Najnowsza odsłona projektu, realizowana we współpracy z Fundacją "Nie Widać Po Mnie", koncentruje się na często pomijanym temacie: zdrowiu psychicznym mężczyzn. Projekt podnosi ważny społecznie temat trudności, z jakimi borykają się mężczyźni w świecie, który wciąż często nie daje im przestrzeni na szczerą rozmowę o emocjach.
Czwarta edycja projektu "Zadbaj o to, co jest w środku" nosi podtytuł "Męska Strona" i odpowiada na alarmujące statystyki oraz rosnącą potrzebę otwarcia dyskusji o zdrowiu psychicznym mężczyzn. Dane pokazują, że w Polsce każdego dnia 13 osób odbiera sobie życie – 11 z nich to mężczyźni. Co trzeci mężczyzna w Polsce nie ma nikogo, komu mógłby się zwierzyć, a 7 na 10 przyznaje, że w trudnych chwilach "zamyka się w sobie" zamiast rozmawiać.
Mężczyźni przez lata słyszeli, że mają być silni, niezłomni i samowystarczalni. Dziś ta sama narracja sprawia, że zbyt wielu z nich milczy, gdy naprawdę potrzebuje pomocy. Wielu nauczyło się tłumić emocje – w codziennym życiu często złość przykrywa smutek, a dowcip jest sposobem na ukrycie lęku. Psycholodzy nazywają to maskowaniem emocji – strategią przetrwania, która działa krótko, a długofalowo prowadzi do przeciążenia psychicznego.

– "Projekt "Zadbaj o to, co jest w środku" to dla nas coś więcej niż kampania CSR - to część naszej misji budowania świadomej społeczności wokół marki Answear. Przykładamy dużą uwagę do tego, co na zewnątrz, ale zapominamy zadbać o to, co dzieję się w nas. Dlatego już po raz czwarty angażujemy się w rozmowę o zdrowiu psychicznym, tym razem skupiając się na mężczyznach, którzy zbyt często pozostają sami ze swoimi emocjami" – komentuje Anna Szwec, PR&communication manager Answear.com.
Powstał spot i dedykowana zakładka
W ramach projektu powstał film kampanijny pokazujący, jak wygląda maskowanie emocji w codziennym życiu mężczyzn oraz specjalna strona www.zadbaj.answear.com, na której dostępny jest między innymi test sprawdzający, którą "maskę" nosimy najczęściej. Film w metaforyczny sposób przenosi uczucia na ubrania, które stają się swego rodzaju kamuflażem, a cytaty takie jak "W tych kieszeniach chowam strach" czy "Pod kapturem skrywam lęk" ukazują prawdziwe emocje bohaterów.

Kampania sugeruje też konkretne narzędzia – rozmowę w której w bezpośredni sposób dotyka się tłumionych emocji, jak nazywać swoje uczucia, wrażenia czy obawy, nie oceniając drugiej osoby. Na stronie znajdują się też kontakty do organizacji oferujących profesjonalne wsparcie psychologiczne, w tym bezpłatne infolinie kryzysowe.
Dodatkowo do przesyłek Answear.com dołączany jest specjalny insert edukacyjny z testem PHQ-9 - narzędziem pomagającym sprawdzić samopoczucie psychiczne, rozpoznać sygnały ostrzegawcze i ocenić czy warto skonsultować się ze specjalistą.
– Mężczyźni w Polsce giną w wyniku samobójstw prawie pięć razy częściej niż kobiety, a mimo to temat ich zdrowia psychicznego jest nadal marginalizowany. "Nie widać po nich", że potrzebują pomocy – właśnie dlatego nasza współpraca z Answear.com przy tym projekcie jest tak ważna. Chcemy dotrzeć z przesłaniem, że prawdziwa siła to nie udawanie, że wszystko jest w porządku, ale odwaga, by poprosić o wsparcie, gdy jest ono potrzebne – wyjaśnia Urszula Szybowicz, prezeska Fundacji "Nie widać Po Mnie".

Projekt stałym działaniem CSR
Projekt "Zadbaj o to, co jest w środku" na stałe wpisał się w strategię CSR marki Answear. Pierwsza edycja akcji zorganizowana wspólnie z fundacją Można Zwariować miała miejsce w lutym 2023 roku i została zainicjowana z okazji Światowego Dnia Depresji. Druga edycja zatytułowana "Zadbaj o to, co jest w środku – Siła Uważności" skupiała się na pojęciu mindfulness, czyli byciu tu i teraz. Trzecia odsłona, zrealizowana w czerwcu 2024 roku we współpracy z Polskim Instytutem Mindfulness, poruszyła problem przebodźcowania i niosła nazwę "Zadbaj o to, co jest w środku – Wewnętrzny Spokój".
Tegoroczna odsłona powstała w ramach inicjatywy Papaya New Directors. Reżyserem filmu jest Michał Bolland, operatorem Karol Łakomiec, a producentem Szymon Ziegler. Kampanię uzupełniła sesja zdjęciowa autorstwa Marka Kity.











