YouTube wprowadza nowe opcja zarabiania dla twórców. Będzie dzielił się zyskami z Shorts

YouTube rozszerza system zarabiania w ramach programu partnerskiego do którego może dołączyć więcej twórców, pojawią się nowe sposoby zarabiania na filmach Short, a użytkownicy korzystający w swoich filmach muzykę będą mogli zarabiać na reklamach. W wersji beta debiutuje funkcja Creator Music.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
YouTube wprowadza nowe opcja zarabiania dla twórców. Będzie dzielił się zyskami z Shorts
Neil Mohan, chief product officer YouTube

W ciągu ostatnich trzech lat YouTube wypłacił twórcom, artystom i firmom medialnym ponad 50 miliardów dolarów. Teraz ogłasza wprowadzenie nowych sposobów zarabiania dla youtuberek i youtuberów.

- Kiedy w 2005 roku zaczęłam pracować w branży wideo online, zobaczyłam niesamowitą siłę cyfrowego wideo. W tamtym czasie były to głównie koty na deskorolkach i kilka chwytliwych klipów tanecznych, a wiele osób niechętnie podchodziło do wideo online - ja zauważyłem, że wyłania się nowy gatunek wideo. Filmy były autentyczne i surowe, ale widzieliśmy też, jak bardzo wciągające - powiedziała na konferencji Susan Wojcicki, CEO YouTube. - Otwieramy nowy rozdział i poszerzamy dostęp do programu partnerskiego YouTube w ramach nowego sposobu wynagradzania kreatywności na naszej platformie - dodała.

Nowe opcja zarobku na YouTube z Shorts

YouTube ogłosił rozszerzenie programu partnerskiego, w ramach któego twórcy czepią zyski z publikowanych treści.

Od początku 2023 roku twórcy skupiający się na formacie Shorts, którzy mają co najmniej tysiąc subskrybentów i uzyskają 10 milionów wyświetleń w ciągu 90 dni, będą mogli zgłosić się do programu partnerskiego. Tacy youtuberzy będą mogli cieszyć się wszystkimi korzyściami z udziału w programie, w tym zarabianiem w YouTube na filmach Short i innych filmach publikowanych w serwisie na swoich kanałach. Jest to dodatkowa opcja niezależna od obecnie obowiązujących kryteriów programu partnerskiego YouTube.

Dla początkujących na YouTube twórców, platforma wprowadzi też nowy poziom programu partnerskiego z niższymi kryteriami udziału, dzięki czemu początkujący twórcy zyskają dostęp do możliwości finansowania przez fanów, takich jak superpodziękowanie, superczat, supernaklejki i wspieranie kanału.

- 15 lat temu zdecydowaliśmy się dzielić naszymi dochodami z twórcami i uruchomiliśmy program partnerski YouTube. Razem, z dnia na dzień, stworzyliśmy nowy rodzaj biznesu medialnego, YouTube Creators. Pierwszy w swoim rodzaju, wiodący w branży program partnerski YouTube zmienił reguły gry dla długich form wideo - powiedział podczas prezentacji nowości Neil Mohan, chief product officer YouTube.

Udział w przychodach z Shorts dla twórców

Kolejna zmiana dotyczy monetyzacji formatu Shorts. Z początkiem przyszłego roku YouTube zrezygnuje z funduszu Shorts o stałej kwocie na rzecz specjalnego modelu udziału w przychodach z Shorts, z którego będą mogli korzystać twórcy biorący udział w programie partnerskim YouTube zarówno teraz, jak i w przyszłości.

W ramach tego modelu przychody z reklam wyświetlanych między filmami na karcie Shorts co miesiąc będą sumowane i wypłacane twórcom filmów Shorts oraz właścicielom licencji muzycznych. Twórcy otrzymają 45% przychodów z reklam, a środki te będą przydzielane na podstawie udziału treści danego twórcy w całkowitej liczbie obejrzeń Shorts. Udział w przychodach pozostanie na stałym poziomie niezależnie od tego, czyja muzyka została wykorzystana w filmie.

- To pozwala nam usunąć wszystkie tradycyjne zawiłości związane z licencjonowaniem muzyki, przy zachowaniu prostoty i dostępności dla każdego zainteresowanego - wyjaśniał Neil Mohan.

grafika

YouTube wprowadza Creator Music

Ze względu na zawiłe zasady dotyczące licencji twórcy długich filmów wykorzystujących muzykę rzadko na nich zarabiają. W ramach pogodzenia interesów przedstawicieli przemysłu muzycznego i twórców, YouTube wprowadza Creator Music.

Funkcja ta twórcom da łatwy dostęp do ciągle powiększającego się katalogu muzyki do wykorzystania w filmach, a artystom i właścicielom praw autorskich zapewni nowe źródło przychodów z YouTube. Dzięki temu twórcy będą mogli w przystępnej cenie kupować licencje na muzykę wysokiej jakości, co umożliwi im pełne zarabianie na tworzonych treściach i generowanie podobnych przychodów z filmów wykorzystujących muzykę co z filmów bez muzyki.

Z kolei twórcy, którzy nie będą chcieli z góry zapłacić za licencję, uzyskają możliwość wykorzystania muzyki i podzielenia się przychodami z artystą lub właścicielami praw autorskich do utworu. Funkcja Creator Music jest obecnie w wersji beta w USA i zostanie udostępniona w większej liczbie krajów w 2023 roku.

grafika

- Creator Music to przyszłość. Tworzymy w YouTube porozumienie między twórcami i artystami, którego efektem będzie dostęp do świetnych utworów i możliwość zarabiania. To rozwiązanie jest korzystne dla wszystkich. Dzięki funkcji Creator Music artyści otrzymają szansę zaprezentowania swojej muzyki osobom z całego świata, użytkownicy będą mieli okazję odkryć nowe fantastyczne utwory na kanałach ulubionych twórców, a dodatkowo zarówno twórcy, jak i artyści zyskają nowe możliwości zarabiania - komentuje Lyor Cohen, globalny dyrektor ds. muzyki w YouTube.

- To tylko część ogromnych inwestycji, jakie poczyniliśmy w Shorts - dodaje Neil Mohan.

W raportowanym okresie usługi subskrypcyjne YouTube’a nadal odnotowywały znaczną dynamikę przychodów, napędzaną przez wzrost YouTube TV, YouTube Music i YouTube Premium. Sundar Pichai, dyrektor generalny Alphabet i Google zdradził, że YouTube Shorts - segment krótkich form wideo na platformie - ma obecnie średnio ponad 30 mld odsłon dziennie, co oznacza z górą czterokrotny wzrost z 6,5 mld rok temu.

Według wewnętrznych danych Google, w Polsce odsetek kanałów YouTube osiągających pięciocyfrowe lub większe przychody wzrósł w 2021 roku  o ponad 40 proc. rok do roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?