SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

6,5 mln Polaków z bankowości korzysta wyłącznie mobilnie

W II kwartale 2020 r. dynamika wzrostu aktywnego wykorzystania zdalnych kanałów dostępu do bankowości nie okazała się tak wysoka, jak można było oczekiwać ze względu na lockdown gospodarki na początku pandemii. Niemniej liczba aktywnych klientów indywidualnych przekroczyła w tym czasie 19 mln. Największe przyrosty aktywności odnotowano w segmencie bankowości mobilnej, w którym przybyło ponad pół miliona nowych aktywnych użytkowników, z czego większą część stanowili klienci mobile only - wynika z najnowszej edycji raportu NetB@nk Związku Banków Polskich.

Wprowadzenie szeregu ograniczeń w przestrzeni publicznej i niektórych branżach po rozpoczęciu pandemii, a także trwający kilka tygodni lockdown gospodarczy nie wpłynęły diametralnie na sposób, w jaki klienci korzystają z bankowości. Dane zgromadzone w II kwartale br. sugerują, że obszar bankowości elektronicznej wśród klientów indywidualnych jest już w dużej mierze nasycony.

Od początku kwietnia do końca czerwca liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wzrosła o blisko 140 tys., czyli o 0,73% wobec I kwartału. Dla porównania, kwartalny przyrost w poprzednim okresie wyniósł 3,56% (nominalnie 650 tys.). Niemniej, całkowita liczba aktywnych indywidualnych klientów bankowości internetowej po raz pierwszy przekroczyła 19 mln, a stosunek klientów aktywnych do całkowitej liczby umów bankowości internetowej osiągnął poziom blisko 51%.

Stosunkowo najwyższy przyrost aktywności odnotowano w przypadku użytkowników bankowości mobilnej. Liczba użytkowników aplikacji bankowych na urządzenia mobilne wyniosła na koniec czerwca 12,933 mln i była wyższa o 556 tys. (4,49%) wobec końcówki I kwartału. Ponad 6,48 mln użytkowników z tego grona to klienci mobile only. Oznacza to, że ponad 50% użytkowników bankowości mobilnej stanowią osoby logujące się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości za pomocą tradycyjnej przeglądarki internetowej. Liczba osób korzystających z bankowości w taki sposób zwiększyła się w II kwartale o 359 tys. użytkowników.


- Początek pandemii nie zmienił radykalnie sposobu, w jaki Polacy korzystają z usług bankowych, gdyż bardzo duża liczba klientów indywidualnych korzystała z usług banków w sposób zdalny już wcześniej, ale można przypuszczać, że pandemia wzmocniła i utrwaliła pewne nawyki w tym obszarze. Dynamika wzrostu aktywnych użytkowników w drugim kwartale była nieco słabsza niż w pierwszym, ale za to istotnie zwiększyła się liczba klientów korzystających z aplikacji mobilnych, w tym szczególnie zwiększyło się grono klientów korzystających wyłącznie z aplikacji mobilnej bankowości. W drugim kwartale obserwujemy natomiast ograniczenie średniej wartości przelewów na jednego klienta i średniej wartości rozliczeń, co wskazuje, że część klientów w początkach pandemii istotnie zmniejszyła swoje wydatki – w przypadku średniej wartości rozliczeń na jednego klienta spadek wartości wyniósł 25% - stwierdził Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.

Z danych zebranych w raporcie NetB@nk wynika, że w II kwartale liczba klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw posiadających dostęp  do bankowości internetowej przekroczyła 3 mln. To o 0,88% więcej w odniesieniu do I kwartału. W tym gronie, 1,92 mln klientów biznesowych aktywnie korzystało z bankowości elektronicznej. Wzrost aktywnych klientów wyniósł 3,36% w stosunku do I kwartału. Podobnie jak w przypadku klientów indywidualnych, także w tym segmencie zaobserwowany został istotny spadek wartości przelewów i rozliczeń – odpowiednio o 6,92% i 18%. W przypadku klientów z segmentu przedsiębiorstw zauważalne było także zmniejszenie średniej liczby wykonywanych przelewów – z blisko 17 do 15.

Dane za II kwartał 2020 r. na temat płatności bezgotówkowych pochodzące z systemów Krajowej Izby Rozliczeniowej wskazują tylko na niewielkie zmniejszenie liczby transakcji w systemie Elixir w porównaniu do I kwartału oraz spadek ich wartości o 1,89%. Natomiast w systemie Express Elixir, realizującym przelewy natychmiastowe, odnotowano istotny wzrost liczby transakcji - o 20,96%. Natomiast ich wartość była wyższa tylko o niespełna 2% w odniesieniu do I kwartału 2020 r.

Trzeci spadkowy kwartał z rzędu w zakresie wartości operacji obserwowany jest w systemie Euro Elixir, rozliczającym transakcje dokonywane w euro. W skali roku nastąpił spadek o ponad 29,51%, a w skali kwartału - o 8,69%. W ostatnim kwartale liczba transakcji spadła o 0,58%. Podobnie było w przypadku wartości zrealizowanych transakcji, która wyniosła 39 mld euro, co oznacza spadek o 8,69% w porównaniu do I kwartału.

Dołącz do dyskusji: 6,5 mln Polaków z bankowości korzysta wyłącznie mobilnie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl