Rada Reklamy apeluje do marketingowców: posługujcie się symbolami patriotycznymi odpowiedzialnie i stosownie

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy zaapelował do twórców reklam, by wykorzystując w komunikacji marketingowej symbolikę narodową i konotacje historyczne czynili to odpowiedzialnie i zgodnie z dobrymi obyczajami.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Rada Reklamy apeluje do marketingowców: posługujcie się symbolami patriotycznymi odpowiedzialnie i stosownie

W związku z budzącymi duże kontrowersje, pojawiającymi się w ostatnich tygodniach przypadkami przekazów reklamowych odwołujących się do ważnych dla Polaków wydarzeń historycznych, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy wystosował apel do twórców i osób decydujących o kształcie reklamy.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pge-k2-i-powstanie-warszawskie-tej-reklamy-nie-wymyslila-agencja-lecz-klient ##

Rada zwróciła uwagę, że „należyte wykorzystanie wydarzeń historycznych i symboli patriotycznych w komunikacji marketingowej jest kwestią trudną i wymagającą dużej odpowiedzialności. Firmy powinny mieć prawo do korzystania z symboliki i historii narodowej pamiętając jednak zawsze o należytym szacunku i poszanowaniu wartości. Odpowiedzialność za to spoczywa zarówno na pomysłodawcach kampanii reklamowych, firmach decydujących się na takie działania, jak i na samych nadawcach” - napisano w apelu.

W ocenie Rady Reklamy ostatnie informacje dotyczące kreacji kampanii reklamowych (przyp.red. m.in. kampanii PGE czy Tigera) nawiązujących do wydarzeń historycznych, wskazują na potrzebę dalszej edukacji branży marketingowej i uwrażliwienia osób odpowiedzialnych za przygotowywanie reklam na kwestie historyczne i ochrony symboliki narodowej. „Jest to szczególnie istotne w kontekście zbliżających się obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i potencjalnego zintensyfikowania przekazów o tematyce historycznej i patriotycznej” - czytamy w wydanym oświadczeniu.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/iaa-reklama-tiger-pge-azenowanie-niefrasobliwoscia-agencji-reklamowych-i-marketerow ##

W związku z wydarzeniami z ostatnich miesięcy, Rada Reklamy chce podjąć działania, które docelowo miałyby poprawić standardy wykorzystania w przekazach marketingowych symboli patriotycznych, postaci historycznych i informacji o wydarzeniach historycznych. Jednym z nich ma być realizacja programu edukacyjnego skierowanego do osób odpowiedzialnych za przygotowywanie kreacji reklamowych. Jego celem będzie wykazanie konieczności wypracowania i stosowania standardów opracowania kreacji komunikacji komercyjnej, odwołujących się do istotnych wydarzeń historycznych i symboli narodowych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiger-i-maspex-z-kryzysem-wizerunkowym-szymon-gutkowski-agencje-reklamowe-sa-czesto-chlopcami-do-bicia-kontrola-zawiodla-po-obu-stronach-wywiad ##

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy podkreślił, że Komisja Etyki Reklamy "nieprzerwanie stoi na straży wysokich standardów tworzonych przekazów marketingowych i rozpatruje wszystkie skierowane do niej skargi na reklamy, które w opinii konsumentów łamią dobre obyczaje i naruszają Kodeks Etyki Reklamy".

Rada Reklamy zachęca także wszystkich twórców i zleceniodawców reklam do korzystania z oferowanej przez Radę Reklamy usługi copy advice, pozwalającej jeszcze przed publikacją ocenić zgodność przekazu reklamowego z Kodeksem Etyki Reklamy.

Jak już informowaliśmy aferę Tigera (Maspex Wadowice) rozpoczął wpis na Instagramie z wyciągniętym środkowym palcem oraz podpisem „Chrzanić to co było, ważne to co będzie”. Wpis opublikowano w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego – 1 sierpnia. Fala krytycznych reakcji rozpoczęła się w internecie dopiero osiem dni po publikacji. Pierwszą reakcją, podjętą tego samego dnia, którego wybuchł kryzys, były przeprosiny za wpis. Niedługo potem za komunikację Tigera przepraszał prezes Maspexu – Krzysztof Pawiński. Firma wpłaciła ponadto pół miliona złotych na rzecz wsparcia powstańców. Zadeklarowano również, że pracownicy, którzy odpowiadają za obsługę Tigera, nie zostaną z Maspexu zwolnieni.

Agencją, która obsługiwała wtedy Tigera była J. Walter Thompson Poland Group. Firma tego samego dnia zwolniła osoby odpowiedzialne za stworzenie feralnego wpisu. Finalnie, 11 sierpnia klient rozwiązał z JWT umowę o współpracy, kilka dni później agencja straciła też budżet Kubusia.

Afera szybko rozprzestrzeniła się w internecie, komentowana była także w mediach tradycyjnych. W programie „Minęła 20” 9 sierpnia prowadzący Michał Rachoń demonstracyjne wylał puszkę napoju na podłogę. Maspex odczuwa reperkusje kontrowersyjnego wpisu od strony biznesowej – Polskie Radio zrezygnowało z kupna produktów firmy (oprócz Tigera ma w portfolio m.in. Tymbark, Kubuś,  Lubella, Kotlin, Łowicz czy Krakus). Grupa Lotos zdecydowała wycofać ze sprzedaży napoje Tiger.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/afera-z-tigerem-na-instagramie-karygodne-przekroczenie-norm-ale-nie-bedzie-duzego-bojkotu-konsumenckiego ##

14 sierpnia Maspex podjął kolejne działania naprawcze - zamieścił ogłoszenia z przeprosinami w wybranych tytułach prasowych - m.in. w „DGP”, „Rzeczpospolitej”, „Do Rzeczy” i „Gazecie Wyborczej”.

Dezaprobatę dla działań Maspexu i JWT wyraziły branżowe stowarzyszenia reklamowe - SAR oraz IAA.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maspex-kryzys-wizerunkowy-tiger-jakie-dzialania-marka-odbuduje-reputacje ##

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy zrzesza organizacje grupujące uczestników rynku reklamowego: reklamodawców, agencje reklamowe, PR-owe i marketingowe oraz nadawców, w tym m.in. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce (IAA), Izbę Wydawców Prasy, Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego czy Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB.

Apel zarządu Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy:

„Rada Reklamy zwraca się z apelem do twórców i osób wpływających na kształt reklamy, aby decydując się na wykorzystywanie symboliki narodowej i konotacji historycznych, posługiwały się nimi stosując zasady określone w Kodeksie Etyki Reklamy, czyli zgodnie z dobrymi obyczajami i w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

W ostatnich miesiącach wiele instytucji oraz firm w swoich działaniach komunikacyjnych zdecydowało się nawiązać do ważnych wydarzeń z historii Polski. Należyte wykorzystanie wydarzeń historycznych i symboli patriotycznych w komunikacji marketingowej jest kwestią trudną i wymagającą dużej odpowiedzialności. Firmy powinny mieć prawo do korzystania z symboliki i historii narodowej pamiętając jednak zawsze o należytym szacunku i poszanowaniu wartości. Odpowiedzialność za to spoczywa zarówno na pomysłodawcach kampanii reklamowych, firmach decydujących się na takie działania, jak i na samych nadawcach.

Ostatnie informacje dotyczące kreacji kampanii reklamowych nawiązujących do wydarzeń historycznych, wskazują na potrzebę dalszej edukacji branży marketingowej i uwrażliwienia osób odpowiedzialnych za przygotowywanie reklam na kwestie historyczne i ochrony symboliki narodowej. Jest to szczególnie istotne w kontekście zbliżających się obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i potencjalnego zintensyfikowania przekazów o tematyce historycznej i patriotycznej.

Rada Reklamy, dostrzegając wagę tego problemu, postanowiła podjąć działania, których celem jest poprawa standardów wykorzystania w przekazach marketingowych symboli patriotycznych, postaci historycznych i informacji o wydarzeniach historycznych. Jednym z tych  działań będzie realizacja programu edukacyjnego skierowanego do osób odpowiedzialnych za przygotowywanie kreacji reklamowych. Celem tego programu jest przede wszystkim wykazanie konieczności wypracowania i stosowania standardów opracowania kreacji komunikacji komercyjnej, odwołujących się do istotnych wydarzeń historycznych i symboli narodowych.

Jednocześnie pragniemy podkreślić, że Komisja Etyki Reklamy nieprzerwanie stoi na straży wysokich standardów tworzonych przekazów marketingowych i rozpatruje wszystkie skierowane do niej skargi na reklamy, które w opinii konsumentów łamią dobre obyczaje i naruszają Kodeks Etyki Reklamy.

Zachęcamy także wszystkich twórców i zleceniodawców reklam do korzystania z oferowanej przez Radę Reklamy usługi copy advice, pozwalającej jeszcze przed publikacją ocenić zgodność przekazu reklamowego z Kodeksem Etyki Reklamy”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online