SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora ze 130 mln zł straty netto. W epidemii najwięcej straciły Helios i AMS

W ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 33 proc. do 836,4 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 6 mln zł zysku do 130,24 mln zł straty. W epidemii najmocniej ucierpiały kina Helios i zajmująca się outdoorem grupa AMS.

Siedziba Agory, fot. materiały prasoweArticle

Przychody sprzedażowe grupy Agora zmalały z 1,25 mld zł w 2019 roku do 836,46 mln zł w ub.r. Tylko w czwartym kwartale ub.r. zmniejszyły się o 40,7 proc. do 224,4 mln zł.

- Pandemia COVID-19 boleśnie uderzyła w dwa największe źródła wpływów Agory: reklamę i kina. Nasze biznesy oparte na  przychodach z reklamy, szczególnie segment reklamy zewnętrznej, musiały się zmierzyć z drastycznym spadkiem wydatków na  kampanie promocyjne, a kina - z krótką przerwą na lato - od roku są zamknięte. W efekcie nasze przychody spadły o ponad 400 mln zł  - skomentował  prezes Agory Bartosz Hojka w liście do akcjonariuszy.

W ub.r. zmalały wszystkie kategorie wpływów Agory. Największe spadki zanotowały kina Helios - przychody z biletów poszły w dół z 258 do 84,6 mln zł, a z przekąsek i napojów - ze 111 do 37,2 mln zł.

Łączne przychody reklamowe Agory (w internecie, prasie, kinach, radiu i na outdoorze) zmniejszyły się o 22 proc. do 452,2 mln zł. Najmniej straciła sprzedaż prasy (głównie „Gazety Wyborczej”), książek i płyt CD/DVD - zmalała o 3,9 proc. do 133,8 mln zł.

Koszty zmalały o ponad 20 proc., rentowność w dół

Grupa Agora znacząco ograniczyła wydatki operacyjne - w całym ub.r. o 22,6 proc. do 948,2 mln zł. Nakłady na reprezentację i reklamę zmalały o 47,5 proc. do 40,7 mln zł, na zużycie materiałów i energii - o 32,5 proc. do 95,5 mln zł, na usługi obce - o 26,9 proc. do 333,5 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 21,4 proc. do 265,1 mln zł.

W samym czwartym kwartale firma zmniejszyła koszty operacyjne o 26,7 proc. do 258,9 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Mocno pogorszyły się wyniki rentowności grupy Agora. W skali całorocznej zysk EBITDA zmalał ze 190,2 do 89,2 mln zł, wynik operacyjny poszedł w dół z 24,7 mln zł zysku do 111,7 mln zł straty, a wynik netto - z 6 mln zł zysku do 130,2 mln zł straty.

38 mln zł odpisów, 22,5 mln zł podatku dochodowego

W styczniu br. Agora dokonała odpisu w wysokości 4,4 mln zł dotyczącego wartości nieruchomości w Pile, gdzie miała drukarnię, oraz kilku innych odpisów i rezerw, m.in. 12,5 mln zł na zaległe opłaty na ZAPA i 4,2 mln zł na aktywa dwóch kin. Zapowiedziano, że w konsekwencji wynik netto grupy Agora za czwarty kwartał ub.r. zmaleje o ok. 15,7 mln zł, a jednostkowy wynik netto spółki - o ok. 0,9 mln zł. Na początku marca Agora sfinalizowała sprzedaż działki z budynkiem po drukarni w Pile.

Ogółem Agora dokonała za ub.r. 38 mln zł odpisów aktualizujących, z czego 13,3 mln zł dotyczyło pionu filmowo-książkowego, 12,7 mln zł - internetowego (głównie Goldenline), 7,1 mln zł - reklamy zewnętrznej, a 4,9 mln zł - budynków. Poniosła też 1,4 mln zł kosztów dobrowolnych odejść z Goldenline.

Z drugiej strony firma zarobiła 3,6 mln zł ze sprzedaży Domiporta i 7,1 mln zł ze zbycia nieruchomości w Warszawie.

Do pogorszenia rentowności przyczyniło się także zastosowanie nowego standardu rachunkowości MSSF 16 do wyceny różnic kursów walut - w 2019 roku Agora zyskała na nich 3,7 mln zł, natomiast w ub.r. poniosła 37,3 mln zł kosztów.

Ponadto firma zapłaciła w ub.r. 22,5 mln zł podatku dochodowego, podczas gdy rok wcześniej miała 8,1 mln zł ujemnych kosztów podatkowych.

Agora znów bez dywidendy, z nowymi kredytami

W zeszłą środę zarząd Agory zarekomendował walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy, żeby spółka w br. nie wypłacała dywidendy. Uzasadnił to wpływem epidemii na jej działalność. Z tej przyczyny firma nie podzieliła się zyskiem z inwestorami już w ub.r.

Pod koniec września ub.r. Agora podała, że podpisała umowę dotyczącą 65 mln zł kredytu w rachunku bieżącym i aneks do umowy w sprawie 35 mln zł limitu kredytowego. Jednocześnie Helios podpisał umowy z Santander Bank Polska i BNP Paribas Bank Polska, od każdego uzyskał po 20 mln zł kredytu rewolwingowego. Pod koniec grudnia Helios pozyskał od tych dwóch banków kolejne kredyty, w łącznej kwocie 40 mln zł.

W czwartek na koniec sesji giełdowej za akcję Agory płacono 6,34 zł, co przekłada się na kapitalizację w wysokości 295,3 mln zł.

Największymi akcjonariuszami Agory są OFE PZU Złota Jesień (ma walory stanowiące 17,45 proc. kapitału), Agora Holding (11,6 proc.), MDIF Media Holdings (11,5 proc.) i OFE Nationale-Nederlanden (9,06 proc.).

Agora chce rozwijać się przez cyfryzację

- 2021 rok jest dla całej Agory i wielu innych firm w Polsce okresem przejściowym. Rozpoczynamy go z zabezpieczonym finansowaniem na odbudowę rentowności. Będziemy utrzymywać dyscyplinę kosztową i systematycznie przywracać pełną moc naszym głównym biznesom - zapowiedział Bartosz Hojka w liście do akcjonariuszy.

- Choć to zadanie na dłużej niż rok, w 2021 chcemy wykonać milowy krok w tym kierunku. Jeszcze bardziej postawimy na inwestycje, które przyspieszą dalszą cyfryzację naszej Grupy - dodał.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora ze 130 mln zł straty netto. W epidemii najwięcej straciły Helios i AMS

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
nie jest dobrze,
odpowiedź
User
powodzenia
No, firmy, które głównie zarabiały na usługach, teraz przez PiS zostały zawieszone będą raportować straty, podobnie będzie z Cinema City jak i Multikino...
odpowiedź
User
rty
PZU/PIS znowu traci na tej inwestycji...niedobrze...
odpowiedź