SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora: nowe przedsięwzięcia online, w tym audiowizualne

Pierwszy raz od pięciu lat w 2006 roku Agora zanotowała spadek wpływów. Pozycja 'Gazety Wyborczej' jednak obroniona.

Przychody Agory wyniosły w 2006 roku 1,13 mld zł – jest to spadek o 5,7 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Zysk netto spadł ze 127 mln zł do 33 mln zł.

„Powodem tego było pojawienie się na rynku „Dziennika”, w wyniku czego obniżono cenę egzemplarzową i cenę prenumeraty naszego flagowego produktu „Gazety Wyborczej” – powiedział wczoraj Jarosław Szaliński, członek zarządu, dyrektor finansowy Agory.

„Z drugiej strony pozycja „Gazety” została w ubiegłym roku obroniona. Sprzedaż w czwartym kwartale 2006 wyniosła 450 tys. egzemplarzy (30 tys. więcej niż przed rokiem), i o 90 tys. więcej niż łącznie „Dziennik” i „Rzeczpospolita” – dodaje Wanda Rapaczyńska, prezes zarządu.

„Niektórzy zakładają zmierzch prasy drukowanej, tymczasem statystyki światowe zdają się tej teorii przeczyć. Liczba płatnych i bezpłatnych tytułów wzrosła o 14 proc. w ciągu ostatnich 5 lat. Całkowita sprzedaż płatnych gazet w tym samym czasie wzrosła o 6 proc. Przetrwanie i ekspansja zależą od innowacyjności, dlatego na przyszłość „Gazety Wyborczej”, nawet w perspektywie pojawienia się kolejnego konkurenta, patrzymy pozytywnie. Dbamy o utrzymanie pozycji lidera wprowadzając ciągle nowe strategie rozwojowe oraz nową i innowacyjną ofertę cenową” – dodaje.

W drugiej połowie roku wydawca prasy regionalnej Polskapresse zamierza wprowadzi na rynek ogólnopolski dziennik, mający być poważnym konkurentem „Gazety Wyborczej”.

„Jak zwykle bardzo starannie monitorujemy rynek. Na razie za wcześnie, aby spekulować na ten temat. Nie wiemy do końca nawet, czy gazeta rzeczywiście pojawi się w tym roku” – dodaje Rapaczyńska.

Jeżeli do tego dojdzie będzie ciężko ograniczyć Agorze wydatki, co jest jednym z podstawowych założeń firmy na 2007 rok.

Jedną z takich strategii, o jakich mówi firma, są kolekcje „Gazety Wyborczej”, jak chociażby najnowsza, zapowiadana na 28 lutego 12-tomowa kolekcja słowników, powstała w oparciu o zasoby słownikowe Redakcji Słowników Języka Polskiego PWN. W 2006 r. Agora zrealizowała 18 kolekcji wydawniczych i sprzedała 8,4 mln książek oraz książek wraz z płytami CD/DVD. Przychody ze sprzedaży kolekcji wyniosły w 2006 r. 123 mln zł.
„Kolekcje stały się intratnymi atrybutami wpływów i są rentowne, dlatego zakładany dalsze inwestycje w ten sektor” – mówi prezes zarządu.
 
„Wyborcza” to tylko jeden z elementów grupy wydawniczej Agory. Ich „Metro”, po wycofaniu się z rynku w styczniu br. „Metropolu”, jest w tym momencie jedyną ogólnopolską bezpłatną gazetą i chce wykorzystać tę pozycję, zwiększając sprzedaż i efektywność dystrybucji oraz wprowadzając nowe dodatki – Metro City.

W czwartym kwartale 2006 r. średni nakład „Metra” wyniósł 522 tys. egzemplarzy, a dzienne czytelnictwo wzrosło do 4,8 proc. „Metro” pod względem czytelnictwa wyprzedziło „Super Express”, „Dziennik” i „Rzeczpospolitą” (dane PBC). W 2008 roku tytuł wreszcie ma osiągnąć rentowność.

Nadszarpnięte finanse Agora chce podreperować poprzez zakładany wzrost wpływów z działalności internetowej. W 2006 roku wpływy z internetu wyniosły ok. 15 mln zł. Strategia spółki zakłada, że w ciągu trzech lat zwiększą się one trzykrotnie. Dziś „Gazeta.pl” ze swoimi 5 mln użytkowników, jest co prawda numerem jeden wśród gazet online, ale znajduje się dopiero na dziewiątej pozycji pod względem zasięgu miesięcznego – czyli głównego kryterium miary w przypadku internetu (najnowsze badania Megapanelu). Zakładane są zupełnie nowe przedsięwzięcia online, w tym działalność audiowizualna, ale władze wstrzymują się z podawaniem szczegółów i ewentualnych terminów.

W 2007 roku Agora zamierza utrzymać pozycję lidera reklamy zewnętrznej, dokonać dalszych inwestycji w sieć.

Przychody ich AMS w 2006 r. wzrosły o 5,4 proc. w stosunku do roku 2005. W czwartym kwartale 2006 r. AMS zrealizował pierwszy etap ważnego projektu inwestycyjnego - budowy nowego systemu ekskluzywnych, podświetlanych, przewijanych nośników Cityscroll o powierzchni 9 m2. Nośniki te są elementem programu zmiany struktury portfela produktów AMS w kierunku segmentu Premium i Superpremium.

Co prawda wachlarz czasopism Agory (m.in. „Avanti” czy „Poradnik Domowy”) stanowią jej niewielkie wpływy, dlatego w tym roku wydawca zakłada jedynie utrzymanie dotychczasowej sprzedaży najważniejszych tytułów. Władze raczej po cichu mówią o wprowadzaniu nowych marek. Do sukcesów na tym polu należy osiągnięcie w ostatnim czasie wyniku 67 tys. sprzedanych egzemplarzy miesięcznika dla mężczyzn „Logo”.

„Planujemy za to znacząco zwiększyć wpływy Tok FM, które stało jednym z najbardziej opiniotwórczych mediów” – mówi prezes Agory. Najmłodsze dziecko w Grupie Radiowej Agory - Roxy FM -wymaga dalszej promocji i budowania słuchalności, a rentowna sieć „Złote Przeboje” będzie w 2007 szukała nowych grup słuchaczy.

Dużo znaków zapytania stawia Agora w przypadku ewentualnych kierunków rozwoju. Co prawda mówi o ekspansji w nowe rynki i usługi, ale nie chce zdradzać jakie.

„Nowe sektory działalności – na razie nie chcę mówić jakie, ale na pewno związane z mediami” – mówi Wanda Rapaczyńska.

Podobne informacje:

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora: nowe przedsięwzięcia online, w tym audiowizualne

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl