Zysk Agory spadł o 58 proc,. przychody i zatrudnienie o 13 proc.

Grupa medialna Agora miała 22,4 mln zł netto w trzech kwartałach2009 roku wobec 53,9 mln zł zysku w analogicznym okresie rokwcześniej. Przychody wyniosły 819 mln zł wobec 941 mln zł rokwcześniej.

pr / agora
pr / agora
Udostępnij artykuł:

Dane Agory za 1-3 kwartał 2009 r. (porównanier/r)(Poniższe dane finansowe Grupy pochodzą zkomentarza Zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za trzecikwartał 2009 r. )

-Według szacunków Grupy wydatki na całym rynku reklamy wyniosły4,96 mld zł (spadek o 13%).

-Przychody Grupy wyniosły 819 mln zł (spadek o 13%). Sprzedażreklam wyniosła 533,8 mln zł (spadek o 21,3%), sprzedaż wydawnictwwyniosła 145,2 mln zł (spadek o 4,3%), a sprzedaż ProjektówSpecjalnych (w tym kolekcji) 64,6 mln zł (wzrost o 61,5%).

-Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej wyniosła 252,3 mln zł(spadek o 31,8%), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 113 mln zł(spadek o 2%). Gazeta sprzedawała średnio 376 tys. egz., a jejudział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł 38,5% (spadek o3 pkt%). Jeśli wyeliminować wpływ spadku przychodów z ogłoszeńrekrutacyjnych, to udział Gazety w wydatkach reklamowych wdziennikach pozostał na poziomie sprzed roku.

- Sprzedaż reklam w bezpłatnej gazecie Metro wyniosła 23,4 mlnzł (spadek o 15,5%). Ze względu na mniejszą dynamikę spadkuprzychodów reklamowych w Metrze w porównaniu ze spadkiem wydatkówna reklamę w dziennikach (spadek o 26%), bezpłatna gazeta Agoryzwiększyła udział w wydatkach na reklamę dzienników o 0,5 pkt% doprawie 4%.

- Przychody segmentu Internet wyniosły 58,5 mln zł (wzrost o9,8%), w tym 12,3 mln zł z działalności Trader.com (Polska) dlaklientów spoza Grupy Agora. W sierpniu 2009 r. zasięg serwisówGrupy Gazeta.pl osiągnął poziom 58%2.

- Przychody Grupy AMS wyniosły 122,2 mln zł (spadek o 9,2% przyzmniejszeniu wydatków na rynku reklamy zewnętrznej o 13%). AMSzwiększył udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 2 pkt% dopoziomu 26,6%.

- Przychody ze sprzedaży Czasopism wyniosły 70 mln zł (spadek o16,5%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 13,8 mln zł.

- Przychody segmentu Radio wyniosły 54,2 mln zł (spadek o11,3%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 2,3 mln zł.

- Koszty operacyjne netto Grupy w okresie styczeń-wrzesień 2009r. spadły do poziomu 785,6 mln zł (spadek o 9,9%), a w samymtrzecim kwartale 2009 r. obniżyły się do 234 mln zł (spadek o12,5%). Spadek kosztów w pierwszych trzech kwartałach 2009 r. jestm.in. efektem programu poprawy efektywności operacyjnej wdrażanegow Grupie od grudnia 2008 r., w tym: zmniejszenia wydatków nareprezentację i reklamę (o 31,7%), niższych kosztów wynagrodzeń iświadczeń na rzecz pracowników (spadek o 7,7%, bez niegotówkowychkosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych)oraz niższych o 11,1% kosztów usług druku.

- Zgodnie z ogłoszonym w grudniu 2008 r. programem poprawyefektywności operacyjnej, Grupa na bieżąco ogranicza koszty. Jakzapowiadano, z końcem października 2009 r. Agora zakończyłarealizację programu zwolnień grupowych. Liczba wypowiedzeńwręczonych pracownikom Grupy do końca września 2009 r. wyniosła377, a do końca października 2009 r. wzrosła do 393. Zatrudnieniena koniec września 2009 r. wyniosło 3 200 etatów i było o 473 etatymniejsze niż 31 grudnia 2008 r. Pełne efekty podjętych działań postronie kosztowej znajdą odzwierciedlenie w wynikach Grupy w 2010r.

- EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 101,3 mln zł (spadek o34,3%), a marża EBITDA operacyjna wyniosła 12,4%. Zysk netto Grupyprzypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 23,4mln zł.- Na koniec września 2009 r. Grupa posiadała środki pieniężne wwysokości 247,8 mln zł, na które składały się gotówka i jejekwiwalenty w wysokości 125 mln zł i 122,8 mln zł zainwestowane wbezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe. Zadłużenie Grupywyniosło 119,6 mln zł (Spółka spłaciła 3 kwartalne raty liniikredytowej wykorzystanej w latach ubiegłych), a linia kredytowaGrupy dostępna do wykorzystania wyniosła 200 mln zł.

Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora wtrzecim kwartale 2009 r. (porównanie r/r):

RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZA

Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ześrednią dzienną sprzedażą 353 tys. egz. (spadek o 10%). Jej wpływyze sprzedaży egzemplarzy wzrosły o 4,2% do 37,6 mln zł. W wynikuporozumienia pomiędzy Axel Springer Polska Sp. z o.o., wydawcąDziennika Polska Europa Świat, i INFOR PL S.A., wydawcą GazetyPrawnej, Infor Biznes Sp. z o.o. został wydawcą Dziennika Polska,Europa, Świat, a 14 września 2009 r. na rynku ukazał się, powstałyz połączenia obu tytułów, Dziennik Gazeta Prawna. Średnierozpowszechnienie płatne Dziennika Gazety Prawnej w okresie 14-30września 2009 r. wyniosło 126 tys. egz. Rozpowszechnianie płatneDziennika Polska Europa Świat w okresie lipiec-sierpień 2009 r.wyniosło 79,1 tys. egz. (wydawca nie złożył deklaracji zawrzesień), a rozpowszechnienie płatne Gazety Prawnej w okresie 1lipca-11 września 2009 r. wyniosło 62,1 tys. egz. RozpowszechnianieRzeczpospolitej w 3q09 wyniosło 137 tys. egz. (spadek o 10,2%),Faktu - 455 tys. egz. (spadek o 6,1%), a Super Expressu 186 tys.egz. (spadek o 7,7%). Średnia sprzedaż tytułów Polskapressewydawanych pod szyldem Polska (których liczba od marca 2009 r.została zredukowana z 18 do 9) w 3q09 wyniosła 290 tys. egz.3.Zmianie uległy ceny okładkowe dzienników: Dziennik Gazeta Prawnakosztuje 2,6 zł (poniedziałek-czwartek) i 2,9 zł (piątek; tytuł nieukazuje się w soboty). Codzienne wydanie Rzeczpospolitej kosztuje3,4 zł, a gazet zrzeszonych pod szyldem Polska od 1,5 zł do 1,7 zł.Cena okładkowa wydania codziennego Gazety Wyborczej wynosi 2 zł, awydania piątkowego i sobotniego 2,5 zł. Gazeta w prenumeracieteczkowej kosztuje 1,6 zł. W 3q09 Gazeta Wyborcza byłanajpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym docierając do 4,2 mlnczytelników (14% zasięgu, CCS). Przychody Gazety z reklam wyniosły77,5 mln zł (spadek o 27,2%), a jej udział w wydatkach na reklamę wdziennikach wyniósł prawie 38% (spadek o niespełna 2 pkt% wstosunku do 3q08). Na spadek udziału Gazety w wydatkach na reklamęw dziennikach ma m.in. wpływ znacząco mniejsza liczba ogłoszeńrekrutacyjnych, w których Gazeta jest liderem. Po wyłączeniuogłoszeń branży praca Gazeta nieznacznie umocniła w 3q09 swójudział w wydatkach na ogłoszenia wymiarowe w dziennikach. UdziałFaktu i Dziennika (do 14 września 2009 r.) w wydatkach na reklamę wdziennikach w tym okresie wyniósł odpowiednio 7-8% i 4,5%.

INTERNET

Przychody ze sprzedaży reklam internetowych6 Agory urosły o32,2% do poziomu 11,9 mln zł. Wpływy z ogłoszeń w wortalachwyniosły 5,4 mln zł i spadły o 18,2%, m.in. w efekcie niższychprzychodów z alokacji do działalności internetowej przychodów zesprzedaży oferty dwumedialnej. W sierpniu 2009 r. zasięg serwisówGrupy Gazeta.pl wśród polskich internautów wyniósł 58%, a liczbaużytkowników 9,7 mln osób (wzrost o 38,6%). W omawianym okresieuruchomiono nową stronę główną portalu Gazeta.pl oraz, na bazieumowy podpisanej z Microsoft Inc., uruchomiono nową stronę głównąportalu MSN.pl - Msn.gazeta.pl, który jest rozwijany w ramach GrupyGazeta.pl.

METRO

Wpływy reklamowe Metra wyniosły 7,1 mln zł i obniżyły się o24,5%. Wpływy tytułu z reklam wymiarowych spadły o 23%, tyle, ilewydatki na reklamę w dziennikach, w związku z czym udział Metra wwydatkach na dzienniki utrzymał się na poziomie zeszłego roku (4%).Na rynku stołecznym udział ten Metra wzrósł o prawie 3 pkt% wstosunku do 3q08. Tytuł zajął drugą pozycję (za Gazetą) podwzględem udziałów w wydatkach na ogłoszenia wymiarowe w dziennikachstołecznych. Metro zanotowało w 3q09 bardzo dobre wynikiczytelnictwa docierając do ponad 1,9 mln osób (6,5% zasięgu, CCS).Tytuł zanotował stratę na poziomie EBITDA operacyjna1 w wysokości0,4 mln zł. W omawianym okresie Metro rozwijało ofertę Metro+łączącą działania reklamowe na łamach tego dziennika i innychmediów Grupy. W ofercie tytułu znalazły się m.in. pakiety z GazetąWyborczą, serwisami Agory, stacjami radiowymi i spółką AMS.

