Znaczna poprawa efektywności

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Grupa wypracowała zysk operacyjny na poziomie 848 mln zł, a bez uwzględnienia transakcji sprzedaży Żagla wyniósł on 580 mln zł. Koszty funkcjonowania spadły, dając wskaźnik CIR na poziomie 54,7% (63,8% bez transakcji sprzedaży Żagla). Współczynnik wypłacalności wzrósł do 12,04%.

Główne dane 2009:

  • Zysk operacyjny (przed rezerwami) 848 mln zł wyższy o 60% niż przed rokiem, bez transakcji sprzedaży spółki Żagiel: 580 mln zł (+9% vs 2008)
  • Wskaźnik kredyty/depozyty z uwzględnieniem finansowania walutowego z KBC na poziomie 75,7%, poprawa o 15,4 p.p.
  • Wskaźnik koszty/dochody (CIR) na poziomie 54,7%, o 12,8 p.p. niższy niż przed rokiem, bez transakcji sprzedaży spółki Żagiel: 63,8% (poprawa o 3,7 p.p.)
  • Zysk netto w wysokości 34,6 mln zł
  • Współczynnik wypłacalności na poziomie 12,04%
  • Zmiana modelu biznesowego w obszarze consumer finance - sprzedaż udziałów w spółce Żagiel

W 2009 Grupa wypracowała wyższy niż w latach ubiegłych zysk operacyjny przed rezerwami w wysokości 848 mln zł. Bez uwzględniania transakcji sprzedaży Żagla zysk operacyjny wyniósł 580 mln zł i był o 9% wyższy niż przed rokiem.

Wynik Grupy z tytułu odsetek wyniósł 1,061 mld zł i pozostał na podobnym poziomie jak przed rokiem. Wynik z tytułu opłat i prowizji wyniósł 304 mln zł i był wyższy o 3,7% od wyniku wypracowanego w ubiegłym roku. Natomiast w samym IV kwartale wynik z tytułu opłat i prowizji był wyższy o 3,6% i wyniósł 76 mln zł. Na wzrost tych kategorii wpłynęło zwiększenie wyniku na transakcjach depozytowych i na obsłudze kart płatniczych, bankomatów i kart kredytowych.

Koszty funkcjonowania Grupy w 2009 roku wyniosły 1,023 mld zł i w porównaniu z 2008 rokiem ukształtowały się na poziomie niższym o 7,4%. W samym IV kwartale 2009 roku wyniosły blisko 260 mln zł i były niższe o 13,3% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Koszty osobowe spadły w 2009 roku o 15,3% w porównaniu do 2008 roku, a w ostatnim kwartale 2009 spadły o 18,7% w stosunku do IV kwartału 2008 roku. Spadek kosztów osobowych wynika głównie z programu racjonalizacji zatrudnienia w Grupie, w efekcie którego zatrudnienie w Kredyt Banku zmniejszyło się o 12,4% czyli o 678 etatów.

Wskaźnik koszty do dochodów (CIR) za 2009 rok wyniósł 54,7% i był niższy w stosunku do 2008 roku o 12,8 p.p., natomiast wskaźnik ten bez transakcji sprzedaży spółki Żagiel wyniósł 63,8% (poprawa o 3,7 p.p. vs. 2008). W IV kwartale 2009 roku wskaźnik ten wyniósł 39,3%, w porównaniu do 70,2% w IV kwartale 2008 roku, tj. spadł o 30,9 p.p.

W 2009 roku Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 34,6 mln zł, w samym IV kwartale zysk netto wyniósł 20 mln zł. Na wysokość zysku wpłynęły wysokie odpisy netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych, innych aktywów oraz rezerw, których saldo wyniosło ponad 803 mln zł. Największe rezerwy w wysokości 497 mln zł w 2009 roku utworzono w obszarze consumer finance.

 Na koniec 2009 roku wskaźnik kredyty/depozyty ukształtował się na poziomie 114,5% i był niższy o 17,4 p.p., natomiast wskaźnik ten, liczony z uwzględnieniem finansowania walutowego z KBC wyniósł 75,7%.

Aktywność biznesowa:

Portfel depozytów klientów wzrósł na koniec IV kwartału 2009 roku o 10,8% w porównaniu ze stanem na koniec IV kwartału 2008 roku. W 2009 roku depozyty klientów detalicznych wzrosły o ok. 4 mld zł.

Dzięki nowej ofercie depozytowej oraz prowadzonej kampanii reklamowej, w IV kwartale zanotowano wzrost salda depozytów klientów detalicznych o 532 mln zł.

Na koniec IV kwartału 2009 roku liczba kont oszczędnościowych zwiększyła się o 12,2% w porównaniu do końca III kwartału 2009 roku i o 34,1% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wartość zgromadzonych środków wzrosła w ciągu roku o 79,6%. Wzrost liczby i wartości zdeponowanych środków jest efektem konkurencyjnych warunków oprocentowania tego rachunku oraz nowej oferty Konto Oszczędnościowe Lokata Swobodna, z dzienną kapitalizacją odsetek.

W IV kwartale 2009 roku pozyskano rekordową w historii Banku liczbę prawie 32 tys. nowych rorów, ich liczba wzrosła o 4,1% w porównaniu do stanu na koniec 2008 roku.

W roku 2009 Kredyt Bank jako dystrybutor produktów inwestycyjnych oferowanych przez KBC TFI oraz TUnŻ Warta osiągnął łączną w wysokości 1,4 mld PLN, w tym blisko 400 mln PLN w produktach oferowanych w 11 subskrypcjach.

W całym 2009 roku przeprowadzono cztery akcje promocyjne kredytów gotówkowych (Happy Week), w trakcie których sprzedano 38 tys. kredytów o wartości 473 mln zł. W ostatniej edycji kampanii, prowadzonej na przełomie listopada i grudnia udzielono ponad 10 tys. kredytów, o łącznej wartości 122,5 mln zł.

Wartość brutto portfela kredytów mieszkaniowych w IV kwartale 2009 roku w porównaniu do III kwartału 2009 roku wzrosła o 0,3%, a w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 6,5%.

Wartość nowo udzielonych kredytów mieszkaniowych w IV kwartale wzrosła o 7% w stosunku do III kwartału 2009. 

Bank wydzielił segment msp jako osobną linię biznesową w celu zapewnienia większej koncentracji i specjalizacji w tym segmencie.

W bankowości korporacyjnej znacznie, bo o 25% wzrosła liczba rachunków płacowych oferowanych w ramach Cash Management, oraz o 20% liczba rachunków sum depozytowych. W dalszym ciągu rośnie wolumen akredytyw importowych, udział rynkowy Kredyt Banku w tym produkcie wzrósł w IV kwartale 2009 roku do około 10%.

W IV kwartale Bank uruchomił telefoniczne Centrum Obsługi Klientów dla klientów instytucjonalnych i msp.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"