Zakupy w e-sklepach poza Polską najczęściej robią mężczyźni

16-proc. Polaków przynajmniej raz w życiu zrobiła zakupy w europejskim sklepie internetowym; online poza krajem kupują chętniej mężczyźni niż kobiety - wynika z badania „Polacy na e-zakupach 2021”.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Według badania „Polacy na e-zakupach 2021” Santander Consumer Banku Polacy kupują przez internet coraz częściej (obecnie prawie 80 proc. z nas). Mimo to "nie jesteśmy skorzy do tego, żeby zamawiać towary z zagranicznych sklepów". 59 proc. ankietowanych zapytanych o powód takiego stanu rzeczy odpowiedziało, że nie czuje takiej potrzeby.

Zdaniem autorów badania ta postawa może mieć związek z czynnikami, które decydują o wyborze danego sklepu internetowego - m.in. ceną produktów, która według zebranych w badaniu danych ma rozstrzygający wpływ u co drugiego Polaka (53,9 proc. wskazań). Nie bez znaczenia pozostają też: zaufanie do e-sprzedawcy (13 proc.) oraz krótki czas dostawy (10 proc.).

16 proc. Polaków zdarzyło się zrobić zakupy w europejskim e-sklepie

Wskazano, że 16 proc. Polaków chociaż raz w życiu zdarzyło się zrobić zakupy w europejskim e-sklepie. Ci, którzy zdecydowali się na sprawunki za granicą, częściej wybierali sklepy poza Europą - jak Aliexpress, Wish czy Etsy (29,7 proc.). Zakupy online poza krajem chętniej robią mężczyźni (ponad połowie z nich zdarzyło się kupić coś w zagranicznym sklepie wobec 40 proc. kobiet). Badanie wykazało też, że w e-sklepach poza Polską częściej kupują osoby młode w wieku 18-29 lat (72,7 proc. wskazań) z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców, jak Kraków, Warszawa czy Gdańsk (55 proc.).

Ewelina Krzynowy z Santander Consumer Banku, zaznaczyła, że zainteresowanie zakupami online w zagranicznych sklepach spada wśród seniorów. "Nigdy nie robiło ich 74 proc. osób po 60-tym roku życia i 86 proc. ankietowanych po 70-tce" – wymieniła. Rzadziej robią je też mieszkańcy wsi i małych miast do 50 tys. mieszkańców, jak Sanok czy Szczytno (kolejno 54,5 proc. i 62,2 proc. wskazań). "Być może powodem jest przywiązanie do zakupów w lokalnych, nielicznych sklepach i mniejsze potrzeby konsumpcyjne. Prawdopodobną przyczyną są również bariery językowe" - oceniła.

Obawy w zakupach internetowych

Zapytani o to, dlaczego rzadko lub wcale nie robią zakupów w zagranicznych sklepach, ankietowani najczęściej odpowiadali, że nie czują takiej potrzeby (59,2 proc.). Co ósmy obawia się, że nadsyłany z daleka towar może nie zostać dostarczony (12,4 proc.). Respondenci wskazywali też, że przeszkadza im brak polskiej wersji językowej witryny (6,9 proc.). Z kolei 5 proc. zadeklarowało, że powodem niechęci do składania zagranicznych zamówień są wysokie koszty dostawy.

Jak powiedział Patryk Perliński z Santander Consumer Bank, badanie wykazało też, że w Polsce rośnie popularność tzw. marketplace’ów typu Allegro. Niemal 55 proc. ankietowanych odpowiedziało, że jest to ich preferowane miejsce kupowania w internecie. Natomiast sklepy zajmujące się wyłącznie określoną kategorią produktów uzyskały 26 proc. wskazań.

Według eksperta świadczy to o zmianie przyzwyczajeń społeczeństwa, "które bardziej niż wszystko inne, co mogliby zaoferować im właściciele e-sklepów, ceni sobie oszczędność czasu". "Ci, którzy nie są gotowi na dostosowanie się do tego modelu sprzedaży muszą liczyć się z mniejszym zainteresowaniem e-konsumentów" – podsumował Perliński.

Badanie zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) we wrześniu 2021 r. na reprezentatywnej grupie 1002 dorosłych Polaków.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"