Allegro chce pozyskać z giełdy 1 mld zł na spłatę zadłużenia. W I połowie br. miało 1,77 mld zł wpływów i 808 mln zł zysku EBITDA

Allegro poinformowało, że w ramach debiutu giełdowego chce pozyskać ok. 1 mld zł z emisji nowych akcji na spłatę swojego zadłużenia. W minionym półroczu firma zanotowała wzrost przychodów netto z 1,17 do 1,77 mld zł oraz skorygowanego zysku EBITDA z 631 do 808 mln zł. Na koniec czerwca z programu Allegro Smart! korzystało 2,1 mln kupujących.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Allegro chce pozyskać z giełdy 1 mld zł na spłatę zadłużenia. W I połowie br. miało 1,77 mld zł wpływów i 808 mln zł zysku EBITDA

W komunikacie Allegro zaznaczono, że w ramach debiutu giełdowego oprócz akcji nowej emisji sprzedane zostanie część walorów należących do obecnych właścicieli firmy, w tym funduszy private equity oraz jej niektórych menedżerów.

- Grupa zamierza przeznaczyć wpływy netto z emisji nowych akcji, wraz z kredytami w ramach nowej linii kredytowej, na spłatę istniejącego zadłużenia w celu poprawy swojej dźwigni netto - zapowiedziano. Ponadto, że firma „zawarła promesę z kredytodawcami na nowy pięcioletni zabezpieczony kredyt niepodporządkowany o wartości 5,5 mld zł i wielowalutowy kredyt odnawialny w kwocie (równowartości) 500,0 mln zł, na zrefinansowanie całości zadłużenia Grupy wynikającego z istniejącego kredytu”.

- Grupa uważa również, że oferta wzmocni jej pozycję finansową poprzez umożliwienie spłaty części zadłużenia, wesprze plany jej rozwoju poprzez dodatkowe zwiększenie jej rozpoznawalności i świadomości marki, stworzy nową długoterminową bazę współwłaścicieli Grupy, w tym pracowników, oraz zapewni obecnym i przyszłym akcjonariuszom płynność posiadanych walorów - wyliczono.

Na koniec czerwca br. wskaźnik zasłużenia netto Allegro do zysku EBITDA z minionych 12 miesięcy wynosił 3,7. Firma chce, żeby po pozyskaniu środków z emisji nowych akcji poziom zadłużenia na koniec br. zmalał do ok. 3.

5 proc. oferty dla inwestorów indywidualnych

Akcje Allegro będą oferowane inwestorom instytucjonalnym i detalicznym w Polsce, wybranym inwestorom instytucjonalnym w USA i innych krajach za granicą. Zapowiedziano, że do inwestorów indywidualnych trafi 5 proc. walorów.

- Celem Grupy i jej akcjonariuszy jest znaczący udział akcji będących w wolnym obrocie (free float) po ich dopuszczeniu do obrotu - stwierdzono.

Allegro za rok przydzieli swoje akcje pracownikom, którzy nie mają obecnie walorów firmy. Każdy z nich otrzyma jako premię walory o wartości 10 tys. zł po 360 dniach od debiutu giełdowego.

Firma zatrudniła Goldman Sachs International i Morgan Stanley & Co. International, jako globalnych koordynatorów i współprowadzących księgę popytu; Barclays Bank PLC, BofA Securities Europe SA i Citigroup Global Markets Limited oraz Dom Maklerski Banku Handlowego S.A. jako współprowadzących księgę popytu, oraz Santander Bank Polska S.A i BM PKO BP jako współprowadzących księgę popytu i współoferujących w Polsce w związku z ofertą dla inwestorów detalicznych; oraz Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Erste Group Bank AG, Pekao Investment Banking S.A. i Raiffeisen Centrobank AG, jako współzarządzających, w przypadku realizacji oferty publicznej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/allegro-prowizje-od-kosztow-dostawy-nowe-zasady-allegro-smart-sprawdzi-je-uokik,7170480265803393a ##

Allegro pobije rekordy warszawskiej giełdy?

„Financial Times” podał w poniedziałek, że w ramach debiutu giełdowego Allegro może sprzedać ok. 20-25 proc. swoich akcji. Wartość oferty może przebić dotychczasowy rekord warszawskiej giełdy - sprzedaż akcji PZU w debiucie w maju 2010 roku za 2,1 mld euro.

Ponadto Allegro może stać się największą spółką na warszawskim parkiecie. Według „Financial Timesa” firmy doradzające akcjonariuszom spółki szacują jej wycenę na 10-12 mld euro.

Od kwietnia br. firmą z największą kapitalizacją na warszawskiej giełdzie jest producent gier CD Projekt. Według kursu z zamknięcia notowań w zeszły piątek jego wycena wynosi 41,3 mld zł.

Allegro nie upubliczniło jeszcze swojego pełnego prospektu ze szczegółami oferty dla inwestorów giełdowych. Firma złoży ten prospekt w Luksemburskim Urzędzie Nadzoru Finansowego, po zatwierdzeniu zostanie on opublikowany przez tamtejszą giełdę i samą spółkę.

Mocno w górę wpływy i zysk, epidemia nie zaszkodziła

W komunikacie Allegro poinformowało, że w pierwszej połowie br. osiągnęło wzrost przychodów netto z 1,17 do 1,77 mld zł oraz skorygowanego zysku EBITDA z 631 do 808 mln zł.

Wartość produktów sprzedanych na platformie (GMV) poszła natomiast w górę z 10,36 do 16,01 mld zł. Firma zwróciła uwagę, że ta wartość w 2018 roku zwiększyła się o 13,9 proc., a w ub.r. o 25,4 proc.

grafika

- Przyspieszenie to było również widoczne na początku 2020 r., jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19, gdy wartość GMV rosła w tempie wyższym niż w analogicznych okresach 2019 r. zarówno w styczniu, jak i lutym 2020 r. Od marca do maja, gdy sklepy stacjonarne były zamknięte przez wszystkie miesiące tego okresu lub ich część, Grupa odnotowała istotnie wyższy miesięczny wzrost GMV - o 47, 85 i 73 proc. odpowiednio w marcu, kwietniu i maju - opisała firma.

- W okresie od czerwca do sierpnia, czyli już po ponownym otwarciu sklepów stacjonarnych w Polsce, Grupa w dalszym ciągu odnotowywała znacznie wyższe tempo wzrostu wartości GMV niż w okresie bezpośrednio poprzedzającym zamrożenie gospodarki spowodowane epidemią COVID-19, które w czerwcu, lipcu i sierpniu wyniosło odpowiednio 57, 48 i 51 proc. - dodała.

12,3 mln kupujących, 2,1 mln korzysta z Allegro Smart!

Liczba aktywnych kupujących na w połowie br. wynosiła 12,3 mln, wobec 10,9 mln rok wcześniej i 11,4 mln na koniec ub.r.

- Baza sprzedających na Allegro obejmuje zarówno duże marki, takie jak P&G i Reckitt Benckiser, jak i sieci prowadzące sprzedaż detaliczną, w tym MediaMarkt i Carrefour, oraz szereg małych i średnich przedsiębiorstw - dodała firma. Zaznaczyła, że sprzedaż na jej platformie prowadzi łącznie ok. 117 tys. firm, a dziennie w drugiej połowie ub.r. i pierwszej połowie br. było zawieranych średnio 32 mln transakcji.

Jesienią ub.r. Allegro wprowadziło Allegro Smart! - usługę nielimitowanej liczby dostaw zakupów z serwisu. Na koniec 2018 roku korzystało z niego 684 tys. kupujących, na koniec ub.r. - 1,5 mln, a na koniec czerwca br. - 2,1 mln (czyli 17 proc. wszystkich aktywnych kupujących na platformie).

Allegro podkreśla, że Smart! przyczynia się do intensywniejszego korzystania z platformy zarówno przez nabywców, jak i sprzedawców. - Abonenci programu Smart! ponadprzeciętnie często korzystają z Allegro – odwiedzają platformę 1,4 razy częściej niż pozostali użytkownicy i składają 2,5 razy więcej zamówień niż osoby nieposiadające abonamentu. Klienci ci również dynamiczniej reagują na kampanie informacyjne i marketingowe Grupy, generując średni wzrost GMV na aktywnego kupującego będącego abonentem programu Smart! w wysokości 55% w trakcie pierwszych 12 miesięcy uczestnictwa w programie - opisano.

- Sprzedający oferujący swoje towary w ramach programu Smart! osiągnęli 5-krotnie wyższy wzrost GMV w ciągu 12 miesięcy zakończonych 30 czerwca 2020 r. od sprzedających, których oferta nie była objęta programem Smart! Oznacza to, że Smart! poprawia jakość sprzedających i przyspiesza działanie „koła zamachowego”, przy czym istnieją wciąż znaczne możliwości w zakresie stopnia wykorzystania tego narzędzia - dodała spółka.

grafika

W planach ekspansja zagraniczna, Allegro Smart! z potencjałem wzrostu

Wśród celów Allegro w najbliższym czasie oprócz rosnącego zadowolenia kupujących i sprzedających wymieniono wymieniono rozówj Allegro Smart! - Na dzień 30 czerwca 2020 r., jedynie 17 proc. aktywnych kupujących miało subskrypcje Smart!, co daje duże pole do wzrostu w przyszłości - zauważyła firma.

