Analizy zostały przeprowadzone na bazie 1,5 miliona konwersacji użytkowników ChataGPT. Pokazują, jak dynamicznie zmieniają się przyzwyczajenia użytkowników, cele, które im przyświecają oraz to jak szybko korzystanie ze sztucznej inteligencji rozprzestrzenia się na świecie. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski z analizy.
Tempo przyrostu użytkowników ChataGPT jest 4 razy większe w krajach o małym bądź średnim przychodzie, niż w krajach o wysokim przychodzie.
ChatGPT wystartował w listopadzie 2022 roku. Po roku korzystało z niego już 100 milionów ludzi w tygodniu, a obecnie jest to ponad 700 milionów, co stanowi 10 proc. całej populacji.
Pomiędzy lipcem 2024 a lipcem 2025 liczba wysyłanych wiadomości przez użytkowników wzrosła pięć razy.

O co pytamy ChataGPT? Coraz częściej o rzeczy nie związane z pracą i karierą
W lipcu 2024 tylko nieco ponad połowa zapytań (53 proc.) nie była związana z pracą i karierą. Obecnie jest to już ponad 73 proc. To pokazuje, że sztuczna inteligencja coraz częściej pomaga nam w codziennym życiu, w tym w relacjach z najbliższymi.
Twórcy analizy wyszczególnili siedem głównych celów, do jakich użytkownicy wykorzystują ChataGPT:
Pisanie | edycja tekstu, tłumaczenie, tworzenie podsumowań |
Porady praktyczne | nauka, poradniki how-to, pomysły kreatywne, zapytania w kategorii zdrowie, uroda, dbanie o siebie |
Pomoc techniczna | obliczenia, analiza danych, programowanie |
Multimedia | tworzenie zdjęć i grafik, ich analiza, tworzenie innych formatów |
Poszukiwanie informacji | szukanie konkretnych informacji, produktów oraz usług do kupienia, gotowanie i przepisy |
Wyrażanie siebie | pogawędki, rozmowy o związkach, gry, odgrywanie postaci |
Pozostałe | inne, niejasne zapytania |
Obecnie porady praktyczne są najczęstszą intencją korzystania z ChataGPT z udziałem 28,8 proc. Na kolejnych miejscach znajduje się poszukiwanie informacji (24,4 proc.), pisanie (23,9 proc.), multimedia (7,3 proc.), wyrażanie siebie (5,3 proc.), pozostałe (5,2 proc.) i pomoc techniczna (5,1 proc.).

Od maja 2024 procentowy spadek zanotowało pisanie oraz pomoc techniczna. Większy udział w całości za to zauważalny jest w poszukiwaniu informacji i multimediach.
Zwiększony udział poszukiwania informacji z wykorzystaniem AI zgodny jest z trendem, który obserwują wydawcy na świecie. Polega on na wpisywaniu zapytań do asystentów AI, zamiast do wyszukiwarki Google. Efektem jest spadający ruch na stronach WWW.
Dodatkowa analiza wykazała, że jakość interakcji źle ocenia 13,5 proc. użytkowników, 57,8 proc. - dobrze, a pozostałe 28,7 proc. nie ma jasnego zdania w tej sprawie.

Kto korzysta z ChataGPT? Młodzi dominują
W analizie, w której uwzględniono wyłącznie konwersacje w których użytkownik sam informował o swoim wieku, aż 46 proc. osób należało do grupy wiekowej 18-25 lat. Pokazuje to jak dużo młodych osób wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji między innymi w nauce i na studiach.
W styczniu 2024 roku 37 proc. użytkowników stanowiły kobiety. W lipcu 2025 było ich już ponad połowa - 52 proc. Różnice zauważono w celach ze względu na płeć użytkowników — mężczyźni korzystają częściej z pomocy technicznej, a kobiety - z pisania.
Czy można już mówić trendach w korzystaniu z asystentów i aplikacji AI?
Warto śledzić to, w jaki sposób korzystamy z tego typu narzędzi. Powyższe badanie wyraźnie pokazuje, że nasze motywacje, cele oraz potrzeby względem sztucznej inteligencji ciągle się zmieniają. To ma też wpływ na komunikację marek czy sposób, w jaki sprzedają swoje produkty.












