Polski rynek reklamowy wzrośnie w tym roku do 7,5 mld zł. Najwięcej zyskają telewizja i internet, traci prasa

Polski rynek reklamowy osiągnie w tym roku wzrost 6,6 proc., a łączna wartość wydatków na reklamę wyniesie 7,533 mld zł. Globalnie rynek reklamowy odnotuje 4,5 proc. wzrostu, osiągając wartość 581 mld dolarów - wynika z prognozy agencji mediowej Zenith.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Polski rynek reklamowy wzrośnie w tym roku do 7,5 mld zł. Najwięcej zyskają telewizja i internet, traci prasa
fot. Shutterstock.com

Prognoza dla rynku polskiego

- Czynniki gospodarcze i sytuacja na rynku reklamy powodują, że w najnowszym raporcie zdecydowaliśmy się podnieść wcześniejsze prognozy wzrostu nakładów na reklamę w 2018 r. do 6,6 proc.  - mówi Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

Agencja jako udaną ocenia pierwszą połowę roku w branży reklamy. Mimo dalszych spadków średniego czasu oglądania telewizji (spadek ATV o 4,6 proc. dla grupy 16-49 lat w pierwszym półroczu 2018 vs analogiczny okres 2017 r.), nakłady na reklamę w tym medium rosną. Bloki reklamowe - mimo podwyżek cen - zostały w pełni wyprzedane.  

Tegoroczny wzrost dodatkowo napędzany jest piłkarskim mundialem - wyższym w tym okresie wynikom oglądalności towarzyszył wzrost wydatków na reklamę spotową i sponsoring w TVP. Wobec rosnącego zainteresowania reklamodawców obecnością w telewizji i idącym za nim wyraźnym wzrostem budżetów, Zenith podniósł prognozę wzrostu wydatków na reklamę telewizyjną do 6,9 proc.

- Mamy za sobą kolejny bardzo dobry okres dla rynku reklamowego. Pozytywne sygnały, które płyną z gospodarki a w szczególności wzrost PKB, spadek bezrobocia, rosnące wynagrodzenia i wzrost wskaźników konsumpcji detalicznej, przekładają się na decyzje marketerów o zwiększeniu inwestycji reklamowych w mediach. Widzimy to w szczególności na przykładzie telewizji, która od ostatniego kwartału 2017 r. notuje wyraźny wzrost wpływów i nawet pomimo usztywnienia polityki cenowej oraz spadku średniego czasu oglądania, nie ma problemu ze sprzedażą czasu reklamowego - ocenia Bartoszewska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-wydatki-w-2018-roku-o-9-2-proc-w-gore-w-internecie-wiekszy-wzrost-niz-w-telewizji ##

Rośnie rynek internetowy

Zenith zakłada 10-procentowy wzrost rynku reklamy internetowej (najwięcej spośród wszystkich mediów). Wpływ na to mają wzrosty nakładów na reklamę video online.

Wraz ze wzrostem korzystania z treści na urządzeniach mobilnych, rosną budżety na reklamę w tym kanale, zwłaszcza w social mediach.

Reklamodawcy coraz większą uwagę przykładają do jakościowego planowania i realizacji kampanii, stawiając na precyzyjne i efektywne dotarcie do konsumentów, na czym zyskuje segment reklamy programmatic.

Zyska reklama radiowa

Wydatki na reklamę radiową wzrosną w tym roku o 6,4 proc. - prognozuje Zenith. Wynika to z podwyżek cenników we wszystkich stacjach (średnio o 13 proc.) i usztywnieniu polityk handlowych. Na stałym, wysokim poziomie, jest popyt na czas antenowy.

Budżety na reklamę w radiu istotnie zwiększyły sieci handlowe, m.in. RTV Euro AGD, Kaufland, Biedronka i Carrefour. Na uwagę zasługują także wysokie wzrosty (+103 proc.) wydatków reklamowych sektora finansowego. Z kolei Aflofarm, największy reklamodawca radiowy, w pierwszej połowie roku zredukował swoje wydatki w tym medium.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grupa-rmf-wyniki-finansowe-w-2017-roku ##

Reklama na nośnikach zewnętrznych

Sektor reklamy zewnętrznej odnotuje w 2018 r. niewielki wzrost − o 0,2 proc. Firmy z branży telekomunikacyjnej (z wyjątkiem Orange) znacznie zmniejszyły budżety na reklamę OOH. Jednocześnie rosną wydatki reklamodawców z najaktywniejszego obecnie na rynku reklamowym sektora handlowego.

Reklama w prasie

W magazynach i dziennikach prognozowane spadki wyniosą odpowiednio 6,4 proc. i 7,8 proc. co wskazuje na lekkie wyhamowanie spadkowego trendu dla prasy - ocenia Zenith.

Najwięksi reklamodawcy z branży FMCG (L’Oréal, P&G, Unilever, Nivea) od lat zdecydowanie ograniczają komunikację w magazynach, traktując ją jako uzupełnienie kampanii w innych mediach. Jednocześnie od kilku lat duże budżety w prasie alokuje Aflofarm (obecnie największy reklamodawca w magazynach), co wpłynęło na zwiększone zainteresowanie tym medium firm prowadzących wysyłkową sprzedaż preparatów i sprzętu medycznego.

W dziennikach Zenith obserwuje wzrosty wydatków spółek Skarbu Państwa (Totalizator Sportowy, Orlen, Lotos, PKO BP).

Reklama w kinach

Wydatki na reklamę w kinach będą w tym roku wyższe o 2,5 proc. wzrosną wydatki na reklamę w kinach. W pierwszej połowie roku medium to przyciągnęło o 6 proc.  mniej widzów niż w analogicznym okresie 2017, mimo bardzo dobrych wyników polskich produkcji.

Z uwagi na brak wielkich hitów kinowych jesienią, według prognoz Zenith ten rok prawdopodobnie nie przyniesie kolejnego rekordu frekwencji.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ile-zarabia-agora-z-gazety-wyborczej-kin-helios-i-gazeta-pl-wplywy-i-zysk-netto-w-2018-roku ##

Prognozy globalne

Na świecie Zenith zakłada 4,5-proc. wzrostu globalnych wydatków reklamowych. W mocy pozostaje zatem przewidywanie agencji z czerwca tego roku.  

Zmiany prognoz dotyczą natomiast lokalnych rynków lokalnych. Wydatki reklamowe w Kanadzie i Wielkiej Brytanii w ostatnim czasie wzrosły, co ma związek z większą dynamiką gospodarki w tych krajach. Osłabł natomiast region MENA (Middle East and North Africa).

Prognoza globalnych wydatków reklamowych w 2019 roku pozostaje bez zmian – 4,2 proc., natomiast na 2020 rok obniżono prognozę z 4,3 do 4,2 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/groupm-raport-tempo-wzrostu-inwestycji-na-reklame-na-swiecie ##

Najszybciej rosnącym tradycyjnym kanałem jest kino. Globalne wydatki na reklamę w tym medium będą rosły o 16 proc. rocznie, z czego dużą część generują Chiny. Udział tego medium w wydatkach całego rynku reklamowego w tym roku to jedynie 0,8 proc. Outdoor natomiast rośnie globalnie w tempie 3 proc.

Globalne prognozy: reklama w digitalu

Światowe wydatki na reklamę w social mediach będą rosły 16 proc. rocznie do 2020 r., czyli dwukrotnie wyżej od reklamy w wyszukiwarkach. Wzrosty generują dynamiczne formaty wideo.

- Do tej pory formaty wideo w mediach społecznościowych były raczej uzupełnieniem komunikacji spotowej w telewizji, teraz stają się dla nich konkurencją. Ma to związek z pojawianiem się dłuższych formatów w social media (transmisje, programy) i reklam, które przerywają transmisje, podobnie jak w TV. Oznacza to coraz większą konkurencję dla nadawców telewizyjnych - czytamy w prognozie Zenith.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wavemaker-przed-starcomem-groupm-przed-publicis-media-havas-media-z-najwyzsza-dynamika-raport-recma-z-polski ##

Reklamy w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych napędzą 67 proc. wzrostu wydatków reklamowych do 2020 roku  Analitycy Zenith przewidują, że dwie trzecie wzrostu wydatków reklamowych między 2017 a 2020 rokiem będzie pochodzić z wydatków na reklamę w wyszukiwarkach (paid search) i reklamę w mediach społecznościowych.

Według raportu Advertising Expenditure Forecasts, od 2017 do 2020 roku wydatki na paid search wzrosną z 86 mld dolarów do 109 mld dolarów, a na reklamy w social media z 48 mld do 76 miliardów dolarów.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu