Aflofarm największym reklamodawcą. Lidl i Play w górę, Orange i T-Mobile w dół (TOP 10)

W 2013 roku - wśród firm na polskim rynku - zdecydowanie najwięcej cennikowo na reklamę przeznaczył Aflofarm Farmacja Polska. O prawie jedną trzecią wzrosły wydatki Lidla, USP Zdrowie, Ferrero Polska i P4, za to spore spadki zanotowały PTK Centertel i T-Mobile Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględnienia internetu) Aflofarmu Farmacja Polska w ub.r. wyniosły 960,5 mln zł, o 125,2 mln zł więcej niż w 2012 roku, co oznacza wzrost o 15 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. Aflofarm pozostał zdecydowanie największym marketerem - jego budżet był tylko nieznacznie niższy niż łączne wydatki dwóch kolejnych reklamodawców: Procter & Gamble Polska i Unilever Polska.

W samej telewizji cennikowe wydatki reklamowe Aflofarmu osiągnęły w ub.r. wartość 765,4 mln zł (według danych Nielsen Audience Measurement - zobacz szczegóły) i w tym medium firma też była największym marketerem. W 2012 roku i pierwszej połowie ub.r. obniżyła za to mocno (nawet do 31 mln zł kwartalnie) inwestycje na reklamy w radiu, jednak w trzecim kwartale ub.r. podniosła je do wcześniejszego poziomu ponad 100 mln zł (przeczytaj o tym więcej).

Polskie oddziały koncernów Procter & Gamble i Unilever zanotowały w 2013 roku nieznaczne zmiany cennikowych budżetów reklamowych. Pierwszy wydał 490,5 mln zł, o 2,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (spadek o 0,4 proc.), a drugi - 473,9 mln zł, o 23,8 mln zł więcej (5,3 proc. w górę).

Za to wyraźnie zmalały cennikowe wydatki na reklamę operatorów komórkowych T-Mobile Polska i PTK Centertel (ten drugi z początkiem br. połączył się z Telekomunikacją Polską w Orange Polska - więcej na ten temat). Budżet T-Mobile skurczył się o 23,8 mln zł do 472,4 mln zł (czyli o 4,8 proc.), a Centertelu - o 88,7 mln zł do 450,9 mln zł (aż o 16,4 proc., co jest zdecydowanie największym spadkiem w zestawieniu). W przypadku drugiego operatora można to tłumaczyć większymi nakładami w 2012 roku związanymi z rebrandingiem TP na Orange.

Z drugiej strony wyraźnie wzrosły inwestycje reklamowe Polkomtela i pozostającego poza czołową dziesiątką P4, operatorów sieci Plus i Play. Pierwszy cennikowo wydał w ub.r. 411,1 mln zł, o 36,5 mln zł więcej niż w 2012 roku (9,7 proc. w górę), a drugi -  366,1 mln zł, o 91,2 mln zł więcej (aż 32,4 proc. w górę).

Podobnie mocno zwiększyły się cennikowe budżety Lidl Polska, Ferrero Polska i USP Zdrowie. Lidl wydał 385,3 mln zł, o 97,4 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 33,8 proc.), Ferrero - 372,8 mln zł, o 84,1 mln zł więcej (29,1 proc. w górę), a USP Zdrowie - 372,7 mln zł, o 91,2 mln zł więcej (32,4 proc. w górę).

Jeśli chodzi o nieuwzględnioną w tym zestawieniu reklamę internetową, to według badania IAB AdEx jej wartość w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wyniosła 1,75 mld zł, a w największym stopniu przyczynili się do tego marketerzy z branży motoryzacyjnej (16 proc. udziału w całych wydatkach), finansowej (14 proc.), handlu (9 proc.) i nieruchomości (8 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów