SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

1,5 mln Polaków grało w lipcu w „Pokemon Go”. Eksperci: bez nowych opcji gra straci popularność (analiza)

W lipcu w „Pokemon Go” grało 9,5 proc. polskich użytkowników urządzeń z Androidem, a łączna liczba Polaków korzystających z aplikacji jest szacowana na 1,5 mln. Ponad dwie trzecie to osoby w wieku 15-24 lat, a średnio użytkownik poświęcił grze prawie 7,5 godziny - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Przygotowana przez Nintendo gra na smartfony „Pokemon Go” została udostępniona 6 lipca w wersji na Androida i iOS. W pierwszych dniach była dostępna w Stanach Zjednoczonych, Australii i Nowej Zelandii, jednak szybko stała się ogólnoświatowym hitem, bo chcący w nią grać użytkownicy omijali blokady terytorialne w sklepach z aplikacjami mobilnymi. Sukces gry na kilka dni tak mocno wywindował w górę akcje Nintendo, że kapitalizacja firmy wzrosła o 7,5 mld dolarów.

Według danych z realizowanego przez Spicy Mobile badania Mobience w Polsce już 7 lipca z „Pokemon Go” uruchomiło 0,19 proc. użytkowników urządzeń z Androidem, a każdy korzystał z niej średnio przez 35 minut i 39 sekund. 11 lipca zasięg aplikacji przekroczył 1 proc., 13 lipca - 2 proc., a najwyższe wartości - od 4 do 5 proc. - osiągał od 16 do 23 lipca. W tamtych dniach przeciętny użytkownik uruchamiał aplikację nawet ponad 15 razy dziennie, a liczba jej wywołań wynosiła do 600-700.

Od 18 do 21 lipca średni dzienny czas korzystania z „Pokemon Go” wynosił 44-49 minut, a rekordowe ponad 50 minut poziom zanotował 9 i 26 lipca.

Korzystanie z "Pokemon Go" przez polskich użytkowników na Androidzie dzień po dniu

(badanie Mobience) WIRTUALNEMEDIA.PL

dzień

zasięg

liczba uruchomień na użytkownika

liczba wywołań na użytkownika

czas na użytkownika

7 lipiec 2016

0,19%

22,50

45

00:35:39

8 lipiec 2016

0,28%

28,33

85

00:36:47

9 lipiec 2016

0,37%

21,00

84

00:53:05

10 lipiec 2016

0,65%

13,14

92

00:44:34

11 lipiec 2016

1,12%

11,42

137

00:35:23

12 lipiec 2016

1,40%

11,67

175

00:23:29

13 lipiec 2016

2,14%

17,04

392

00:44:38

14 lipiec 2016

2,60%

12,79

358

00:32:25

15 lipiec 2016

3,07%

13,82

456

00:42:44

16 lipiec 2016

4,00%

11,33

487

00:25:41

17 lipiec 2016

4,37%

10,64

500

00:21:08

18 lipiec 2016

4,00%

15,02

646

00:48:49

19 lipiec 2016

4,37%

15,47

727

00:44:26

20 lipiec 2016

4,56%

14,18

695

00:48:34

21 lipiec 2016

5,02%

11,48

620

00:44:59

22 lipiec 2016

4,37%

11,40

536

00:35:58

23 lipiec 2016

4,09%

11,68

514

00:42:21

24 lipiec 2016

3,91%

11,43

480

00:36:42

25 lipiec 2016

3,63%

13,21

515

00:45:50

26 lipiec 2016

3,44%

13,03

482

00:56:49

27 lipiec 2016

3,63%

10,95

427

00:38:36

28 lipiec 2016

3,26%

7,57

265

00:26:25

29 lipiec 2016

3,07%

10,18

336

00:32:31

30 lipiec 2016

3,63%

8,95

349

00:34:46

31 lipiec 2016

3,81%

8,78

360

00:26:09

Przez cały lipiec z „Pokemon Go” skorzystało 9,5 proc. wszystkich polskich użytkowników urządzeń z Androidem. Każdy uruchomił aplikację średnio 189,1 razy oraz używał jej przez 7 godzin i 25:42 minut.

„Pokemon Go” było drugą najpopularniejszą grą mobilną pod względem zasięgu - więcej użytkowników miała tylko aplikacja „Pou”. Natomiast nieco więcej uruchomień w przeliczeniu na użytkownika zanotowała „Color Switch”, a zdecydowanie dłuższy średni czas korzystania - „Exploration Lite” i „Farm Heroes Saga”.

Według badania Mobience liczba Polaków grających w „Pokemon Go” na Androidzie wyniosła 1,21 mln. Doliczając do tego użytkowników iPhone’ów, Spicy Mobile szacuje, że z gry korzystało ok. 1,5 mln osób.

Najpopularniejsze androidowe gry mobilne w Polsce w lipcu 2016 r.

(badanie Mobience) WIRTUALNEMEDIA.PL

gra

zasięg

liczba uruchomień na użytkownika

czas na użytkownika

Pou

9,89%

68,47

04:49:42

Pokémon GO

9,50%

189,10

07:25:42

Subway Surfers

7,00%

164,18

07:12:07

slither.io

5,28%

42,57

03:32:06

My Talking Tom

4,99%

50,74

03:36:25

My Talking Angela

4,60%

165,19

03:45:51

Piano Tiles 2

4,44%

41,10

01:50:59

Color Switch

3,19%

200,57

07:57:47

Exploration Lite

3,17%

182,23

16:35:52

Farm Heroes Saga

3,01%

101,28

12:28:02

Dane z Mobience pokazują, że wśród androidowych użytkowników „Pokemon Go” niewielką przewagę mają mężczyźni (51,46 proc. wobec 48,54 proc.). Aż 64,6 proc. to osoby w wieku 15-24 lat, 21,5 proc. użytkowników ma 25-34 lata, 10,8 proc. - 35-44 lata, natomiast tylko 3,1 proc. ma powyżej 44 lat.

27,1 proc. użytkowników gry mieszka na wsi, a 22 proc. w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców. W miejscowościach mających 200-500 tys. mieszkańców jest 16,9 proc. użytkowników aplikacji, a w tych ze 100-199 tys. mieszkańców - 15,2 proc.

Jak długo popularność „Pokemon Go” może być równie wysoka jak w lipcu? - Moim zdaniem popularność gry może utrzymać się także przez sierpień, po czym będzie spadać - uważa Małgorzata Wołejko, mobile audience measurement director w Spicy Mobile. - W tzw. „dużym internecie” zjawisko dużej fascynacji grą czy też utworem muzycznym zwykle wygasa po kilku(nastu) tygodniach – tak było w przypadku gier „Bite fight” czy „Plemiona”. W przypadku gry „Pokemon go” - gry na telefony komórkowe, która motywuje ludzi do spacerów i poszukiwania Pokemonów - wydaje się, że popularność będzie spadać wraz z końcem wakacji i wraz z zmianą aury na mniej sprzyjającą spacerom - prognozuje.

Podobnego zdania jest prof. Dariusz Jemielniak, kierownik katedry Zarządzania Międzynarodowego i grupy badawczej NeRDS w Akademii Leona Koźmińskiego. - Sukces „Pokemon Go” jest imponujący, trudno jednak spodziewać się długotrwałego trendu – podobnie jak z zespołem Psy i przebojem „Gangnam Style”, szalona popularność „Pokemon Go” ma prawdopodobnie charakter sezonowy. Na świecie aplikacja już przegoniła Tindera i nawet Twittera, ale prawdziwym testem na przetrwanie będzie zima na północnej półkuli - ocenia. - Czas pokaże, czy „Pokemon Go” będzie w stanie utrzymać graczy i przekuć jednorazową modę na coś trwalszego, ze stabilnym modelem biznesowym, jak zrobił np. Blizzard z „The World of Warcraft”, ale nawet utrzymanie się na poziomie 10 proc. obecnych grających za trzy lata uznałbym za duże osiągnięcie - dodaje.

Zwraca uwagę, że „Pokemon Go” jest oparta na schematach wykorzystywanych w grach od dawna. - Poprzez użycie geolokalizacji i wzbogaconej rzeczywistości  tzw. augmented reality, czyli informacji i obrazków nakładanych na obraz otoczenia, oglądany na ekranie telefonu lub za pomocą specjalnych okularów - umożliwia indywidualną lub zespołową zabawę na świeżym powietrzu - opisuje prof. Jemielniak. - W pewnym sensie, jest to kontynuacja idei LARP - gier typu role-playing, w których rozgrywka ma także charakter terenowy. Model ten od kilku lat wykorzystywany jest z powodzeniem choćby w grze „Ingress” - przypomina.

- Fenomen popularności Pokemon Go opiera się zatem nie tyle na innowacji technologicznej, czy społecznej, co na sprawnej realizacji, a także na wykorzystaniu powszechnie znanych postaci i fikcyjnego świata. Pokolenie wychowane na Pokemonach, które stały się popularne w latach dziewięćdziesiątych, może chętnie sięgać po tę zabawę z powodów sentymentalnych, podczas gdy dzieci i nastolatki mogą traktować ją jako pierwszy kontakt ze światem Pokemonów, dzięki czemu kontekst symboliczny ma charakter mocno uniwersalny - analizuje prof. Dariusz Jemielniak.

Zdaniem Krzysztofa Majkowskiego, szef zespołu consultingu w Gemiusie, uważa że społecznościowy charakter „Pokemon Go” jest zarazem zaletą i mankamentem gry. - Z jednej strony jest on nie do przecenienia, ale z drugiej może być też piętą achillesową. Ograniczone możliwości współpracy czy wymiany Pokemonów pomiędzy graczami w dłuższym okresie czasu mogą spowodować spadek zainteresowania samą grą. Coraz częściej słychać też opinie, że gra nie oferuje wiele więcej poza zbieraniem Pokemonów i prostym systemem walki - stwierdza Majkowski. - Co więc się stanie, gdy aspekt szukania Pokemonów przestanie być ekscytujący lub gdy będzie wymagał zbyt wiele czasu i poświęceń? Oczywiście pozostanie rzesza wiernych fanów, którzy będą w stanie poświęcić wiele dla tego jednego Pokemona, którego im brakuje, ale co z resztą użytkowników? Zapewne wielu z nich straci zainteresowanie grą - przewiduje.

Małgorzata Wołejko uważa, że chociaż sama „Pokemon Go” jest sezonowym sukcesem („Pewna część społeczeństwa poddaje się temu „bzikowi”, a potem wszystko wraca do normy”), to na stałe zmieni nastawienie do technologii rozszerzonej rzeczywistości. - Gra pokazuje sposób wykorzystania augmented reality i otwiera nam oczy na inne jej zastosowania, w tym reklamowe. Na pewno po tej grze pojawią się kolejne aplikacje - czy to użytkowe, czy rozrywkowe korzystające z rzeczywistości rozszerzonej - ocenia Wołejko.

- Jeżeli gra nie zaoferuje nowych wyzwań, funkcji czy Pokemonów, gracze znudzą się i zaczną odchodzić. W przypadku „Pokemon Go”, które nie jest przesadnie złożoną i bardzo emocjonalnie angażującą grą, spadek liczby graczy może nastąpić dość szybko. Oczywiście jeżeli Nintendo i Niantic uda się zbudować zaangażowaną społeczność wokół gry, może ona jeszcze długo być hitem. W innej sytuacji może być projektem, który z czasem będzie bardzo niszowy lub wybuchnie jak supernowa - prognozuje Krzysztof Majkowski.

Dołącz do dyskusji: 1,5 mln Polaków grało w lipcu w „Pokemon Go”. Eksperci: bez nowych opcji gra straci popularność (analiza)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
niconozomu
Jak to zostało policzone? Firma Niatic nie udostępnia żadnych danych, a wymieniona w artykule metoda zbiera dane użytkowników, który mają zainstalowaną na urządzeniu odpowiednią aplikacje (spyware?). A co z resztą użytkowników? Średnią wyliczają? Równie dobrze te dane mogą nie mieć żadnego pokrycia z rzeczywistością.
odpowiedź
User
Andy61
" Dopóki nie skorzystałem z internetu nie wiedziałem ,że tylu idiotów jest na świecie ". Słowa Wielkiego Stanisława Lema pasują jak ulał .
odpowiedź
User
devnull
Ta grę zabija chiterzy a nie brak jakis wymyślonych przez "ekspertów" opcji. Prostota tej gry to jej siła.
Pozdrowienia dla pokemaniakow ;)
odpowiedź