AI i uczenie maszynowe podwoiły swój udział w marketingu względem 2022 r. i obecnie są obecne w 17,2 proc. projektów. Prognoza na najbliższe trzy lata mówi o przekroczeniu 44 proc., co oznacza, że co niemal druga kampania może korzystać z AI. To przesunięcie ma zmienić sposób planowania mediów, segmentacji i obsługi klienta.
Deklarowane efekty są wymierne. Liderzy marketingu wskazują na średni wzrost efektywności sprzedaży o 8,6 proc. oraz poprawę doświadczeń klientów o 8,5 proc. Jednocześnie koszty marketingu spadły średnio o ok. 10 proc.. Firmy pozytywnie oceniają też bezpieczeństwo danych konsumentów, wskazując wynik 4,6 w 7‑stopniowej skali.
Spada znaczenie zaufania do marki
Największe bariery nie wynikają z jakości algorytmów, ale z ludzi i infrastruktury. Pozyskiwanie wiedzy o AI oceniono na 3,4, a inwestycje w sprzęt i zaplecze technologiczne na 3,2. To sygnał, że bez szkolenia zespołów i modernizacji środowisk IT wdrożenia będą wolniejsze niż oczekiwano.

Zmieniają się priorytety klientów. Najwyżej oceniana jest wyjątkowa jakość produktu (35,5 proc.) oraz niska cena (19,4 proc.). Jednocześnie spada znaczenie zaufania do marki – o 4 pkt proc. wobec wiosny 2024 r. To wskazuje na bardziej transakcyjne decyzje zakupowe i presję na politykę cenową.
– Różnica między oczekiwaniami konsumentów a możliwościami firm w zakresie polityki cenowej staje się coraz większym wyzwaniem strategicznym. W warunkach rosnących kosztów operacyjnych na znaczeniu zyskują modele cen dynamicznych oparte na danych i segmentacji zachowań konsumentów oraz wyceny oparte na wartości – komentuje Dorota Cudna‑Sławińska, partnerka z Deloitte. Według ekspertki przewagę zyskają organizacje, które w czasie rzeczywistym dopasują ofertę do potrzeb klientów.
Budżety na marketing mają rosnąć, zwłaszcza w kanałach cyfrowych. W perspektywie pięciu lat reklama w mediach społecznościowych może pochłaniać blisko jedną piątą wszystkich wydatków promocyjnych. To wzmacnia znaczenie analityki i automatyzacji opartej na AI w planowaniu kampanii i odpowiedzi na zapytania klientów.










