Z badaniami pod pachą

Jeśli nie masz planu strategicznego, nie masz pomysłu na biznes. A kłopoty z planowaniem, czy to w życiu, czy w pracy hamują zmiany. Najlepsi przedsiębiorcy świata są najlepszymi planerami i wizjonerami. Potrafią przekonać ludzi do swojego planu działań, do strategii, która na pierwszy rzut oka jest trudno akceptowalna. Bo czasami do przekonania kogoś nie wystarczy osobowość i charyzma. A kiedy brakuje argumentów - warto się oprzeć na badaniach.

wm
wm
Udostępnij artykuł:

O badaniach w strategiach komunikacyjnych mówi się mało, bo to mimo wszystko wiedza dla wybranych. Najwięksi się nie chwalą, bo i po co mają udowadniać innym, że nie wyrzucają pieniędzy w błoto. Reklama to co innego – tam bez badań nie przystoi. Dlatego od czasu do czasu słyszymy, że firma X puściła kampanię w oparciu o takie, czy inne wyniki.

Public Relations o badaniach raczej milczy. Szepce o nich czasami, kiedy przypomina sobie o ewaluacji własnych działań. Ale to za mało. Milczy, bo nie wie, jak i co zbadać, żeby było dobrze, żeby strategie, które proponuje się klientom zwracały się, żeby klienci częściej się uśmiechali i nie myśleli o zmienianiu agencji PR, dlatego, że są nieefektywne.

A kiedy ktoś raz z badań skorzysta – efekt okazuje się spektakularny, bo nie dość, że zapobiega stratom, to pozwala mieć wizję i konkretne informacje, na których, bez wróżenia z fusów, można oprzeć komunikację.

Ostrożne podejście do badań zrobił ostatnio Unilever z marką Rexona. Jak wykazują analizy zlecone przez koncern, Rexona jest antyperspirantem, po który kobiety na całym świecie sięgają najczęściej. A skoro tak, to ktoś wymyślił, że warto pójść szerzej i zainteresować się całą kategorią, czyli mówiąc potocznie tym co czujemy, a czuć nie chcielibyśmy.

Wyniki ostatniego, ogólnopolskiego sondażu przeprowadzonego dla marki Rexona pokazały 17 proc. polskich kobiet nie kąpie się codziennie, z czego trzy procent myje ciało raz w tygodniu lub rzadziej. Dezodorant raz na tydzień albo rzadziej używa 12 proc. respondentek.

Każdy kto rano jedzie autobusem wie i czuje, że te dane znajdują potwierdzenie w praktyce. A skoro i tak wszyscy o tym wiedzą, nie ma powodu, żeby naszą codziennością nie podeprzeć wizerunku marki. Zgodnie z zasadą z Rejsu "Proszę pana ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. Po prostu. No... To... Poprzez... No reminiscencję.”

Dlatego niezależnie od wyników (17% i 12% jakby na to nie patrzeć to nie za wiele) Unilever poinformował media o tym, że generalnie Polska kiepsko pachnie, a wyniki badania ze wstydu pewnie odbiły się szerokim echem w większości tytułów. Sukces? Tak ale nie oczywisty. Sukces na poziomie strategii - bo ktoś w Unileverze przeczuwał, że nie o wyniki tu chodzi, tylko o pomysł. A badanie ten pomysł nie dość, że daje, to jeszcze uwiarygadnia.

Kiedy wszystko już było, brakuje pieniędzy i pomysłów na strategię komunikacyjną, warto pomyśleć o tym, jak i co inni myślą o nas i wyjść im naprzeciw – czyli dać się zbadać (markę, firmę, wizerunek) plus nałożyć to na rzeczywistość, w której żyjemy. A kreatywne pomysły na całoroczną strategię pojawią się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Wszystkie najefektywniejsze strategie sprzedażowe produktów FMCG na świecie (Pepsi, McDonald’s, Danone, Procter&Gamble, Unilever, Henkel, Nestle, L’Oreal) opierają się na zachowaniach zakupowych klientów, i na zrozumieniu, że zmieniają się one wraz z ich aspiracjami i oczekiwaniami. Wszystkie są weryfikowane w zależności od tego, jak reaguje rynek. Taka sama elastyczność w projektowaniu strategii komunikacyjnych w oparciu o badania pozwala zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy, czasu, a co najważniejsze tłumaczenia się szefom, dlaczego znowu nie ma wycinków.

Magda Gieorgica - Dyrektor Zarządzający Consulting Concept®, pierwszej firmy doradczej w Polsce specjalizującą się w zakresie optymalizowania procesów komunikacyjnych w oparciu o profesjonalne badania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online