YouTube nową telewizją pokolenia silver

97  proc. cyfrowych silversów, czyli osób 50+ korzystających z internetu, ogląda treści wideo online, a ich ulubioną platformą z takimi materiałami jest YouTube – wynika z badania zrealizowanego na zlecenie SilverTV i Lifetube przez IQS. Niemal połowa ankietowanych przyznaje, że część czasu, który dotąd poświęcali na oglądanie telewizji, spędzają dziś online.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
YouTube nową telewizją pokolenia silver

Osoby w wieku powyżej 50. roku życia są dziś grupą demograficzną, która charakteryzuje się dużą różnorodnością pod względem stylu życia i zainteresowań. Silversi przełamują wiele stereotypów jak chociażby ten o nieobecności osób starszych w świecie cyfrowym. Z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie SilverTV oraz Lifetube wynika, że pokolenie silver korzysta z możliwości, jakie daje internet i aktywnie konsumuje treści wideo online.

Cyfrowi silversi regularnie oglądają treści wideo online

Wśród osób 50+, które korzystają z internetu, 80 proc. ogląda wideo w sieci regularnie, a 46 proc. robi to codziennie. Cyfrowi silversi najchętniej oglądają wiadomości, filmy edukacyjno-instruktażowe oraz słuchają muzyki (odpowiednio 68, 47 oraz 45 proc. wskazań).

grafika

Dojrzały widz szuka w internecie treści dopasowanych do swoich potrzeb i zainteresowań. Jest chętny na korzystanie ze wskazówek, porad czy rekomendacji. Mając kilkusettysięczną społeczność silver w sieci mogę powiedzieć, że największym powodzeniem cieszą się tematy takie, jak zdrowie, moda i uroda, kulinaria, relacje czy prawo i finanse. Widz silver lubi mieć jedno miejsce w mediach, gdzie dostanie różnorodne informacje, czyli chętnie korzysta z internetowych formatów przypominających telewizję. Dojrzały widz chce także mieć głos w komentowaniu wydarzeń politycznych i społecznych czy zjawisk socjologicznych. Jest chętny do interakcji – komentuje, dyskutuje i wyraża swoje opinie, czego nie może robić w przypadku mediów offline. Internet daje temu widzowi głos i buduje poczucie wpływu na rzeczywistość, poprzez możliwość wypowiedzi. Treści tworzone na kanale SilverTV czy Mądra Babcia mają tysiące komentarzy i różnych interakcji. Ważna jest dla tej grupy wiarygodność źródła informacji i zaufanie do sieciowych twórców np. lekarzy, farmaceutów, prawników, psychologów itp. Budując zatem treści do tej grupy należy bardzo dbać o autorytet i kompetencje twórców czy ekspertów z danej dziedziny – mówi Beata Borucka, liderka projektu Mądra Babcia i twórczyni Silver TV.

YouTube przyciąga silversów

Cyfrowi silversi chętnie korzystają z serwisów internetowych umożliwiających oglądanie treści w interencie. Na pierwszym miejscu wśród najbardziej lubianych znalazł się YouTube – tak wskazało 77 proc. respondentów. Na drugiej pozycji uplasował się Facebook (65 proc. odpowiedzi), a na trzeciej portale publicystyczne (46 proc.). Tuż za podium znalazły się platformy VOD, takie jak Netflix czy Player (33 proc. wskazań).

grafika

Obecność użytkowników w wieku 50+ na platformie YouTube w Polsce staje się coraz bardziej zauważalna. YouTube, będąc najpopularniejszą platformą z treściami wideo w tej grupie wiekowej, przyciąga ich swoją różnorodnością i dostępnością materiałów. Co ważne, jest to też najliczniej reprezentowana grupa wiekowa na całej platformie. Użytkownicy 50+ często poszukują treści profesjonalnych, edukacyjnych i rozrywkowych, które odpowiadają ich zainteresowaniom i potrzebom. Pomimo rosnącej liczby widzów powyżej 50. roku życia, nadal istnieje zauważalna luka w ofercie treści skierowanych bezpośrednio do nich. Kanały dedykowane tej grupie wiekowej, które tworzyłyby jakościowe materiały, są wciąż rzadkością. Twórcy mają tu ogromny potencjał do zagospodarowania, odpowiadając na zapotrzebowanie na treści z zakresu zdrowia, technologii, kultury i lifestyle’u dostosowane do specyficznych potrzeb i zainteresowań osób 50+. Rozwój takich kanałów mógłby znacząco wzbogacić doświadczenie tej grupy wiekowej na YouTubie i przyczynić się do jeszcze większej popularności platformy wśród dojrzałych użytkowników – mówi Marcin Pyć, head of Network Management w Lifetubie.

Silversi przenoszą się z telewizji do internetu

Wyniki badania wskazują, że aktywne w świecie online osoby 50+ stopniowo przenoszą się sprzed telewizora do internetu. Aż 46 proc. deklaruje, że w ciągu ostatnich 3 lat zwiększyła się ich aktywność online kosztem czasu spędzanego przed telewizorem. Mimo ogromnej liczby materiałów dostępnych w internecie, ponad połowa silversów (54 proc.) przyznaje jednak, że nie znajduje tam treści dedykowanych dla swojej grupy wiekowej. Jest to wartościowa informacja dla twórców i reklamodawców – wynik badania pokazuje duży potencjał dotarcia do tej grupy docelowej w kanale digitalowym.

grafika


–  Coraz więcej firm i organizacji, które mają w swojej docelowej grupie tzw. silver generation, czyli osoby powyżej 50. roku życia, zauważa znaczenie i potencjał internetu w swoich działaniach PR-owych. Starsze pokolenie, które kiedyś było uważane za technologicznie wykluczone, coraz częściej korzysta z internetu, mediów społecznościowych i cyfrowych narzędzi komunikacji. W odpowiedzi na tę zmianę, przedsiębiorstwa zaczynają inwestować w kampanie online, tworząc treści dedykowane seniorom, a także wykorzystując platformy takie jak Facebook, YouTube czy specjalistyczne fora internetowe, aby dotrzeć do tej dynamicznie rosnącej grupy konsumentów. Dzięki temu, działania PR-owe stają się bardziej efektywne, zyskując na autentyczności i precyzyjnie trafiając w potrzeby i oczekiwania starszego pokolenia – zaznacza Joanna Adamiak, ekspert ds. PR, prezes agencji Face it!

bg
Autor artykułu:
bg
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online