PROJEKTY SPECJALNE

Przychody Projektów Specjalnych wzrosły do 12,5 mln zł i wzrosłyo 86,6% (przychody ze sprzedaży do klientów spoza Grupy Agory).Agora wydawała 4 kolekcje i 7 projektów jednorazowych, sprzedającokoło 0,6 mln książek i książek z dołączonymi płytami DVD i CD,m.in. z serii przewodników Miasta Marzeń, kolekcji Religie Świata iserii filmowej książek z DVD Woody Allen.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA

Przychody grupy AMS z reklam wyniosły 35,8 mln zł i obniżyły sięo 11,9% przy spadku wszystkich wydatków na reklamę zewnętrzną o21%, dzięki czemu szacowany udział grupy AMS w wydatkach na reklamęzewnętrzną wzrósł do 26% (o 3pkt%). Wyższa dynamika przychodówAMS-u niż dynamika rynkowa została zrealizowana głównie dziękiprzychodom z nośników z segmentu Premium. Koszty operacyjne grupyAMS utrzymały się na poziomie zbliżonym do 3q08 (spadek o 0,3%).Jedyną pozycją kosztową, która zanotowała wzrost w 3q09, był kosztamortyzacji (wzrost o 27,6%) wynikający z intensywnych działańinwestycyjnych prowadzonych w latach ubiegłych.

CZASOPISMA

EBITDA operacyjna Czasopism wyniosła 4,9 mln zł, a przychodywyniosły 22,4 mln zł (spadek o 17,3%). Zmniejszenie wpływów zreklam10 (o 18,4% do 12 mln zł) i ze sprzedaży egzemplarzy (o 14%do 10,4 mln zł) związane jest z ogólnym pogorszeniem koniunkturygospodarczej, a w przypadku spadku z przychodów reklamowych - zograniczeniem budżetów promocyjnych reklamodawców z branżybudowlanej i elektronicznej. Średnie rozpowszechnianie płatnemiesięczników Agory obniżyło się o 14,4%. Udział czasopism Agory wwydatkach reklamowych w magazynach ogólnopolskich wyniósł 6,9%, a wwydatkach reklamowych w miesięcznikach 12% (według danychcennikowych). Koszty operacyjne segmentu spadły o 19,6%.

RADIO

Przychody z reklam radiostacji Agory wyniosły 13,6 mln zł(spadek o 26,1% na rynku, który skurczył się o 20%). Spadekprzychodów segmentu wynika głównie z niższych przychodów z usługpośrednictwa w sprzedaży własnego i obcego czasu antenowego oraz zmniejszej liczby kampanii reklamowych rozliczanych w barterze.Spadek kosztów działalności radiowej (o 26,1%) jest m.in. efektemzmniejszenia kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników(o 30,6%) oraz ograniczenia kosztów marketingowych (o 41,4%). W3q09 stacje radiowe Agory zanotowały dodatni wynik na poziomieEBITDA operacyjna1 w wysokości 0,9 mln zł.

Perspektywy

KOSZTY W 2009 R.

Program poprawy efektywności operacyjnej ipolityka ścisłej kontroli kosztów (w tym nowego zatrudnienia) będąkontynuowane w całej Grupie w celu dostosowywania jej dotrudniejszego rynkowo okresu związanego ze spowolnieniemgospodarczym. Grupa zamierza kontynuować politykę dyscyplinykosztowej także w odniesieniu do wydatków na reprezentację ireklamę. Należy jednak pamiętać, że poziom tych wydatków zależy oddynamiki rozwoju poszczególnych mediów, a także rynkowej aktywności(w tym sezonowości wydatków reklamowych w 4q09) i projektówkonkurencji. Wysokość kosztów materiałów i energii w dużej mierzezależy od kursu wymiany EUR/PLN, wolumenu produkcji i cen energii.W 4q09 na wysokość tych kosztów wpłyną m.in. kurs wymiany EUR/PLNoraz wyższe niż rok wcześniej ceny energii.

RYNEK REKLAMY W 2009 R.

Kondycja rynku reklamy w 4q09 zależy w istotnej mierze od stanupolskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji, skalinapływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji.Opierając się na wartości tych wskaźników w trzech pierwszychkwartałach 2009 r., nie dostrzegamy istotnych elementów poprawy narynku reklamy.

Powyższe dane finansowe Grupy pochodzą z komentarza Zarządu isprawozdania finansowego Grupy Agora za trzeci kwartał 2009 r.

pr / agora
Autor artykułu:
pr / agora
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów