałowców jako dywidenda. W efekcie kapitały własne zwiększyły się z 300,02 do 359,57 mln zł. Spółka na koniec ub.r. miała 320,95 mln zł krótkoterminowych aktywów finansowych, z czego 201,5 mln zł na rachunkach bankowych.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu