5 proc. więcej na reklamy farmaceutyków, radio i internet zyskały kosztem telewizji (analiza)

W pierwszym kwartale br. firmy farmaceutyczne cennikowo przeznaczyły na reklamy ponad 262 mln zł, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z analiz domu mediowego Codemedia. Najwięcej wydano na wsparcie marketingowe środków przeciw przeziębieniu.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
5 proc. więcej na reklamy farmaceutyków, radio i internet zyskały kosztem telewizji (analiza)
Shutterstock.com

Marketerzy najwięcej wydawali na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków - było to ponad 255 mln zł, czyli 97 proc. całego budżetu. 2 proc. tych pieniędzy - ponad 5,5 mln zł - wydano na promocję usług zdrowotnych.

Budżet przeznaczony na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków był w pierwszym kwartale tego roku nieznacznie mniejszy (3 proc.) niż w ostatnim kwartale 2014 r. , ale o 4 proc. wyższy niż w okresie styczeń - marzec 2014. Najwięcej nakładów pochłonęła promocja środków przeciwko przeziębieniu (90 mln zł), witamin, środków pobudzających i odpornościowych (49 mln zł) i środków wspomagających układ trawienny (20 mln zł).

Pierwszy kwartał przyniósł nieznaczny wzrost wydatków na promocję usług zdrowotnych - o 3 proc. w stosunku do ostatniego kwartału ub.r. i o 12 proc. w stosunku do pierwszego kwartału zeszłego roku.

grafika

Firmy z branży farmaceutycznej najchętniej wykorzystywały do promocji swoich usług i produktów telewizję, inwestując w niej 63 proc. swoich wydatków (166 mln zł w I kwartale br.). Kampanie reklamowe były emitowane głównie w największych kanałach: Polsacie, TVN, TVP1 i TVP2. Wydatki na telewizję spadły o 12 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014, a w stosunku do okresu styczeń - marzec 2014 o 2 proc.

Ponad 50 mln zł (19 proc. budżetu) kosztowała sektor reklama radiowa. W tym roku w stacjach radiowych wydano 37 proc. więcej niż w ostatnim kwartale ub.r. i 22 proc. więcej niż w I kwartale ub.r.Najwięcej na reklamach tej branży zarobiły RMF FM i Radio Zet. Za nimi, ze znacznie mniejszym udziałem, uplasowały się: Jedynka, Trójka i TOK FM. Spory udział notowała także sieć stacji Złote Przeboje.

Branża farmaceutyczna 7 proc. swoich całkowitych nakładów reklamowych przeznaczyła na reklamę w internecie - 17 mln zł. To o 68 proc. więcej w porównaniu z ostatnim kwartałem ub.r. i 6 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach ub.r. Najczęściej w kampaniach wykorzystywano portale horyzontalne: Onet.pl, WP.pl i Gazeta.pl.

Reklamy w magazynach kosztowały ponad 21 mln zł (8 proc. ogółu wydatków), a w gazetach ponad 5 mln zł (2 proc.). Wśród magazynów do najczęściej wykorzystywanych reklamowo należały tytuły „Tele Tydzień”, „Przyjaciółka” i „Poradnik Domowy”, a wśród dzienników - Fakt” i „Super Express”.

grafika

- Firmy z branży farmaceutycznej w swoich działaniach reklamowych wykorzystują przede wszystkim telewizję, której udział utrzymuje się na stabilnym poziomie. Warto zauważyć stosunkowo wysoki udział stacji radiowych w podziale tortu reklamowego tej kategorii. Jest to w dużej mierze spowodowane dużymi rabatami, jakie otrzymują marketerzy decydując się na to medium. Strategia ta ma jednak skutek uboczny - zmęczenie słuchaczy nadmiarem reklam farmaceutyków, często na dolegliwości, o których Polacy nie mają ochoty słuchać np. odwożąc rano dzieci do szkoły. Drugi wyraźny trend to rosnące znaczenie internetu, którego potencjał branża dostrzega i coraz lepiej oraz częściej wykorzystuje - komentuje Piotr Bieńko, prezes Codemedia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?