Agora ze spadkiem wpływów, wzrostem EBITDA i 79 mln zł straty netto. W górę Helios i Next Film, w dół prasa i druk

W ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 2,7 proc. do 1,16 mld zł, wzrost zysku EBITDA o 2,5 proc. do 118,9 mln zł i 79,3 mln zł straty netto (wobec 13,2 mln zł straty w 2016 roku).

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Największą część wpływów Agory zapewnia segment filmowo-książkowy obejmujący przede wszystkim sieć Helios oraz spółkę producencko-dystrybucyjną Next Film. Wpływy całego segmentu zwiększyły się w skali roku o 14,3 proc. do 416,2 mln zł. Przychody ze sprzedaży biletów do kin Helios wzrosły w skali roku o 14 proc. do 222,4 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 14,9 proc. do 83,1 mln zł, a ze sprzedaży reklam kinowych - o 16,2 proc. do 35,1 mln zł. Natomiast wpływy z działalności filmowej zwiększyły się z 8,5 do 28,1 mln zł.

- To bez wątpienia efekt konsekwentnej polityki inwestycyjnej na rynku kinowym - dlatego będziemy nadal rozbudowywać sieć Helios. Do sukcesu segmentu przyczyniły się również lepsze niż rok wcześniej wyniki działalności filmowej i Wydawnictwa Agora, m.in. ogromna popularność takich produkcji, jak „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” czy „Po prostu przyjaźń” oraz książek „Sztuka kochania”, „Tu byłem. Tony Halik” i „Ania” - biografii Anny Przybylskiej - komentuje Bartosz Hojka, prezes Agory.

Jednocześnie koszty operacyjne firmy wzrosły o 4,8 proc. do 1,24 mld zł. Zdecydowanie najmocniej zwiększyły się koszty odpisów aktualizacyjnych (z 1,1 do 88,9 mln zł) dotyczących pisma „Cztery Kąty”, spółki Trader.com i pionu druku, o czym Agora informowana na początku stycznia br.

W konsekwencji o ile zysk EBITDA firmy zwiększyły się o 2,5 proc. do 118,9 mln zł, o tyle wynik EBIT zmalał z 16,7 mln zł zysku do 73 mln zł straty, a strata netto pogłębiła się z 13,2 do 79,3 mln zł.

- Jesteśmy zadowoleni z wyników wypracowanych przez większość naszych biznesów w 2017 r. W segmencie Film i Książka zamknęliśmy miniony rok dwucyfrowym wzrostem przychodów i zysków. W dwucyfrowym tempie urosły również zyski segmentów Radio i Reklama Zewnętrzna - i były to wyniki najlepsze w historii - dodał Hojka.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-wyborcza-ma-sprzedanych-133-tys-subskrypcji-cyfrowych ##

- Szczególną uwagę chciałbym jednak zwrócić na postępy w zmianie modelu biznesowego segmentu Prasa, który imponująco poprawił wyniki finansowe i osiągnął rekordową liczbę blisko 133 tys. aktywnych płatnych prenumerat 'Gazety Wyborczej' na koniec grudnia 2017 r. Z takim rezultatem 'Gazeta Wyborcza' wyrasta na jednego z liderów cyfrowej transformacji prasy w Europie - dodał prezes.

We wrześniu ub.r. Agora sprzedała Discovery Polska za 19 mln zł 51 proc. udziałów nadawcy Metro TV (49 proc. Discovery kupiło pod koniec 2016 roku), a w środę poinformowała o rozpoczęciu negocjacji z Kino Polska TV dotyczących sprzedaży 41,1 proc. akcji Stopklatki. - Zmieniająca się sytuacja na rynku mediów skłoniła nas również do zweryfikowania podejścia Grupy Agora do obecności na rynku telewizyjnym - komentuje to Bartosz Hojka.

Tydzień temu Agora sfinalizowała sprzedaż za 19 mln zł działki przy swojej warszawskiej siedzibie i za 8,65 mln zł dwóch działek z położonym na nich budynku w Gdańsku. Natomiast przed miesiącem zawarła porozumienie z działającymi w firmie związkiem zawodowym i radą pracowników co do zwolnienia maksymalnie 53 osób z segmentu druku. Spółka wyda na to ok. 1,6 mln zł, natomiast redukcja zatrudnienia będzie potem przynosić oszczędności wynoszące ok. 2-2,5 mln zł. Te działania wpłyną na wyniki Agory w br.

grafika

Grupa Agora odnotowała w czwartym kwartale 2017 roku 43,1 mln zł zysku EBITDA wobec 49,8 mln zł rok wcześniej.

Agora podała w raporcie, że od czwartego kwartału 2017 r. wskaźnik EBITDA, który definiowany był przez spółkę do tej pory jako EBIT powiększony o amortyzację, nie zawiera kosztów odpisów z tytułu utraty wartości rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych. Strata EBIT grupy Agora wyniosła 74,2 mln zł wobec 24,7 mln zł zysku rok wcześniej. Strata netto przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej Agory wyniosła w czwartym kwartale 73,5 mln zł.

Wyniki grupy były obciążone zapowiedzianymi wcześniej odpisami. Agora podała w raporcie, że odpisy aktualizujące wyniosły w IV kwartale 88,9 mln zł. Przychody Agory wyniosły 330,4 mln zł, spadając o 2,9 proc. rdr.

Grupa odnotowała wzrost przychodów w segmentach: Film i Książka oraz Internet. Wpływy w segmencie Film i Książka zwiększyły się o 10 proc. do 122,7 mln zł. Przychody segmentu Internet wzrosły o 6,3 proc. rdr do 52,6 mln zł. Przychody w segmencie Reklamy Zewnętrznej były na poziomie zbliżonym do tych osiągniętych w czwartym kwartale 2016 r. i wyniosły 48,3 mln zł.

Zmniejszyły się natomiast wpływy w pozostałych segmentach operacyjnych grupy. Spółka podała, że ich największy spadek - o 49,5 proc. rdr, do kwoty 18,7 mln zł - miał miejsce w segmencie Druk. Do kwoty 61,9 mln zł, czyli o 9,6 proc. rdr, zmniejszyły się wpływy segmentu Prasa.

Ze względu na wysokość odpisów aktualizujących wartość aktywów dokonanych w IV kwartale 2017 r. koszty operacyjne grupy wzrosły do 404,6 mln zł. Koszty odpisów obciążyły wyniki segmentów operacyjnych Druk, Internet oraz Prasa.

grafika

Rosną przychody filmowo-książkowe

W segmencie filmowo-książkowym całoroczne wzrost przychodów wyniósł 14,3 proc. i był wyższy od dynamiki w samym czwartym kwartale ub.r. (10 proc.). W całym ub.r. zysk EBITDA zwiększył się w skali roku o 12,4 proc. do 64,4 mln zł, a w czwartym kwartale zmalał o 1,1 proc. do 16,8 mln zł.

Mocno - o 31,6 proc. do 51,6 mln zł - zwiększyły się koszty wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników, głównie z powodu wprowadzenia minimalnej stawki godzinowej, co dotyczy głównie zatrudnionych w kinach Helios.

grafika

Prasa w dół

W segmencie prasowym wpływy w ub.r. zmalały o 12,1 proc. do 235,5 mln zł. Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmniejszyły się o 9 proc. do 92,9 mln zł, a ze sprzedaży reklam w nich - o 16,9 proc. do 68,5 mln zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wyniki-sprzedazy-gazet-codziennych-gazeta-wyborcza ##

Jednocześnie ograniczono koszty operacyjne (o 13 proc. do 235,6 mln zł), głównie dzięki mniejszym wydatkom na materiały, energię, towary i usługi poligraficzne (o 22 proc. do 57,8 mln zł) oraz na reprezentację i reklamę (o 33,7 proc. do 29,9 mln zł).

W konsekwencji całoroczny wynik EBITDA wzrósł z 0,9 mln zł straty do 14,9 mln zł zysku.

