Społeczeństwa na świecie bardziej ufają biznesowi niż rządom i mediom

Biznes umocnił swoją pozycję jako najbardziej godna zaufania instytucja - wynika z najnowszego badania zaufania Edelman Trust Barometer 2022. Blisko połowa ankietowanych postrzega rząd i media jako siły dzielące społeczeństw. Swoim pracodawcom ufa natomiast 77 proc. ankietowanych. Spada zaufanie do mediów tradycyjnych i społecznościowych.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Społeczeństwa na świecie bardziej ufają biznesowi niż rządom i mediom

Globalne badania zaufania społeczeństw Edelman Trust Barometer w tym roku otrzymało hasło "The cycle of distrust" ("Cykl nieufności"). W 27 państwach (m.in. Rosji, USA, Wielkiej Brytanii, Chinach) ciągle mamy do czynienia z ogólnym kryzysem zaufania ludzi do państw, mediów, rządów i organizacji pozarządowych.

Wskaźnik zaufania Trust Index, podobnie jak rok temu, wynosi globalnie 56 punktów. Zgodnie z założeniami badawczymi, o zaufaniu świadczy bowiem uzyskanie wyniku na poziomie minimum 60 procent.

Biznes budzi większe zaufanie niż rządy i media

Jedyną instytucją cieszącą się zaufaniem jest obecnie biznes - zaufanie wynosi w tym obszarze 61 proc. (bez zmian). Organizacje pozarządowe zyskały 2 pkt. i z 59 proc. zajmują drugie miejsce na liście instytucji najbardziej godnych zaufania. Spadek zaufania zanotowały: rząd 52 proc. (- 1 pkt.) oraz media 50 proc. (- 1 pkt.).

grafika

Najbardziej godny zaufania według ankietowanych jest ich własny pracodawca – zdanie takie wyraziło aż 77 procent badanych.

grafika

Najwyższy wskaźnik zaufania Trust Index odnotowano w Chinach – 83 proc. Dla porównania, w innych krajach wynosi on: Francja: 50 proc., Niemcy: 46 proc., Wielka Brytania: 44 proc., Stany Zjednoczone: 43 proc. Najmniej ufni pozostają od kilku lat Rosjanie 32 proc.

grafika

Brak zaufania wynika m.in. z obaw związanych z przyszłością: aż 85 proc. ankietowanych martwi się o utratę pracy, 75 proc. wyraża troskę o zmiany klimatyczne, 71 proc. boi się cyberataków, a 65 proc. uważa, ze może utracić wolność jako obywatele.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/raport-edelmana-konsumenci-chca-by-marki-zajmowaly-stanowisko-w-kwestiach-spolecznych ##

Media nie budzą zaufania, fake newsy gigantycznym problemem  

W tegorocznym Edelman Trust Barometer wskazano, że systematycznie spada na świecie zaufanie do mediów. Ogólny wskaźnik zaufania do mediów tradycyjnych wynosi 57 pkt. i jest o 5 pkt. niższy niż rok temu. Najmniej mediom tradycyjnym ufają mieszkańcy Rosji (35 pkt.), Japonii (39 pkt.) i Korei Południowej (43 pkt.).

Do zaledwie 37 punktów spadł wskaźnik zaufania do mediów społecznościowych (-8 pkt. rok do roku). Społeczeństwem najmniej ufającym przekazom z social mediów są Francuzi (19 pkt.), następnie Niemcy (20 pkt.) i Kanadyjczycy (21 pkt.).

grafika

Ogromne zaniepokojenie na świecie budzi także dezinformacja i fake newsy. Większość badanych boi się, że mogą być one używane jako broń – tak uważa aż 76 proc. respondentów, co jest wzrostem o 4 pkt. w porównaniu do zeszłorocznego badania.

Obawy te dominują w największym stopniu w Hiszpanii (84 proc. badanych), Indonezji i Malezji (83 proc.), Kolumbii i Indiach (82 proc.). Największy wzrost obaw o szkodliwość fake newsów odnotowano w tym roku w Arabii Saudyjskiej (skok o 18 p. proc. do 76 proc.).

grafika

Większość badanych jest przekonana, że źródła informacji wprowadzają odbiorców w błąd, świadomie rozpowszechniając nieprawdę. Aż 67 proc. (+ 8 pkt.) osób uważa, że do takich praktyk uciekają się dziennikarze, 66 proc. (+ 9 pkt.), że rząd.

Mediom najmocniej ufają Chińczycy (80 proc.), a najmniej Rosjanie (29 proc.). W rok najwięcej zaufania straciły media amerykańskie (spadek o 6 p. proc.) oraz koreańskie (spadek o 7 p. proc.).

grafika

Kapitalizm i rządy w ogniu krytyki

Ankietowani Edelmana krytycznie oceniają kapitalizm. Zdaniem 52 proc. badanych, kapitalizm w formie, w jakiej istnieje obecnie, wyrządza na świecie więcej szkody niż pożytku.

Przy czym biznes umocnił swoją pozycję jako najbardziej godna zaufania instytucja. W ocenie autorów badania, ponieważ rząd nie jest w stanie sprostać największym wyzwaniom społecznym, to biznes ma szansę, a nawet powinien stać się kluczowym czynnikiem stabilizującym. Ale musi rozszerzyć swoją rolę i stawić czoło nie tylko problemom ekonomicznym, ale także społecznym. Aby być liderem, nie może jednak działać samodzielnie – wręcz przeciwnie, aby wspierać innowacje i mieć pozytywny wpływ na społeczeństwo, powinien współpracować ze wszystkimi instytucjami: rządem, mediami i organizacjami pozarządowymi.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rzad-wielkiej-brytanii-kampania-szkalujaca-komunikacje-szyfrowana ##

Co ważne, respondenci twierdzą, że biznes nadal nie robi wystarczająco dużo, aby zająć się problemami społecznymi: zmianami klimatycznymi (52 proc.), nierównościami ekonomicznymi (49 proc.), przebranżowieniem siły roboczej (46 proc.).

Biznes znajduje się pod presją wszystkich interesariuszy: 58 proc. ankietowanych twierdzi, że będzie kupować lub popierać marki w oparciu o swoje przekonania i wartości; 60 proc. deklaruje, że wybierze miejsce pracy w oparciu o swoje wartości i przekonania; 64 proc. ma zamiar inwestować w oparciu o swoje wartości i przekonania, zaś aż 88 proc. inwestorów instytucjonalnych przyznaje, że poddaje ESG takiej samej kontroli, jak kwestie operacyjne i finansowe.

Niezmiennie największym zaufaniem darzona jest branża technologiczna – 74 proc. (+ 4 pkt.). Największe zaufanie mamy do firm rodzinnych – 67 proc., najmniejsze do państwowych – 52 proc.

Znajdujemy się w świecie uwikłanym w błędne koło nieufności, podsycane przez rosnący brak wiary w media i rząd. Obie instytucje nakręcają spiralę podziałów i dezinformacji w zamian za głosy i kliknięcia. Blisko połowa postrzega rząd (48 proc.) i media (46 proc.) jako siły dzielące społeczeństwo.

Badanie pokazało, że jesteśmy nieufni wobec przywódców społeczeństwa: liderom władz rządowych ufa zaledwie 42 proc., dziennikarzom 46 proc., prezesom firm 49 proc. Najbardziej ufamy zaś naukowcom (ekspertom) 75 proc. i współpracownikom 74 proc.

"Spirala nieufności"

– Najnowsze badanie zaufania pokazuje, że mamy do czynienia z coraz większym brakiem zaufania do rządów i mediów. Władze trwoniły zaufanie poprzez nieumiejętne zarządzanie pandemią COVID – 19 i brak przejrzystego informowania społeczeństw o strategii radzenia sobie z kryzysem. Media zaś zamiast dostarczać rzetelnych wiadomości, pogłębiały chaos informacyjny. W efekcie globalna społeczność coraz bardziej pogrąża się w spirali nieufności – mówi Przemysław Mitraszewski, managing partner w firmie Lighthouse, wyłącznego przedstawiciela sieci Edelman w Polsce.

– W sytuacji pogłębiającego się kryzysu zaufania przed szansą, ale też ogromną odpowiedzialnością, stoi biznes. To w nim upatrujemy lidera zmian i stabilizacji społecznej. Ale żeby rzeczywiście tak się stało, biznes i jego liderzy muszą działać w sposób obliczony na długofalowe, trwałe korzyści dla społeczeństwa i nie bać się zabierać głosu w ważnych sprawach dla społeczeństwa problemach - dodaje Mitraszewski.

Firma Edelman od 22 lat prowadzi międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności do głównych instytucji publicznych: rządu, biznesu, organizacji pozarządowych i mediów. Tegoroczny Edelman Trust Barometer został przeprowadzony na grupie ponad 36 000 respondentów w 28 krajach w okresie od 1 do 24 listopada 2021 roku.

Badania przeprowadzono w następujących krajach: Argentyna, Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Kolumbia, Francja, Niemcy, Indie, Indonezja, Irlandia, Włochy, Japonia, Kenia, Malezja, Meksyk, Nigeria, Rosja, Arabia Saudyjska, Singapur, RPA, Korea Południowa, Hiszpania, Tajlandia, Holandia, , Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, USA.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online