- Allegro zamierza w dalszym ciągu wykorzystywać swoje sukcesy w obszarze dostaw, przez zwiększanie udziału dostaw realizowanych w ciągu jednego do dwóch dni, ze szczególnym uwzględnieniem dostaw następnego dnia, dalszy rozwój sieci skrytek w terenie i punktów nadawczo-odbiorczych, ekspansję w obszarze innowacyjnych usług dostawczych, w tym zwiększenie udziału dostaw tego samego dnia oraz wprowadzenie dostaw „ultraszybkich” lub „natychmiastowych”. Te inicjatywy będzie wspierać uruchomienie Allegro Fulfilment, które będzie wykorzystywane jako narzędzie uzupełniające w wybranych przypadkach, jak w przypadku sprzedawców międzynarodowych i innych wybranych sprzedających, celem skrócenia czasu dostawy i zapewnienia precyzyjności realizacji obiecanych dostaw - opisano.

Jako inny cel wskazano dalszy rozwój w obszarze reklamy i porównywania cen. - Allegro uważa, że istnieje duży potencjał zwiększenia przychodów z reklam poprzez dalszą monetyzację swojego szerokiego zasięgu, ulepszenia w technologii reklam i dzięki sprzyjającym trendom rynkowym w zakresie reklamy internetowej. Grupa uważa, że posiada atrybuty umożliwiające jej pozyskanie dużego udziału w rynku reklam cyfrowych poprzez skalowalne, zautomatyzowane i wspomagane przez sztuczną inteligencję rozwiązania wykorzystujące ruch i dane Grupy. Ponadto Grupa odnosi korzyści z działalności Ceneo, wiodącej porównywarki cenowej w Polsce, zwiększającej ruch przekierowywany do platformy e-commerce Grupy, oraz zapewniającej rozszerzony zasięg reklam - wyliczyła firma.

Allegro widzi też możliwości dalszego rozwoju w zakresie usług finansowych, które w ostatnich latach rozwijała we współpracy z zewnętrznymi podmiotami, m.in. bankami. Niedawno firm uruchomiła Allegro Pay, ofertę własnego fintecha Allegro, którego testy beta będą kontynuowane do końca br. - Grupa jest jednak przekonana, że istnieje duży potencjał integracji świadczonych usług finansowych z jej platformą podstawową, służącej lepszemu wykorzystaniu szans oferowanych przez polski rynek, którego wartość jest szacowana na ok. 300 mld PLN w całym obszarze kredytów konsumpcyjnych i pożyczek dla małych średnich przedsiębiorstw - dodano.

Firma zapowiada też ekspansję biznesową i geograficzną. - Grupa uważa, że istnieje wiele możliwości wzmocnienia jej obecności biznesowej w wybranych pokrewnych obszarach, które obejmują B2B, sprzedawców międzynarodowych oraz pokrewne piony rynkowe, w których Allegro obecnie nie prowadzi działalności lub prowadzi działalność na małą skalę, lub poprzez rozbudowę rozwiązań łańcucha wartości, takich jak usługi logistyczne. W średniej perspektywie czasowej Grupa ma również ambicję rozwoju poza terytorium Polski - napisano w komunikacie.

Allegro przejęte za 3,25 mld dolarów, rok temu kupiło eBilet

Fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven przejęły Allegro pod koniec 2016 roku, płacąc 3,25 mld dolarów. Przedtem przez 8 lat właścicielem firmy był fundusz Naspers, zapłacił za nią 950 mln funtów

Wiosną ub.r. Allegro przejęło firmę eBilet, za 80 proc. jej udziałów płacąc 88 mln zł. Z kolei jesienią 2018 roku wprowadziło usługę nielimitowanej liczby dostaw zakupów w modelu abonamentowym Allegro Smart. Od połowy marca do połowy czerwca w związku z epidemią koronawirusa można z niej było korzystać za darmo,

Na początku br. Allegro w rankingu mierzącej ruch internetowy firmy Similarweb znalazło się na dziesiątym miejscu wśród platform e-commerce z całego świata.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/allegro-lokalnie-mootoryzacja-oferty-jakie-ceny-za-wystawienie-ogloszenia-koniec-z-handlem-alkoholem-opinie,7170520866023553a ##

2,4 mld zł wpływów i 399 mln zł zysku Allegro

Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.

Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), a z początkiem czerwca br. zaczęło naliczać prowizję przy każdej transakcji od ceny z uwzględnieniem kosztu dostawy.

Na koniec ub.r. w firmie pracowało 1 969 osób, wobec 1 713 rok wcześniej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online