SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

IAA po krytykowanych reklamach Tigera i PGE zażenowane niefrasobliwością agencji reklamowych i marketerów

IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy przyznało, że jest zażenowane ostatnią kampanią napoju energetycznego Tiger. To w jego ocenie kolejny przykład niefrasobliwości marketerów i obsługujących je agencji reklamowych. Zapowiedziało podjęcie działań edukacyjnych i upowszechnianie usługi copy advice.

Article

W czwartek IAA wydało oświadczenie, w którym odnosi się  do reklam bulwersujących opinię publiczną (organizacja nie podaje w nim nazw konkretnych marek czy firm). Punktem wyjścia do zajęcia stanowiska jest ostatnia kampania marki Tiger (Grupa Maspex) na Instagramie, w ramach której zamieszczono grafikę z wyprostowanym środkowym palcem, datą 1 sierpnia i hasłami: Dzień pamięci. Chrzanić to, co było. Ważne jest to, co będzie”.

Afera wokół tej reklamy rozpoczęła się 9 sierpnia. W jej wyniku Maspex Wadowice rozwiązał umowę z odpowiedzialną za obsługę marki Tiger w social mediach agencją J. Walter Thompson Group Poland. Ta zwolniła dwójkę pracowników odpowiedzialnych za te wpisy. Maspex z kolei ukarał swoich pracowników z działu marketingu karami finansowymi. Profile marki Tiger z Instagrama i Twittera usunięto. Marketer wielokrotnie przepraszał i wpłacił 500 tys. zł na rzecz Powstańców.

W wydanym w czwartek oświadczeniu nie odnosi się bezpośrednio do tej reklamy, a ogólnie do reklam, które w ostatnim czasie zbulwersowały opinię publiczną.

„IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy ze smutkiem i zażenowaniem odnotowuje kolejne przykłady niefrasobliwości marketerów i firm reklamowych, które ich obsługują. Reklama napoju energetycznego to nie jedyny przykład komunikacji reklamowej, która bulwersuje i oburza. Równie niefortunne było przywołanie motywu Powstania Warszawskiego w reklamie dostawcy energii oraz autopromocyjna grafika kanału telewizyjnego z „przerobionym” napisem z bramy do obozu zagłady Auschwitz” - napisano w oświadczeniu.

Reklama napoju energetycznego to reklama Tigera. Przywołanie Powstania Warszawskiego w reklamie dostawcy energii - tu chodzi o niedawną kampanię PGE Polskiej Energetycznej. Z kolei poruszony wątek przerobionego napisu z bramy do Auschwitz to grafika promująca tekst Telewizji Republika.

Dalej IAA pisze: „Gdy dwa lata temu inny marketer wykorzystał zdjęcie, na którym koledzy nieśli opozycjonistę postrzelonego przez ZOMO w 1982 roku jako ilustrację „żartobliwego” linera wyraziliśmy nadzieję, że „ wszyscy: marketerzy, agencje reklamowe i media […] wykażemy się odpowiedzialnością i podejmiemy wysiłki, min. w zakresie edukacji i uwrażliwienia własnych pracowników, by branża i środowisko reklamowe nie były oceniane przez pryzmat takich zdarzeń, jak to, które aktualnie bulwersuje opinię publiczną. Niestety, tak się nie stało”. W tym fragmencie chodzi o reklamę wódki marki Żytnia z połowy 2015 roku.

W związku z zaistniałą sytuacją IAA postanowiło, że podejmie wszelkie działania, by upowszechniać usługę copy advice, polegającą na ocenie zgodności planowanego przekazu reklamowego z obowiązującym prawem oraz Kodeksem Etyki Reklamy. Zapowiedziało też, że podejmie wspólnie z Radą Reklamy działania edukacyjne w tym zakresie.
„Wszyscy odpowiadamy za to, jaka jest i jaka będzie reputacja naszej branży, jej postrzeganie przez środowiska opiniotwórcze i społeczeństwo, dlatego wierzymy, że naszą propozycję poprą inne stowarzyszenia skupiające marketerów i twórców reklamy” - czytamy w oświadczeniu IAA.

W środę stanowisko ws. reklamy Tigera zajęło Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Organizacja przyznała, że jest zażenowana tą komunikacją, ale jednocześnie przestrzegła przed nagonką na producenta napoju firmę Maspex i agencję pracującą dla marki - J. Walter Thompson.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: IAA po krytykowanych reklamach Tigera i PGE zażenowane niefrasobliwością agencji reklamowych i marketerów

31 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nick
Co znaczy przestrzega przed nagonką??? To jakaś groźba jest??
9 1
odpowiedź
User
Pan Ambroży
Problem w tym, że takie instytucje mogą tylko wyrażać ubolewanie, bo innych instytucji i innych środków nie ma.
2 0
odpowiedź
User
rozbawiony
Grupka umoczonych kolesi którzy jeszcze nigdy nie zrobili niczego dla jakości reklamy oprócz bronienia każdego syfu i swoich kolesi. To tak jakby w więzieniu jakości broniła grupa najcięższych skazańców.
I oni jeszcze przestrzegają żeby nie krytykować : )))
5 1
odpowiedź
User
gosc
True, akurat IAA powinna nabrac wody w usta. Dokladaja cegielke do tego jak ta branza wyglada. A wyglada zenujaco.
1 0
odpowiedź
User
Damian
Proponuję jak Pan Cejrowski, ZAPRZESTAĆ kupowania tego napoju, czyli TIGERA
1 0
odpowiedź
User
Leksyk
No agencja się nie popisała, dobrze, że marka szybko podjęła kroki i przeprosiła za całe zamieszanie.
0 2
odpowiedź
User
Wiem
Nie powinno się bojkotować firmy, przecież to polska marka.
1 3
odpowiedź
User
Prokurator do akcji to inni zaczną myśleć w przyszłości
Nie powinno się bojkotować firmy, przecież to polska marka.

Raczej marka kolesia z niemieckim obywatelstwem który walczył pod niemiecką flagą i takie efekty. Jak ktoś napluje Ci w twarz to też sprawdzasz czy to polska ślina?
3 1
odpowiedź
User
Klaudia
Ale dlaczego karać maspex żeby inni myśleli, ja wychodzę z założenia, że myśleć trzeba zawsze, a dopiero jak inni nie będą myśleć to ich za to karać, co ma piernik do wiatraka? Zdarzyła im się wpadka, teraz oni ponoszą tego konsekwencje i wystarczy, ale n ie rozumiem dlaczego mamy im dokładać żeby innym dać nauczkę? Bez sensu.
0 0
odpowiedź
User
erni
A co to jest IAA? Gdzie opublikowali to oświadczenie? Spróbujcie znaleźć to w necie - to jakaą kpina albo fejk. Redakcjo - co wy za ściemę wciskacie??? Co to za organizacja branżowa co nie ma swojej strony internetowej, a jedyny ślad po ich "stanowisku" to Wasz własny serwis? Sami ich wymyśliliście, czy o co chodzi??
0 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing