ZOG: reklama w Polsce 5,5 proc. w dół, na świecie - 3,3 proc. w górę

Według prognoz ZenithOptimedia Group wydatki reklamowe w Polsce w całym br. będą o 5,5 proc. niższe niż rok wcześniej, wynosząc niecałe 6,8 mld zł. Natomiast globalnie wzrosną o 3,3 proc., a w kolejnych latach - o 4,1 i 5,6 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Dom mediowy ZenithOptimedia Group zredukował właśnie swoje prognozy dotyczące wartości polskiego rynku reklamowego w br. We wrześniu firma oceniała, że ta wartość zmniejszy się w skali roku o 4,9 proc., natomiast obecnie szacuje ten spadek na 5,5 proc.

Przypomnijmy, że według estymacji Starlinka w trzech kwartałach br. wydatki na reklamę były w Polsce o 5,3 proc. niższe niż rok wcześniej, a w całym br. spadną o 6 proc. (przeczytaj szczegóły).

- Według najnowszych danych GUS, PKB wzrósł w III kwartale zaledwie o 1,4 proc. rok do roku, spadły także inwestycje (o 1,5 proc.) i popyt krajowy (o 0,7 proc.). To dane niższe od oczekiwanych przez analityków, którzy spodziewali się wzrostu PKB na poziomie 1,8 proc. - zauważa Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group, podkreślając, że hamująca gospodarka i zapowiedzi dalszego pogorszenia koniunktury negatywnie wpływają na sytuację na rynku reklamowym. - Budżety zmniejszyli reklamodawcy z branży FMCG, do ograniczenia wydatków zmuszona jest także branża farmaceutyczna, która poniosła bardzo duże straty w wyniku zmiany ustawy refundacyjnej. Wydatki na reklamę zmniejszają także firmy z branży finansowej. W trudnej sytuacji jest też branża telekomunikacyjna, jednak pojawienie się na rynku nowego operatora zmniejszyło spadek wydatków na reklamę w tym sektorze - wylicza Bronowska.

Według ZOG wartość reklamy w dziennikach spadnie w skali roku o 20,1 proc., w magazynach - o 16,2 proc., na outdoorze - o 7,1 proc., w telewizji - o 6,3 proc., a w radiu - o 1,2 proc. Spadek prognoz dotyczących reklamy radiowej firma uzasadnia tym, że największy reklamodawca w tym segmencie, koncern farmaceutyczny Aflofarm, zredukował znacząco swój budżet w II połowie br. Jedynie kina i internet zanotują wzrost wpływów reklamowych, wynoszący odpowiednio 3,7 i 8 proc. - Ze względu na odczuwalne spowolnienie rynku, w reklamie internetowej główny nacisk kładziony jest na efektywność i optymalizację. Dlatego też największe wzrosty wydatków zauważalne są w kampaniach SEM, kampaniach performance'owych i coraz bardziej popularnych kampaniach audience on demand - opisuje Agata Majecka, dyrektor zarządzająca Performics, digitalowego działu ZenithOptimedia Group. - Inwestycje w reklamę display pozostają na zeszłorocznym poziomie, choć w ramach tych działań obserwujemy zwiększenie wydatków na reklamę video i reklamę mobile. Są to dwa silne trendy, które ze względu na dynamicznie rosnący potencjał, jeszcze wyraźniej zarysują się w przyszłym roku, szczególnie kosztem kampanii bannerowych - dodaje.

Wartość globalnego rynku reklamowego w br. ZenithOptimedia Group szacuje na 497 mld dolarów, czyli 3,3 proc. więcej niż w ub.r. Według firmy w kolejnych latach ta wartość będzie zwiększać się o 4,1 i 5,6 proc., a w 2015 roku osiągnie poziom 573 mld dolarów. Analitycy ZOG podkreślają, że ten wzrost zawdzięczać gbędziemy rynkom rozwijającym się (definiowanym tu jako kraje poza Ameryką Północną, Europą Zachodnią i Japonią), gdzie wydatki reklamowe wzrosną w 2013 roku średnio o 8 proc., podczas gdy na rynkach rozwiniętych wzrost wyniesie zaledwie 2 proc., głównie z powodu kryzysu w strefie euro.

grafika

„Obecnie kryzys w strefie euro ma szczególnie negatywny wpływ na globalny wzrost gospodarczy. Strefa euro jest w recesji, maleje import, a ryzyko rozpadu eurolandu zwiększa niepewność na światowych rynkach, co sprawia, że firmy raczej gromadzą gotówkę zamiast inwestować. Rynki rozwijające się zwolniły w połowie tego roku, po części z powodu słabego eksportu do strefy euro, ale ostatnie dane gospodarcze pokazują, że interwencje podjęte przez ich rządy pomogły zapobiec dalszym spadkom” - czytamy w komunikacie ZOG.

Analitycy firmy podkreślają, że największym zagrożeniem dla prognozowanego wzrostu w 2013 roku jest tzw. klif fiskalny w USA (automatyczny wzrost podatków i redukcja wydatków publicznych w styczniu) oraz ryzyko zaostrzenia konfliktu na Bliskim Wschodzie, który może wpłynąć na wzrost cen ropy naftowej. Prognozy ekonomistów mówią jednak, że globalna gospodarka będzie stopniowo przyspieszała w ciągu najbliższych 3 lat, a według Międzynarodowego Funduszu Walutowego że globalne PKB wzrośnie nominalnie z 5,6 proc. w 2012 do 6,9 proc. w 2015.

Jeśli chodzi o wydatki reklamowe w poszczególnych mediach, to ZenithOptimedia Group przewiduje, że internet zwiększy swój udział w torcie reklamowym z 18 proc. w br. do 23,4 proc. w 2015. W tym czasie udział czasopism i magazynów będzie wciąż malał - średnio o 1 proc. rocznie. Przy czym prognozy te dotyczą wersji drukowanych, a nie serwisów internetowych gazet i czasopism, ich wersji na tablety czy aplikacji mobilnych, które są uwzględnione w szacunkach dotyczących reklamy w internecie. Z kolei udział telewizji w rynku reklamowym będzie oscylował wokół 40 proc., a udziały radia i outdooru będą nieznacznie spadać.

grafika

ZenithOptimedia Group przewiduje, że w 2013 wartość wydatków reklamowych w internecie przewyższy wydatki na reklamę w gazetach, a w 2015 będzie wyższa niż wartość reklamy w gazetach i czasopismach łącznie. Dodatkowo według ZOG w latach 2012-2015 internet zapewni 59 proc. wzrostu wydatków reklamowych, a telewizja - 39 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"