- Segment Prasa z sukcesami zmienia model biznesowy i restrukturyzuje swoją działalność. W rezultacie zakończył on 2017 r. z ogromną poprawą wyniku operacyjnego - komentuje Bartosz Hojka.

grafika

Spadły przychody AMS 

Działająca w branży reklamy zewnętrznej Grupa AMS zanotowała spadek przychodów o 3 proc. do 163 mln zł oraz kosztów operacyjnych o 5,9 proc. do 134,7 mln zł. Jej zysk EBITDA wzrósł o 14,1 proc. do 47,7 mln zł.

- AMS osiąga cele biznesowe istotnie wyższe od założonych - ubiegły rok zakończył dwucyfrową poprawą wyniku operacyjnego, odnotowując najlepszy wynik w swojej historii - podkreśla prezes Agory.

grafika

Rośnie internet

W segmencie internetowym przychody wzrosły o 0,4 proc. do 168,6 mln zł, a koszty operacyjne - o 18,1 proc. do 171,1 mln zł (m.in. wskutek odpisów aktualizujących w wysokości 21,8 mln zł). Zysk EBITDA zmalał o 14,3 proc. do 23,9 mln zł.

- Z kolei dla działalności internetowej Grupy priorytetem jest intensywny rozwój w najszybciej rosnących segmentach rynku. Planujemy inwestycje w wybrane kategorie treści, nowe formaty i aplikacje mobilne - zapowiada Bartosz Hojka. - Dynamicznie rozwijamy obszar programmatic, który jest jednym z najbardziej perspektywicznych segmentów rynku reklamy internetowej. Działający w tym segmencie Yieldbird trafił do prestiżowego rankingu najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw technologicznych w Europie - dodaje.

grafika

W górę radio, mniejsze koszty

Pion radiowy Agory zanotował wzrost wpływów o 0,5 proc. do 114 mln zł i spadek kosztów operacyjnych o 3,3 proc. do 97,3 mln zł. W efekcie zysk EBITDA zwiększył się o 26,4 proc. do 20,1 mln zł.

- Natomiast nadrzędnym celem naszej działalności radiowej jest wzrost rentowności. W 2017 r. wynik operacyjny segmentu Radio wzrósł dwucyfrowo. Jednocześnie realizujemy skuteczną strategię rozwoju naszych stacji poprzez zwiększanie skali naszej działalności - stwierdza Bartosz Hojka.

grafika

Nierentowany druk

W segmencie druku nastąpiły duże spadki: wpływy zmalały o 34,6 proc. do 101,7 mln zł, co przy wzroście kosztów operacyjnych o 1,2 proc. do 165 mln zł (głównie wskutek 51,6 mln zł kosztów odpisów aktualizacyjnych) spowodowało spadek zysku EBITDA o 41,1 proc. do 8,9 mln zł.

- Jednym z celów ogłoszonych przez Grupę w 2014 r. było utrzymanie wyniku segmentu Druk na rentownym poziomie. W 2017 r. nie udało się tego zrealizować ze względu na gwałtowne zmiany w portfelu naszych klientów. W odpowiedzi na tę sytuację podjęliśmy decyzję o restrukturyzacji działalności w tym obszarze, w tym o zwolnieniach grupowych - komentuje prezes Agory.

grafika

- W 2018 r. zaprezentujemy nową strategię rozwoju Grupy Agora. Jestem przekonany, że wszystko, co zrobiliśmy do tej pory, to doskonały punkt wyjścia, by z większą odwagą spojrzeć na możliwości wzrostu skali i dalszego rozwoju Grupy. W nowym, poszerzonym składzie zarządu, pracujemy nad planem, który odpowie na wyzwania przyszłości. Realizując cele biznesowe i finansowe, chcemy być pierwszym i oczywistym wyborem dla użytkowników i partnerów, którym nasze media i przedsięwzięcia dostarczają wiarygodnych informacji, jakościowego dziennikarstwa, ciekawej rozrywki czy nowatorskich rozwiązań zapewniających skuteczne dotarcie do klientów - zapowiada Bartosz Hojka.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"