3 w 1, czyli o efektywnej migracji użytkowników serwisów C.H. Beck

Zaprojektowanie nowego serwisu to zawsze duże wyzwanie. A co jeśli ma on składać się z funkcjonalności 3 innych stron, które już istnieją? Przed takim wyzwaniem stanęła Symetria opracowując rozwiązanie dla C.H. Beck, które było skierowane do różnych grup sektora publicznego i prywatnego.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Content is the king

W dobie coraz większego znaczenia treści istotne staje się zapewnienie użytkownikom, jak najlepszych możliwości jej eksploracji. Obserwując ten trend C.H. Beck postanowiło połączyć zasoby 3 niezależnych serwisów:  (www.ekspertkadrowy.pl, www.ekspertbudżetowy.pl, www.ekspertbhp24.pl) w 1 stronę. Celem tej zmiany było zapewnienie użytkownikom szerszego dostępu do kontentu wydawnictwa. Z drugiej jednak strony ta ewolucja otwierała nowe możliwości biznesowe związane z cross- i up-sellingiem. Tak powstał portal www.ekspertbeck.pl, który stał się kluczowym produktem w ofercie wydawnictwa.  

„Do realizacji projektu poszukiwaliśmy firmy, która przeprowadzi dla nas badania z użytkownikami i jednocześnie pomoże w zaprojektowaniu struktury serwisu w taki sposób, aby sprostać naszej wymagającej grupie docelowej. (…)Znając te wyzwania oraz opierając się na dobrych rekomendacjach krążących na rynku, zdecydowaliśmy się podjąć współpracę właśnie z Symetrią.”  -  mówi  Marta Siekierska , E-Commerce Team Leader w Wydawnictwie C.H. Beck.

 Użytkownicy w centrum prac koncepcyjnych

Główne wyzwanie polegało na takiej organizacji treści i zaprojektowaniu nawigacji w serwisie, aby różne grupy odbiorców, które do tej pory korzystały z niezależnych portali, nie miały problemu z odnalezieniem interesujących ich informacji. Istniało duże ryzyko związane z utratą części subskrybentów podczas procesu migracji, dlatego nadrzędnym celem stała się minimalizacja tego zagrożenia.

„Zależało nam, aby nie wprowadzać niepotrzebnych innowacji i dodatkowych utrudnień, gdyż odbiorcy treści zdążyli przyzwyczaić się do struktury nawigacyjnej.”  -  mówi  Marta Siekierska, E-Commerce Team Leader w Wydawnictwie C.H. Beck.

Podczas prac koncepcyjno-projektowych zorganizowano badanie z osobami pracującymi w kadrach, księgowości czy będącymi specjalistami ds. BHP. Użytkownicy realizowali szereg zadań na wstępnym projekcie funkcjonalnym serwisu www.ekspertbeck.pl. Pozwoliło to na identyfikację obszarów problematycznych, które zostały zweryfikowane w kolejnych iteracjach projektu.

 „Postanowiliśmy oprzeć projekt o główną koncepcję zapewnienia użytkownikom jak najsprawniejszego dotarcia do poszukiwanych przez nich treści, pamiętając jednocześnie o celach biznesowych serwisu czyli maksymalizacji sprzedaży dostępów do serwisu” – Jacek Samsel, Senior UX Specialist, Symetria.

Tym samym Symetria zdecydowała  się na zastosowanie w projekcie kilku odmiennych modeli przeszukiwania zasobów serwisu.  Za główny model przyjęto  katalog tematyczny, skupiony wokół potrzeb i problemów przed którymi stoją użytkownicy serwisu.  Jego uzupełnieniem został  zbiór pomocnych w codziennej pracy narzędzi oraz wyszukiwarka wewnętrzna serwisu.

Czy się udało?

Nowy serwis z powodzeniem realizuje założone cele biznesowe w oparciu o nowatorskie rozwiązanie na rynku B2B. Użytkownicy mają dostęp do 5 darmowych odsłon artykułów, po czym serwis jest blokowany a dostęp do niego jest sprzedawany w elastycznych formach.

Wcześniejsze obawy związane z utratą części użytkowników nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości. Użytkownicy szybko zadomowili się w nowym serwisie, a liczba osób odwiedzających dzisiaj www.ekspertbeck.pl jest większa niż średnia sumaryczna liczba odwiedzić 3 starych serwisów.

Nowy serwis od chwili startu odwiedziło ponad milion unikalnych użytkowników. Ruch z tygodnia na tydzień stale rośnie. Migracja klientów na nowy portal została dokonana bez strat ilościowych. Co istotne użytkownicy w znacznej mierze powracają na serwis i dobrze rozumieją jego nową strukturę, a nawigacja nie sprawia im trudności. Odbiorcy wykazują zaangażowanie na serwisie, co widać w statystykach związanych z jego penetracją. Po analizie ich zachowań widać również, że pozyskiwany ruch,  jest lepszy jakościowo. 

„W Symetrii pracuje wiele zaangażowanych i kompetentnych osób, które są ekspertami w swoich dziedzinach, a jednocześnie widać, że ich praca jest także ich pasją.  Wypracowaliśmy harmonogram działań, który był dostosowany do naszych potrzeb oraz restrykcyjnie przestrzegany. Dzięki temu cały projekt poszedł bardzo sprawnie. W efekcie zaprojektowano nawigację, która odpowiadała w zupełności temu, na czym nam najbardziej zależało.” – podsumowuje Marta Siekierska z Wydawnictwa C.H. Beck.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"