Płatny dostęp do treści, tzw. metryczny paywall, wprowadzono na początku lutego na ponad 20 stronach związanych z „Gazetą Wyborczą”. Bezpłatnie każdy użytkownik może czytać 10 artykułów w miesiącu, a dostęp do kolejnych trzeba wykupić w jednym z trzech pakietów kosztujących od 17,90 do 39,90 zł miesięcznie, przy czym promocyjna cena pierwszego pakietu miesięcznego wynosi tylko 0,99 zł (zobacz szczegóły).
Przedstawiciele Agory zadeklarowali, że w ciągu roku chcą pozyskać 30 tys. płacących użytkowników (więcej na ten temat), natomiast pierwsze konkretne statystyki paywalla przedstawią po pół roku od jego startu.
Dane Megapanelu PBI/Gemius opracowane przez Wirtualnemedia.pl pokazują, że w marcu br. na żadnej z czołowych dziesięciu stron „Gazety Wyborczej” przeciętny użytkownik nie wykonał 10 odsłon. Najwięcej, po ponad 9,5 odsłon, zanotowały Wyborcza.pl i Wroclaw.gazeta.pl.

Zdecydowanie najpopularniejsze są serwisy Wyborcza.pl i Wyborcza.biz. Pierwszy w marcu miał 2,51 mln użytkowników i 37,84 mln odsłon, a drugi - 1,66 mln użytkowników i 19,56 mln odsłon. W pierwszym przeciętny internauta spędził 18:28 minuty, a w drugim - 16:16 minuty.
W skali roku Wyborcza.pl i Wyborcza.biz. osiągnęły nawet wzrosty liczby użytkowników. Pierwszy zyskał 227,9 tys. użytkowników (10 proc. w górę), a drugi - 156,2 tys. (10,4 proc. w górę). Na Wyborcza.pl wykonano o 513,4 tys. odsłon mniej niż przed rokiem (1,3 proc. w dół), a na Wyborcza.biz - o 1,64 mln więcej (9,2 proc. w górę). Z obu serwisów internauci korzystali zdecydowanie krócej niż w marcu ub.r. - na Wyborcza.pl czas przypadający na przeciętnego użytkownika zmalał o jedną trzecią, a na Wyborcza.biz - o jedną piątą.

>>> Paweł Wujec: paywall obniżył odwiedzalność o 3-4 proc., duże rozczarowanie ze współpracy z NK.pl
Spadki liczby użytkowników, odsłon i czasu przypadającego na użytkownika zanotowały natomiast pozostałe strony „Gazety Wyborczej” z czołowej dziesiątki - serwisy wydań regionalnych „GW” i witryna „Wysokich Obcasów”. Zdecydowanie najwięcej stracił serwis Wroclaw.gazeta.pl - miał o 200 tys. użytkowników i 3,58 mln odsłon (to 30,9 i 39,3 proc. w dół), a średni czas zmalał o jedną trzecią.
Ogółem dziesięć najpopularniejszych stron „GW” zanotowało w marcu br. 8 mln użytkowników (bez uwzględnienia współodwiedzalności), czyli zaledwie o 10,5 tys. mniej niż rok wcześniej. Natomiast liczba odsłon zmalała o 14,81 mln (13,8 proc. w dół), do 92,86 mln, a czas przypadający na przeciętnego użytkownika - średnio o 32,8 proc.

Na drugiej podstronie porównanie wyników z marca z danymi ze stycznia i lutego br.
W styczniu br., kiedy jeszcze nie obowiązywał paywall, dziesięć czołowych witryn odwiedziło 9,14 mln internautów, o 1,14 mln więcej niż w marcu (w lutym wyniki zawsze są gorsze m.in. dlatego, że miesiąc ten liczy 28 dni). Z kolei liczba odsłon spadła ze 113,56 mln do 92,86 mln, czyli o 20,71 mln (to 18,2 proc. w dół), natomiast czas przypadający na średniego użytkownika - o 9,6 proc.
W tym ujęciu wyraźne spadki zanotowały wszystkie witryny oprócz Poznan.gazeta.pl i Katowice.gazeta.pl, które miały w marcu podobną liczbę użytkowników jak w styczniu. Za to serwis wrocławskiego dodatku „Gazety Wyborczej” stracił 26,6 proc. użytkowników, a strona „Wysokich Obcasów” - 28,7 proc. Witryny warszawskiej i trójmiejskiej „GW” miały o jedną trzecią mniej odsłon niż dwa miesiące wcześniej, a serwis „Wysokich Obcasów” - ponad 40 proc. mniej.

Warto jednak zaznaczyć, że również w ub.r., kiedy nie obowiązywał jeszcze paywall, serwisy „Gazety Wyborczej” w marcu też zanotowały niższą odwiedzalność niż w styczniu, przy czym spadki były zdecydowanie mniejsze niż w br.
Dziesięć czołowych stron miało w marcu 8 mln użytkowników (bez uwzględnienia współodwiedzalności), o 118,6 tys. mniej niż w styczniu (1,5 proc. w dół) oraz 107,67 mln odsłon, o 4,78 mln mniej niż dwa miesiące wcześniej (spadek o 4,3 proc.).











